حضور بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان در انتخابات؛ نماد اتحاد و برادری

زاهدان - ایرنا - سران و بزرگان طوایف مختلف سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب این استان همگام با سایر اقشار جامعه با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای بار دیگر حماسه‌ای از جنس حضور، اتحاد و همدلی آفریدند.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با بافت قومی و مذهبی خود همواره در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر فرهنگ خاص سنتی قرار داشته و تشکل ها و احزاب سیاسی کمتر مورد اقبال عمومی در این استان بوده است.
نشست‌ها و دیدارهای متعدد نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با سران، معتمدان طوایف و علمای مذهبی برای جمع آوری آرای بیشتر نشاندهنده اهمیت گرایش های قومی و مذهبی در انتخابات مختلف در این استان است.

گرچه روز به روز بر تعداد افرادی که از گرایش های سنتی در سیستان و بلوچستان فاصله می گیرند افزوده می‌شود اما عامه مردم استان همچنان تحت تاثیر گرایش های قومی و مذهبی، نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند.

در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان مهمترین نقش را در عرصه های یاد شده سران، معتمدان اقوام، طوایف و علمای مذهبی ایفا می کنند و تاکنون وظایف دینی و ملی خود در این حوزه ها را به خوبی انجام داده‌اند.

حضور گسترده و پرشور مردم سیستان و بلوچستان اعم از اقوام، طوایف و مذاهب مختلف در انتخابات گذشته نشانگر اهمیت این عرصه حساس برای مردم این استان است.

بزرگان و سران طوایف تاکید دارند مردم شریف و عزیز سیستان و بلوچستان انتخابات را یکی از مصادیق مهم همبستگی، اتحاد و نمایش اراده خود به دشمنان قسم خورده این مرز و بوم می دانند.
انتخابات بهترین صحنه برای استفاده از حق خود در تعیین سرنوشت و پیگیری مطالبات قانونی در استان و کشور است و مردمان سیستان و بلوچستان در مقاطع مختلف حضور فعال و اثرگذاری در انتخابات داشته و نقشه‌های دشمنان و کسانی که با بزرگنمایی مشکلات و کاستی‌ها به دنبال ایجاد تفرقه و ایجاد بدبینی بین قوم بلوچ و سیستانی بوده را خنثی کرده‌اند.

حضور بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان در انتخابات؛ نماد اتحاد و برادری

بزرگان سیستان و بلوچستان از دیدگاه عمیق سیاسی برخوردارند

معتمد و بزرگ طایفه شهرکی در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۲۸۵ قوم و قبیله شیعه و سنی در استان شناسایی شدند که بیش از ۱۳۰ قوم در منطقه سیستان و بیش از ۱۵۰ قوم و قبیله در بلوچستان ساکن هستند.

محمدرضا سردار شهرکی افزود: با توجه به فرهنگ حاکم در سیستان و بلوچستان اقوام و قبایل در این استان از جایگاه والایی برخوردارند به طوریکه در بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می توان تاثیر گذاری آنان را به وضوح مشاهده کرد.

وی گفت: اصلی ترین پشتوانه ایران اسلامی که باعث اقتدار شده و چشم طمع دشمنان را زدوده حضور حداکثری مردم در تمامی صحنه‌ها است.

مردم سیستان و بلوچستان با راهنمایی‌های بزرگان و سران طوایف همواره در طول حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمام صحنه‌های سیاسی اجتماعی آگاهانه حضور یافته و به واسطه این حضور توطئه دشمنان خارجی را خنثی کرده‌اند

معتمد و بزرگ طایفه شهرکی در سیستان و بلوچستان بیان کرد: مردم استان با حضور پرشور در این دور از انتخابات همچون سالهای گذشته به صیانت از تمامیت ارضی کمک کرده و باعث افتخار ملی و سربلندی مردم ایران مقابل کشورهای دنیا می‌شوند.

وی انتخابات را فرصتی برای مشارکت مردم در مسائل نظام و سرنوشت کشور و استان عنوان کرد و افزود: بزرگان و سران طوایف سیستان و بلوچستان با برخورداری از بینش سیاسی عمیق همواره مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کرده و می‌کنند بطوریکه حضور پررنگ مردم در این استان در دوره‌های قبلی در پای صندوق‌های رای گواه این مدعاست.

شهرکی بیان کرد: هر چه مشارکت مردم بیشتر و پررنگ تر باشد قطعا نظام اسلامی در عرصه بین الملل پر آوازه‌تر و مقتدرتر ظاهر خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان با راهنمایی‌های بزرگان و سران طوایف همواره در طول حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمام صحنه‌های سیاسی اجتماعی آگاهانه حضور یافته و به واسطه این حضور توطئه دشمنان خارجی را خنثی کرده‌اند.
معتمد و بزرگ طایفه شهرکی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بزرگان و سران طوایف این استان همواره در راستای آگاهی‌بخشی به قوم خویش حرکت کردند به طوری که آثار آن در حضور پرشور مردم در انتخابات مشهود است، بزرگان و ریش سفیدان شیعه و سنی بیشترین اهمیت را به مشارکت مردم می‌دهند.

حضور بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان در انتخابات؛ نماد اتحاد و برادری

حضور در انتخابات تجلی اقتدار نظام است

یکی دیگر از بزرگان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات از بعد داخلی برای ایجاد وحدت ملی بین مذاهب و شکل گیری جامعه منسجم و در بعد خارجی تجلی اقتدار نظام است که رهبر معظم انقلاب به آن بسیار تاکید دارند.

محمد گرگیج افزود:هر چقدر مشارکت ما آگاهانه‌تر ، هوشمندتر و تعداد شرکت کننده بیشتری باشد حتما می‌توانیم گام‌ها را محکم‌تر برداریم و مسیر پیشرفت کشور هموارتر می‌شود.

وی تاکید کرد: حضور آگاهانه مردم سیستان و بلوچستان در تمامی صحنه های سیاسی و اجتماعی تاکنون خنثی کننده تمامی توطئه دشمنان بوده است.

این معتد طایفه گرگیچ گفت: دشمنان بدانند برخلاف تبلیغات فراوانی که برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه انتخابات انجام می دهند، امروز شاهد حضور قشرهای مختلف شیعه و سنی با مشارکت حداکثری هستیم تا بار دیگر وحدت و همدلی خود را به اثبات رسانده و دشمنان نظام اسلامی را مایوس و ناامید کنند.

وی بیان کرد: زیباترین و صمیمی‌ترین جلوه روابط شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در انتخابات قابل مشاهده است به طوریکه آنان هم صدا حضوری زیبا و بی‌بدیل از خود به نمایش می گذارند.
گرگیچ با بیان اینکه سران طوایف و معتمدان رکن اصلی سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌دهند گفت: بزرگان این استان ضمن دعوت پرشور مردم به شرکت در انتخابات با بررسی مناسب و مشخص کردن اصلح ترین افراد زمینه راه یافتن اشخاص برتر را به عرصه مهم کشور فراهم می‌کنند.

حضور بزرگان طوایف سیستان و بلوچستان در انتخابات؛ نماد اتحاد و برادری

مشارکت در انتخابات سبب تضعیف معاندان می‌شود

معتمد طایفه اسماعیل زهی در سیستان و بلوچستان نیز گفت: امروز شاهد حضور پر شور مردم این استان به ویژه در روستاها در انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

محمد اسماعیل زهی تاکید کرد: پیر و جوان، زن و مرد و سلایق مختلف سیاسی، اقوام و سنین مختلف همه دور هم جمع شده‌اند و یک صدا می‌گویند که می‌خواهند مسیر کشورشان را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در این برهه از زمان که همه دشمنان به دنبال فتنه در نظام جمهوری اسلامی هستند مشارکت بالای مردم می تواند سبب تضعیف گروه های معاند نظام باشد.

معتمد طایفه اسماعیل زهی در سیستان و بلوچستان گفت: هدف اصلی انتخابات با توجه به تاکید رهبر انقلاب حضور پرشور و حداکثری است تا رییس جمهور منتخب در عرصه بین المللی با اقتدار عمل کنند.

وی افزود: مشارکت در انتخابات تضمین‌کننده اقتدار و امنیت کشور و موجب یاس و ناامیدی دشمنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha