مشکلات بدمینتون کردستان؛ از قیمت بالای وسایل تا هزینه‌های زیاد اعزام به مسابقات

سنندج- ایرنا- ورزش بدمینتون در کردستان طی سال های اخیر از شیوع کرونا آسیب‌های زیادی دید و حالا هم با مشکلاتی چون قیمت بالای وسایل و هزینه های زیاد اعزام به مسابقات کشوری روبروست.

به گزارش ایرنا، بازی بدمینتون که با راکت و توپ پردار در سالن‌های سرپوشیده اجرا می شود، برای اولین بار در هند اجرا و پس از آن به انگلستان برده شد.

این بازی سرعتی بوده و نیازمند استقامت، دقت، تعادل و تصمیم گیری‌های بسیار سریع است و مسابقات بدمینتون در سه گیم صورت می‌گیرد که برنده باید دو گیم از سه گیم را برده باشد.

کردستان در رشته بدمینتون دارای استعدادهای بسیار خوبی است؛ مصداق این ادعا مهران شهبازی بازیکن دیواندره ای و عضو تیم ملی و دارنده مقام قهرمانی کشوری است.

با این وجود طی سال های اخیر بدمینتون در کردستان با مشکلات و ریزش هایی مواجه بوده که برای اطلاع از آن و دیگر بحث های مربوط به این ورزش، با "مرتضی فاتحی‌پور" رئیس هیات بدمینتون استان گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه می آید.

ایرنا: راجع به وضعیت بدمینتون کردستان و امکانات و زیرساخت ها توضیح دهید.

فاتحی‌پور: در شهرستان‌های مختلف از جمله سنندج خانه بدمنیتون اختصاصی داریم و در شهرستان‌ها نیز ار جمله دهگلان، کامیاران، قروه، بیجار، دیواندره، سقز، بانه و مریوان هیات‌ها فعال شده است.

بدمنیتون ورزشی است که نیاز به سالن هایی سقف بلند دارد، به همین خاطر در شهرستان ها محدودیت هایی داریم ولی سعی کردیم تا حدودی مشکل را برطرف کنیم؛ به عنوان مثال در قروه و بیجار به همت خود هیات، توانستیم سالن اختصاصی بدمینتون تامین کنیم.

در زمینه ورزشکاران امکانات و چالش هایی داریم؛ در دهگلان یک سالن سقف بلند داریم که با پیگیری هیات توانستیم ۲ سانس در هفته تمرین داشته باشیم؛ هرچند خانم ها بیشتر متقاضی فعالیت در این رشته ورزشی هستند.

در دیواندره پتانسیل های زیادی داریم، همچنانکه مهران شهبازی نفر اول ایران در رشته بدمینتون است و تلاش ما کمک به شکوفایی استعدادهای دیگر این شهرستان است.

ایرنا: در حال حاضر این ورزش در استان با چه مشکلاتی مواجه است؟

فاتحی پور: در سه سال اخیر با مشکلاتی مواجه بودیم. با توجه به اینکه بدمینتون در طول سال تعداد اعزام های زیادی به مسابقات دارد، تامین هزینه ایاب و ذهاب ورزشکاران مشکل است.

در این رشته ورزشی، در رده بزرگسالان(۱۲ سال به بالا) رنکینگ های مختلفی در کشور برگزار می شود که در صورت عدم شرکت ورزشکاران، از امتیار محروم شده و رده بندی فدراسیون قرار نمی گیرند؛ بنابراین اعزام ها زیاد و هزینه های آن هم نیاز به منابع مالی قابل توجه دارد. سال گذشته در همین راستا ۴۰ اعزام به مسابقات کشوری در بخش بانوان و مردان انجام شد.

در چند سال اخیر ورزش بدمنیتون به دلیل شیوع کرونا افت کرد ولی مربیان دلسوز به ویژه در سنندج تا حدود زیادی تلاش کردند ورزشکاران کمتر ریزش کنند که البته این اتفاق افتاد و نیروی جدید هم نیامد.

تلاش ما این است ورزشکارانی که در رده سنی نونهالان کار کرده و به سن بزرگسالی رسیده اند، در لیگ دسته یک بازی کنند؛ البته بخش بانوان فعالیت بیشتری دارد.

یکی دیگر از چالش های مهمی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم، گران بودن هزینه های ورزش بدمینتون با توجه به وارداتی بودن اقلام آن است.

قیمت راکت معمولی اکنون بین هشت تا ۱۲ میلیون تومان است و قیمت توپ هم در ۲ سال گذشته از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته که در صورت کمبود توپ، نمی توان تمرینات مناسبی انجام داد. البته به ناچار با توجه به محدودیت منابع مالی هیات، توپ را خود ورزشکاران باید تهیه کنند.

ایرنا: چه اقدامات مهمی تا حالا در دوره مسئولیت خود انجام داده‌اید؟

فاتحی پور: کرونا آسیب زیادی به این ورزش وارد کرد اما تلاش کردیم آن را با کمک رسانه ها و فعالیت های تبلیغاتی احیا کنیم؛ همچنانکه اکنون نیز در حال تبلیغ برای تشویق خانواده ها و جوانان به سمت این بدمینتون هستیم.

با همکاری شهرداری سنندج در سه نقطه شه(پارک روجیار، پارک بانوان و ناحیه منفصل شهری نایسر) زمین بدمینتون روباز ایجاد شد.

با توجه به اینکه خانه بدمینتون سنندج در بخش شمالی شهر قرار دارد، تردد برای علاقمندان این رشته ورزشی در مناطق مختلف شهر، دشوار است، بنابراین برنامه ریزی کردیم که از سالن های آموزش وپرورش برای تمرین ورزشکاران در نقاط دیگر شهر استفاده کنیم.

همچنین با آموزش وپرورش تفاهم نامه ای در زمینه استعدادیابی امضا کردیم که در همین راستا برای دانش آموزان کلاس سوم آموزش بدمینتون برگزار شد. در حال حاضر ۳۶۸ نفر ورشکار سازمان یافته در کردستان در رشته بدمینتون فعالیت دارند.

ایرنا: برنامه شما برای ارتقای بدمینتون کردستان در سال جاری چیست؟

فاتحی پور: هیات ها را مکلف کردیم تمام بدمنیتون بازان را بیمه ورزشی کنند، ضمن اینکه هر ورزشکاری که در زمینه حرفه ای و مسابقات کشوری فعالیت دارد، باید حتما کارت عضویت فدارسیون نیز داشته باشد. البته مربیان و داوران و اعضای هیات نیز حتما باید دارای کارت عضویت فدراسیون باشند.

با دانشگاه های کردستان و آزاد اسلامی، تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم که از یکدیگر خدمات دریافت کنیم، به این معنا که به دانشگاه های مذکور، در زمینه برگزاری مسابقات و تامین داوران خدمات دهیم و آنها نیز در بحث واگذاری زیرساخت ها و امکانات و برگزاری لیگ های کشور، ما را یاری کنند.

کمیته‌های آموزش، لیگ استانی، کمیته های داوران، مربیان و مسابقات استانی فعال شده است.

امسال با وجود چالش ها، برنامه ریزی کردیم که با روش جدید جلو بریم و نواقص و ضعف ها را با بهره گیری از امکانات و توانمندی ها رفع کنیم.

امیدواریم بتوانیم پایگاه قهرمانی راه اندازی کنیم واز مربیان آمادگی جسمانی و پرورش اندام استفاده و استعدادهای بخش بانوان و مردان را برای ورزش قهرمانی را شناسایی و تربیت کنیم.

برگزاری اردوهای تدارکاتی، برگزاری کارگاه دانش افزایی مربیان و داوران، پرورش ورزشکاران در سطح قهرمانی با کمک دستگاه ها به ویژه دانشگاه ها و فدراسیون در دستور کار خواهد بود.

به این هم اشاره کنم که نیمه دوم تیرماه لیگ دسته ۲ بدمینتون به میزبانی کردستان برگزار می شود.

ایرنا: در زمینه جذب حمایت بخش خصوصی یا واحدهای تولیدی بزرگ اقدامی انجام دادید؟

فاتحی‌پور: در زمینه جذب حمایت های بخش خصوصی با اغلب واحدهای تولیدی بزرگ از حمله پتروشیمی و لاستیک بارز صحبت کردیم ولی این واحدها بیشتر تمایل به حمایت از فوتبال و بسکتبال دارند؛ البته از شرکت های کوچک به صورت پراکنده کمک هایی دریافت کردیم.

شهرداری و فرمانداری و سایر ارگان ها به ویژه اداره کل ورزش و جوانان استان، کمک حال هیات بوده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha