۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85532808
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ورزش نابینایان کردستان در چنبره ضعف مالی خانواده‌ها و نامناسب بودن معابر

سنندج- ایرنا- رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان گفت: یکی از مشکلات این هیات، ناتوانی اغلب خانواده‌ها در تامین هزینه تردد و لباس ورزشی فرزندان نابینا و کم‌بیناست، ضمن اینکه عدم مناسب‌سازی معابر برای رفت و آمد این افراد، از دیگر چالش‌های موجود است.

صلاح یوسفی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما این است اغلب خانواده ها قبول نمی‌کنند که فرزندانشان مشکل بینایی دارند و به نوعی نابینایی را عیب و ننگ تلقی می کنند.

وی یادآور شد: ۹۹ درصد خانواده‌های دارای فرزندان معلول و نابینا در استان با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و توان تامین هزینه و وسایل لازم برای ورزش این افراد را ندارند.

رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان ادامه داد: برای رفع مسائل فرهنگی مربوط به افراد نابینا و کم بینا در خانواده‌ها، الگوهای موفقی را به خانواده‌ها معرفی کردیم، همچنانکه "صاحب یوسفی" و "طاهره نجفی فرد" از همین الگوها اکنون در هیات فعالیت دارند و در حال حاضر به عنوان مدرس در رشته گلبال و دومیدانی در دانشگاه فرایبورگ سوییس تدریس می‌کنند.

یوسفی به دیگر مشکلات اشاره و اضافه کرد: در زمینه مربی دوو میدانی، با مشکل مواجهیم و هیات دوومیدانی نیز در این حوزه کمکی به ما نمی کند، البته سالن اختصاصی بدنسازی هم نداریم.

وی یادآور شد: با وجود اینکه رکورددار شنای ۵۰ متر و ۱۰۰ متر آزاد در ایران در حوزه بانوان و مردان هستیم اما هنوز مکانی برای تمرین در استخرهای استان به ما اختصاص نیافته است.

رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان گفت: در حال حاضر هیات در اغلب شهرستان‌ها فعال است و در چندین رشته ورزشی از جمله گلبال، دومیدانی، شنا و شطرنج و پاورلفتینگ و کوهنوری فعال هستیم.

یوسفی از جمله مهمترین اهداف هیات را استعدادیابی و کشف استعدادهای جدید بین جوانان، نونهالان و نوجوان اعلام کرد و افزود: تمام تلاش ما این است در حوزه بزرگسالان نیز زمینه را برای انجام ورزش عمومی فراهم کنیم و تمرکز ما در حوزه مردان و بانوان افرادی هستند که از امکانات محروم بوده و امکان ورزش کردن ندارند.

وی ادامه داد: می خواهیم این افراد را با کمک اداره کل بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی شناسایی و شرایطی مثل لباس ورزشی و هزینه تردد را برایشان فراهم کنیم، ضمن اینکه با خانواده یشان صحبت کردیم تا اجازه دهند در عرصه ورزش فعالیت کنند.

رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان تاکید کرد: تیم روانشناسی زبده بکار گرفته‌ایم تا خانواده‌هایی که مشکل بینایی فرزندانشان هنوز برایشان جا نیفتاده را نهادینه و اعتمادشان را جلب کنیم.

یوسفی یکی دیگر از مشکلات هیات را بالا بودن قیمت توپ گلبال عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر توپ گلبال حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال است.

به فکر راه‌اندازی فوتبال نابینایان هستیم

وی اضافه کرد: ورزشکاران نابینا و کم بینا در رشته‌های گلبال، دوومیدانی، شطرنج، شنا، کوهنوردی و پاورلیفتینگ فعالیت دارند و اگر امکانات و شرایط مهیا و حمایت دستگاه‌ها از جمله استانداری و اداره کل و ورزش و جوانان باشد، به فکر راه‌اندازی فوتبال نابینایان هستیم.

رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان با اشاره به حمایت جزئی کارخانه ایستک از این هیات، افزود: اداره کل ورزش و جوانان نیز همکاری داشته است چون دستور ویژه خود استاندار بوده، هر چند هنوز به طور قابل قبول این امر محقق نشده است.

یوسفی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی دستگاه‌های دولتی از جمله شهرداری مکلف شده‌اند، بخشی از بودجه خود را به ورزش معلولان اختصاص دهند.

وی به این هم اشاره کرد شهردار سنندج ۹ ماه قبل قول داد برای برای برگزاری تورنمنت بین‌المللی گلبال ۵۰۰ میلیون ریال کمک کند که هنوز به آن عمل نکرده است.

برگزاری مسابقات شنا در استان و کسب پنج مدال کشوری، مسابقات دوومیدانی و کسب ۲ مدال طلا و نفره و برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات گلبال در نیمه دوم سال جاری، از دیگر مواردی بود که رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان کردستان به آن اشاره داشت.

یوسفی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵۰ ورزشکار نابینا و کم بینای سازمان‌دهی شده در استان فعالیت دارند که حدود ۷۰ درصد آنان بیمه هستند و تلاش برای بیمه کردن بقیه هم در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha