هوای همدان ناسالم است/ مردم از تردد غیرضرور خودداری کنند

همدان- ایرنا- مسوول برنامه بهداشت هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به ناسالم بودن هوا توصیه می شود ساکنان مناطق شهری و روستایی از تردد غیرضرور در فضای باز خودداری کنند.

مهدی خدابخشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، هوای شهرهای کبودرآهنگ، ملایر، اسدآباد و نهاوند ناسالم است و در این شرایط باید مردم از حضور در فضای باز و آزاد پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: ورود هوای آلوده به داخل خودروهای در حال تردد بسیار بیشتر است و رانندگان باید حین حرکت پنجره های وسیله نقلیه را ببندند چرا که با ورود هوای آلوده به کابین خودرو احتمال بروز تنگی نفس و بروز مشکلات برای سرنشینان وسیله نقلیه وجود دارد.

مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: افراد دارای بیماری زمینه ای، سالمندان، کودکان، بانوان باردار، بیماری قلبی و ریوی بیش از سایر افراد در برابر آلودگی هوا آسیب پذیرتر هستند و به طور جد باید از حضور در خارج از منزل بپرهیزند.

خدابخشی ادامه داد: شغل برخی افراد ایجاب می کند که در فضای باز فعالیت داشته باشند که به این افراد توصیه می شود از ماسک برای محافظت از خود در برابر گرد و غبار استفاده کنند.

وی گفت: انجام ورزش در فضای باز، پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوری نیز توصیه نمی شود چرا که در این شراط باید مدت زمان حضور در فضای باز را به حداقل ممکن رساند.

مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: کولرهای آبی نیز می توانند هوای آلوده را به داخل خانه منتقل کنند که با وجود گرم بودن هوا بهتر است مدت زمان کمتری از این وسیله سرمایشی برای تنظیم هوای خانه استفاده شود.

خدابخشی افزود: به علت قرار داشتن در فصل تعطیلی مدارس هم اینک بیشتر کودکان در کوچه ها مشغول به فعالیت و بازی با دوستان هستند که از والدین انتظار می رود در این شرایط اجازه حضور فرزندشان در فضای باز را ندهند.

به گزارش ایرنا، ذرات معلق آلاینده به دو دسته تقسیم می کنند که شامل ذرات درشت قابل استنشاق (PM ۱۰) مانند ذرات معلقی که در مجاورت جاده‌ها یا صنایع مولد غبار یافت می‌شوند و قطرشان بزرگتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون است.

همچنین ذرات ریز (PM ۲.۵) مانند ذرات معلقی که در دود و مه‌دود یافت می‌ شوند و قطرشان ۲.۵ میکرون یا کمتر است. این ذرات یا به طور مستقیم از منابعی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی وارد هوا می‌شوند یا در نتیجه واکنش گازهای خروجی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها در هوا شکل می‌گیرند.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha