گلوگاه، بهشت ناشناخته رابُر را دریابید

۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبر: 85548660
گلوگاه، بهشت ناشناخته رابُر را دریابید
درّه گَلی(گلوگاه) هَوَک شهرستان رابر

کرمان - ایرنا - درّه گَلی یا گلوگاه موسوم به هَوَک در شهرستان رابُر، از زیباترین جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی استان کرمان به شمار می‌رود که از آن به عنوان بهشت از آن یاد می‌شود و با طبیعتی بی‌نظیر و کمتر دیده شده به‌تازگی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

شهرستان رابر با جغرافیا و طبیعتی ییلاقی و چشم‌نواز از مناطق خوش آب و هوای استان کرمان است که جاذبه‌هایی اغلب منحصربه‌فرد در آن وجود دارد و یکی از این موهبت های طبیعی درّه گَلی(گلوگاه) هَوَک در ۲۰ کیلومتری شرق مرکز این شهرستان واقع شده که تعجب و شگفتی هر بازدید کننده ای را به همراه می‌آورد.

رودخانه سرمشک رابر در مسیر خود از بستر درّه گلی هوک عبور می کند که شامل ۲ دره به طول ۲ کیلومتر است؛ جریان آب رودخانه در مسیر این دره عمق های متفاوتی تا بیش از یک متر هم دارد و وجود آبشارهای متعدد و حوضچه های کوچک و بزرگ در مسیر خود صحنه های زیبایی را به تصویر می کشد.

گلوگاه، بهشت ناشناخته رابُر را دریابید
عبور رودخانه سرمشک از درّه گَلی هَوَک

۲ طرف مسیر آب رودخانه در این دره، دیوراه های بلندی شکل گرفته که در بالادست دیواره ها فاصله بیشتری از یکدیگر دارند و هرچه به مناطق پایین دست و انتهای دره نزدیک می شویم فاصله دیواره کمتر می شود؛ پیاده‌روی در این دره تجربه بسیار لذت بخش برای گردشگران از این جاذبه بکر است.

در طول مسیر پوشش گیاهان اطراف دره گلی هوک، شامل درختان اورس و کهکم، بنه و بادام کوهی به جذابیت این اثر ملی می افزاید و اگر کمی به اطراف دقت شود انواع پرندگان و جانواران بومی منطقه را می توان مشاهده کرد.

محیط داخل دره به دلیل بکر بودن و رفت آمد به نسبت کم، خلوت، تمیز و آرام است و هر گردشگری با پیمودن حدود ۲ ساعت از مسیر این دره می تواند تجربه ای جدید و پر از خاطره باشد.

برای بازدید از این دره بهتر است با راهنمای محلی همراه شد و لوازمی مانند کفش مناسب، کلاه، زیرانداز و مواد غذایی سبک نیز از ملزومات این طبیعت گردی جذاب به شمار می رود؛ این مکان برای تصویر برداری و عکاسی صحنه های بکر و زیبایی دارد.

گلوگاه به همراه رویشگاه اُرس در شهرستان رابر، درّه مزار شاه در شهرستان راور، نبکاهای فهرج و غار طُرنگ در شهرستان بافت در تیرماه امسال جزو آثار طبیعی ملی استان کرمان قرار گرفتند و انتظار می رود از این پس بیشتر معرفی شوند و میزبان گردشگران مختلف از استان کرمان، سایر استان ها و نیز خارج از کشور باشند که نیازمند احداث بیشتر زیرساخت ها نیز است.

شهرستان رابر در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha