هوای شهرستان های جنوبی استان همدان ناسالم است

همدان- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: شاخص کیفیت هوا موید ناسالم بودن هوا برای گروه های حساس در شهرستان های جنوبی این استان از جمله ملایر و نهاوند است.

سید عادل عربی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وضعیت هوا در مناطق شمالی استان پاک وسالم و نسبت به ۲ روز گذشته وضعیت کیفی هوا رو به بهبود است.

وی یادآوری کرد: غبار رقیقی از روز شنبه آسمان استان را فرا گرفت و همچنان این وضعیت ادامه دارد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: بر اساس نظر هواشناسی از بعدازظهر امروز از غلظت آلاینده ها کاسته می شود.

عربی اضافه کرد: بر اساس نقشه های موجود منشا گرد و غبار همدان خارج از استان و از کشورهای غربی است.

وی گفت: با توجه به بالا بودن ذرات معلق پی ام ۲.۵ در هوا و خطرناک بودن آن، به مردم توصیه می شود از تردد و فعالیت غیرضروری در فضای باز پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، ذرات معلق آلاینده به دو دسته تقسیم می شود که شامل ذرات درشت قابل استنشاق (PM ۱۰) مانند ذرات معلقی که در مجاورت جاده‌ها یا صنایع مولد غبار یافت می‌شوند و قطرشان بزرگتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون است.

همچنین ذرات ریز (PM ۲.۵) مانند ذرات معلقی که در دود و مه‌دود یافت می‌ شود و قطرشان ۲.۵ میکرون یا کمتر است. این ذرات یا به طور مستقیم از منابعی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی وارد هوا می‌شود یا در نتیجه واکنش گازهای خروجی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها در هوا شکل می‌گیرد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

استان همدان دارای ۱۰ ایستگاه پایش کیفی هوا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha