رشد ۲۰۰ درصدی کرسی‌های آزاداندیشی در ۱۴۰۲

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درخصوص رویدادهای گفت‌وگو محور در دانشگاه‌ها، گفت: سال گذشته یک هزار و ۸۸۹ کرسی برگزار شد که نسبت به سال قبل از آن ۲۰۰ درصد رشد داشت. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدمهدی ذوالفقارزاده با اشاره به آماری از رویدادهای گفت‌وگو محور در دانشگاه‌های دولتی گفت: در سال ۱۴۰۱، ۶۰۲ کرسی برگزار شده بود، این در حالی است که در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۸۸۹ کرسی در قالب های مختلف آن داشته‌ایم که رشد ۲۰۰ درصدی تعداد کرسی‌های برگزار شده را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از این تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی در سال ۱۴۰۱، ۵۷ کرسی و در سال ۱۴۰۲، ۷۱۲ کرسی آزاداندیشی برگزار کرده‌اند. کانون‌های فرهنگی نیز در سال ۱۴۰۱، ۳۴ کرسی اما در سال ۱۴۰۲، ۳۶۸ کرسی برگزار کرده‌اند. تشکل‌های اسلامی در سال ۱۴۰۱، ۱۱۷ کرسی ولی در سال ۱۴۰۲، ۳۲۲ برگزار کرده‌اند.

بسیج دانشجویی در سال ۱۴۰۱، ۱۶۷کرسی برگزار کرده‌ است. این در حالی است که ۱۴۰۲، ۴۹۵ کرسی اجرا شده‌ است. یکی از دلایل این رشد چشمگیر، معطوف به سیاست و تأکید معاونت در اجرای برنامه‌ها توسط دانشجویان است.

راهیابی ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی

رئیس جشنواره برهان هم در این مراسم از ارسال ۶۸۶ اثر خبر داد و گفت: ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی ارسال شد که ۴۹۰ اثر به مرحله دوم راه یافت مابقی به بخش جانبی رفت.
محمد مهدی ذوالفقارزاده این را هم گفت که ۴۰ داور این آثار را بررسی کردند و در حوزه تریبون آزاد از ۱۳۲ اثر ۱۰۲ اثر به مرحله نهایی رفت. در بخش مناظره از ۱۵۲ اثر ۹۹ اثر به مرحله نهایی راه یافت. در محور مطالبه‌گری از بین ۳۴ اثر ۳۰ اثر به مرحله نهایی رسید.

وی درباره مشارکت دانشگاه‌ها گفت: علامه بیشترین ثبت آثار و بیشترین جوایز را در این دوره داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم نیز امروز (یکشنبه) در آیین اختتامیه مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاد اندیشی) با تبریک به منتخب ملت ایران به عنوان نهمین رئیس جمهور گفت: همه کسانی که پای صندوق آمدند سرمایه نقد رئیس‌جمهور منتخب هستند و همه آنان که نیامدند به فرموده رهبر انقلاب باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

عبدالحسین کلانتری تاکید کرد: مکلف هستیم از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب حمایت کنیم تا بهترین‌ها برای کشور رقم بخورد.

وی اظهار داشت: وقتی افراد وارد دانشگاه می‌شوند باید تواضع علمی داشته باشد؛ زیرا دانسته‌های ما بسیار اندک است. اما برخی چنان به آن مغرور می‌شوند که گویی وحی مُنزَل است. ما برای رسیدن به حقیقت گفت‌وگو می‌کنیم و دانشگاه می‌تواند به افراد تذکر دهد که علوم و دانسته‌های ما پایان راه نیست بلکه آغاز راه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha