حضور پرشور ایرانیان پای صندوق‌های رای در انگلیس؛ اعلام وفاداری به آرمان‌های انقلاب

لندن – ایرنا – ایرانیان مقیم انگلیس روز جمعه (۱۵ تیرماه ۱۴۰۳) در حالی که تعداد اندکی از عناصر خشونت طلب و ضد انقلاب تلاش می‌کنند تا در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اخلال ایجاد کنند، با حضور پرشور در این امر سرنوشت‌ساز تاکید دارند که پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ و به وظیفه ملی و شرعی خود برای تعیین سرنوشت کشور پایبند هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خانم موسی‌زاده یکی از رای‌دهندگانی که برای شرکت در انتخابات به شعبه اخذ رای در مدرسه جمهوری اسلامی ایران در لندن مراجعه کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت که حضور در این امر سرنوشت‌ساز را نشانه پیروی از ولایت و نظام جمهوری اسلامی می‌داند.

وی درباره مزاحمت گروه‌های خشونت‌طلب و ضد انقلاب که صدای فحاشی آن‌ها شنیده می‌شد، ابراز تاسف کرد و گفت که آن‌ها را ایرانی نمی داند، چرا که اگر ایرانی بودند در تعیین سرنوشت کشور شرکت می‌کردند.

این رای‌دهنده، همه ایرانیان را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد و افزود: تک تک رای ما در تعیین سرنوشت کشور تاثیرگذار است، بنابراین نباید به بهانه مزاحمت از این مسوولیت شانه خالی کرد.

عقیانی از دیگر رای‌دهندگان شرکت کننده در انتخابات نیز با بیان اینکه «حضور در انتخابات را یک وظیفه ملی می‌داند»، افزود: مزاحمت گروه‌های معاند نه تنها بازدارنده نیست که باعث تشویق رای دهندگان برای حضور در انتخابات می‌شود. وی افزود: «آن‌ها صورت واقعی خود را در این تجمعات نشان دادند؛ به ناموس افراد فحش می‌دهند و اگر این‌ها به دنبال دمکراسی هستند، جای تاسف است.»

سایر ایرانیان مقیم انگلیس نیز در گفت‌وگو با ایرنا، ضمن انجام وظیفه ملی و مشارکت در انتخابات، وفاداری خود را با آرمان‌های انقلاب مورد تاکید قرار دادند.

فرآیند رای‌گیری در انگلیس به‌عنوان بزرگترین مرکز اخذ رای از راس ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد و ایرانیان از همان دقایق ابتدایی با حضور در شعب اخذ رای، آرای خود را به صندوق ریختند.

رای‌گیری طبق برنامه اعلام شده تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه دارد و در صورت ضرورت و به تشخیص هیات اجرایی انتخابات، امکان تمدید زمان و ساعت رأی گیری به مدت محدودی و برای برخی از حوزه ها وجود خواهد داشت.

علی متین‌فر سرپرست و کاردار سفارت ایران پیشتر در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت که سطح مشارکت در این مرحله، با توجه به اخباری که از روسای شعب دریافت کرده بیشتر از مرحله نخست است.

هم زمان، تعداد معدودی از عناصر ضدانقلاب از ساعات ابتدایی رای‌گیری مقابل حوزه‌های رای تجمع کرده و با سردادن شعارهایی تلاش می کنند نظم برگزاری انتخابات را برهم بزنند.

آن‌ها همچنین رای‌دهندگانی را که برای شرکت در انتخابات و رای دهی به شعب اخذ رای مراجعه می‌کنند مورد اهانت لفظی قرار می‌دهند. فیلم‌های تصویربرداری شده از این وقایع به این دلیل که افراد مزاحم از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند، قابل انتشار نیست.

اما ساعاتی پیش یکی از عناصر ضدانقلاب به حریم یکی از شعب اخذ رای در لندن تعرض کرد که با واکنش تند رای‌دهندگان مواجه شد. این عنصر خشونت‌طلب حوالی ظهر امروز (جمعه) وارد شعبه اخذ رای کنسولگری ایران در لندن شد و با فحاشی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا روند برگزاری انتخابات را مختل کند.

وی در حالی که با الفاظ رکیک به شرکت کنندگان اهانت می‌کرد با گوشی همراه خود فیلم می‌گرفت و این اقدام تحریک‌کننده او با واکنش رای‌دهندگان مواجه شد. یکی از شرکت کنندگان گوشی وی را از دستش گرفت و با همت سایر رای‌دهندگان او را به بیرون راندند.

وی دقایقی بعد برای دریافت گوشی همراه خود دوباره به کنسولگری مراجعه کرد و ضمن اقرار به اشتباه خود، تعهد داد که مزاحمت ایجاد نکند.

پلیس انگلیس هفته پیش هفت نفر از این عناصر را به دلیل ایجاد مزاحمت در لندن، منچستر و بیرمنگام دستگیر کرد. یک سخنگوی پلیس در همین پیوند اعلام کرد که مدارک تعرض به رای دهندگان ایرانی در انتخابات را بررسی می‌کند. وی به خبرنگاران گفت: در لندن جایی برای این رفتارها وجود ندارد و ما از نزدیک در حال انجام تحقیقات و بررسی تخلف صورت گرفته علیه یکی از شهروندان هستیم.

سفارت ایران نیز به منظور پیگیری جرائم مربوط به اهانت، تعرض فیزیکی و روانی علیه شهروندان ایرانی، ستادی را متشکل از حقوقدان ها و وکلای انگلیسی تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha