۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبر: 85531295
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

خنکای دره فراموش شده مزارشاه در دل کویر

۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبر: 85531295
خنکای دره فراموش شده مزارشاه در دل کویر
دره مزار شاه راور

کرمان - ایرنا - در نزدیکی گرم‌ترین نقطه کره زمین(دشت گندم‌بریان شهداد)، روستای کوچکی موسوم به مزارشاه در شهرستان راور واقع شده که دره منتهی به آن تیرماه امسال با پوششی زیبا و چشم‌نواز در فهرست آثار طبیعی ملی استان کرمان به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، استان کرمان به جز آثار دیدنی تاریخی و باستانی، به دلیل اقلیم های متفاوت میزبان جاذبه های طبیعی شگفت انگیز متعددی است که یکی از آنها به نام دره مزارشاه در راور از مناطق کمتر شناخته شده استان و کشور به شمار می رود که طبیعتی بکر و جذاب دارد و همین ویژگی این جاذبه طبیعی ملی را برای گردشگران جذاب تر می کند.

انتظار می رود با ثبت ملی این اثر طبیعی و منحصر به فرد، هم آشنایی با آن و در نتیجه حضور گردشگران برای مشاهده آن افزایش یابد و هم زیرساخت های دسترسی به آن و خدمات دهی به گردشگران نیز به همت متولیان ارتقا پیدا کند.

این دره گویا در سده های قبل محل تردد بازرگانان بوده و اینگونه گمنام و ناشناخته نبوده و جمعیت بیشتری از مردم از مواهب زیبایی و ظرفیت های جغرافیایی آن استفاده می کرده اند.

روستای مزار شاه در منطقه ای به‌نسبت صعب‌العبور(سخت گذر) در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان از توابع دهستان حُرجُند بخش کوهساران شهرستان راور قرار دارد که امروز تقریبا خالی از سکنه شده است و به نقل از منابع محلی تنها یک خانواده در آن زندگی می کنند؛ در این روستای کوچک به باور ساکنان بومی، ۲ مقبره باستانی منسوب به لوت پیامبر و ابراهیم ادهم نیز در آرامگاهی شبیه به گنبد جبلیه کرمان وجود دارد، هر چند عده ای معتقد هستند آرامگاه این ۲ شخصیت در مکان دیگری است.

خنکای دره مزارشاه در دل کویر
عکسی قدیمی از بقعه آرامگاه منتسب به حضرت لوت و ابراهیم ادهم در روستای مزار شاه راور

آنطور که برخی منابع تاریخی اظهار داشته اند مسیر این روستا و دره رودخانه غار در سده های گذشته مورد استفاده بازرگانان برای جابه جایی کالاهای تجاری مانند نمک از کویر لوت و شهداد به دیگر نقاط بوده است که نشان از رونق روزگارهای دور منطقه مزار شاه دارد، البته برای رسیدن به روستای مزارشاه یک جاده به‌نسبت صعب العبور از روستای کوهپایه در شهرستان کرمان به سمت شهرستان های کوهبنان و راور به طول ۴۰ کیلومتر وجود دارد که کمتر از آن استفاده می شود.

زائران و گردشگرانی که به این محل می آیند در مکان هایی که برای اسکان ساخته شده، اقامت می کنند، اما به دلیل ناکافی بودن و فرسودگی زیرساخت ها و تاسیسات اقامتی و گردشگری در این منطقه، بهتر است نیازهای اولیه مانند آب آشامیدنی، مواد غذایی و غیره را همراه داشته باشید.

در نزدیکی این روستا دره ای قرار دارد که رودخانه دایمی در کف آن در جریان است که به آن رود غار می گویند، این رودخانه از از ارتفاعات منطقه گزک و حرجند سرچشمه می گیرد و به چاله تکاب در لوت مرکزی حوالی ده سیف و شفیع آباد شهداد وارد می شود.

این رود در مسیر خود از دره ای عمیق که دیواره هایی بلند و با اشکال فرسایشی زیبا آن را احاطه کرده عبور می کند و پوشش گیاهی دره نیز درخت های گز(درخت بومی مناطق کویری) و نیزارهای بلند است که منظره ای سرسبز و چشم‌نواز به روی هر بازدید کننده ای قرار می دهد.

آب این رودخانه کمی شور است اما در مسیر خود زمین های کشاورزی اطراف را آبیاری می کند و مسیر داخل دره را با خودرو می توان طی کرد اما به واسطه صعب العبور بودن، پیاده روی در طول مسیر این دره برای بهره بردن از جاذبه های منطقه بسیار توصیه می شود.

خنکای دره مزارشاه در دل کویر
نمای دیگری از دره مزار شاه راور

سفر به دره مزارشاه راور تجربه‌ای بکر و لذت‌بخش به‌ویژه برای آن‌دسته از گردشگران و طبیعت‌گردان محسوب می شود که به دنبال مکان های ناشناخته و کمتر معرفی شده هستند و با توجه به ثبت ملی این اثر طبیعی باید در کنار حفاظت افزون تر از این میراث ملی، این شاهکار خدادادی طبیعی را همگان بیشتر معرفی کنند و مسئولان کشور، استان و شهرستان نیز در ایجاد و بهبود زیرساخت های گردشگری آن بیشتر همت بگمارند.

سفر به روستای مزار شاه و دره غار نیازمند برنامه ریزی قبلی، به همراه داشتن تجهیزات و استفاده از نقشه و در صورت امکان راهنمای سفر است تا ضمن بهره بردن مناسب تر از مواهب طبیعی و خدادادی این محل، سفری سهل و امن انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha