۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85533079
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محرم در پاکستان؛ تجلی وحدت اسلامی و هوشیاری مقابل تفرقه

اسلام‌آباد- ایرنا- امروز در پاکستان، آغاز سال جدید قمری و اولین روز محرم است، ماهی که از احترام بالایی در میان جامعه اسلامی و پیروان دیگر مذاهب این کشور همسایه برخوردار است. رهبران مذهبی در این ماه بر لزوم بهره‌برداری از فلسفه قیام حسینی برای وحدت و هوشیاری مقابل تفرقه و افراط‌گرایی تاکید می‌کنند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، هلال ماه محرم شب گذشته در پاکستان روئیت شد، ماه حزن و اندوه میلیون‌ها نفر از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در غم شهادت حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) که پیام‌آور وحدت، صلح و ترویج فرهنگ ظلم ستیزی برای همه مسلمان ها از جمله پاکستانی‌ها است.

امروز اولین روز سال جدید اسلامی در پاکستان محسوب می‌شود. ماه محرم برای مردم همسایه شرقی ایران محترم است؛ آنان از این ماه به عنوان ماه حزن و اندوه و همچنین قیام نوه پیامبرگرامی اسلام علیه ظلم و نظام مستبد یاد می‌کنند.

همزمان با آغاز ماه محرم رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان با تاکید بر ترویج روحیه ایثار، ازخودگذشتگی، شجاعت، شهادت در راه خدا و از همه مهم‌تر ظلم‌ستیزی، تاکید کردند که باید از این فرصت برای تقویت صلح در جامعه، وحدت اسلامی و برائت از افراط‌گرایی بهره‌برداری کرد.

محرم در پاکستان؛ تجلی وحدت اسلامی و هوشیاری مقابل تفرقه

آصف علی زرداری رئیس جمهور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیام‌هایی به مناسبت آغاز سال جدید قمری و ماه محرم، با ادای احترام به حضرت امام حسین (ع) و جانفشانی یاران باوفای ایشان در کربلا، واقعه عاشورا را مظهر نبرد حق علیه باطل توصیف کردند.

آنان تاکید کردند: حضرت سیدالشهدا (ع) و اهل بیت مقدس ایشان جان‌های گرانبهای خود را برای دفاع از ارزش‌های اسلام فدا کردند و این ایثار و فداکاری باید سرلوحه کار همه مسلمانان برای وحدت، عدالت و مقابله با ظلم قرار بگیرد.

روزهای اخیر کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلفی در پاکستان تحت عنوان تکریم ماه محرم، تبیین قیام امام‌ حسین (ع) و لزوم وحدت جامعه برای مقابله با توطئه دشمنان مشترک به ویژه هوشیاری نسبت به تفرقه و افراط گرایی برگزار شد.

محرم در پاکستان؛ تجلی وحدت اسلامی و هوشیاری مقابل تفرقه

رهبران احزاب، شخصیت‌های مذهبی و اندیشمندان پاکستانی با یادآوری اهمیت قیام امام حسین (ع) و لزوم الهام‌ گرفتن از فداکاری های خاندان نبوت (ص) برای مقابله با ظلم، استبداد و زورگویی تقویت رواداری اسلامی، روح برادری میان پیروان مذاهب اسلامی و ترغیب به آموختن از مکتب حسینی را خواستار شدند.

آیین‌های سوگواری و عزاداری شیعیان پاکستان از شمالی‌ترین‌ نقطه این کشور تا جنوب آن به مناسبت ایام محرم از شب گذشته آغاز شد و این مراسم‌ روز دهم محرم هم‌زمان با عاشورای حسینی به اوج خود می‌رسد. سوگواری گسترده پیروان حسینی در پاکستان تا هفته اول ماه ربیع الاول ادامه خواهد یافت و در این مدت دستگاه‌های دولتی در مناطق مختلف این کشور اهتمام خاصی برای تامین امنیت جامعه شیعیان، مراکز برگزاری سوگواری‌ها و تجمعات مردمی خواهند داشت.

محرم در پاکستان؛ تجلی وحدت اسلامی و هوشیاری مقابل تفرقه

هم‌زمان با آغاز ماه اندوه و عزاداری حضرت امام حسین (ع) سفرهای زیارتی زوار پاکستانی به جمهوری اسلامی ایران و عتبات عالیات در عراق به اوج خود می‌رسد. ده‌ها هزار نفر از عاشقان حسینی در پاکستان با طی مسیرهای طولانی از کشورشان و تحمل رنج سفر به ویژه در گرمای فصل تابستان از طریق استان مرزی سیستان و بلوچستان خود را به شهرهای مقدس مشهد و قم می رسانند و سپس برای حضور در تجمع عظیم عاشورائیان در کربلای معلی از طریق مرزهای ایران وارد کشور عراق می‌شوند. سفر زوار پاکستانی به ایران و عراق در ایام اربعین حسینی به اوج خود می‌رسد.

فراتر از جامعه شیعیان، پیروان سایر ادیان به ویژه اقلیت مسیحی و هندوی پاکستان نیز در برخی از شهرهای این کشور با ابراز ارادت به امام حسین (ع) و احترام به ماه محرم در تهیه و توزیع نذورات آیین‌های مذهبی این ماه شریک می‌شوند.

شبکه های تلویزیونی پاکستان هم با شروع این ایام به پخش مراسم مذهبی و عزاداری می‌پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه‌های موسیقی و دیگر برنامه‌های شاد خودداری می‌کنند.

محرم در پاکستان؛ تجلی وحدت اسلامی و هوشیاری مقابل تفرقه

در پاکستان روزهای نهم و دهم محرم، مصادف با روز تاسوعا و عاشورا، تعطیل رسمی است و مردم در این روز، نذورات خود را بین هیات های مذهبی و فقرا پخش می کنند.

دولت‌های ایالتی در پاکستان در این ایام تدارکات خاصی برای برگزاری مسالمت آمیز آیین‌های سوگواری ماه محرم با توجه به افزایش دمای هوا به ویژه در شهرهای راولپندی، لاهور، کراچی و کویته در نظر می‌گیرند. تدابیر امنیتی برای حفاظت از عزاداران حسینی و اماکن مذهبی شیعیان در مناطق مختلف پاکستان تشدید می‌شود.

در همین حال مسئولان مجلس وحدت مسلمین از احزاب پیشروی شیعیان پاکستان با تاکید بر اقدامات موثر دولت و دستگاه‌های امنیتی برای توجه به انتظارات مردم در ایام محرم و صفر هرگونه عرض اندامن نیروهای تکفیری و مخالفان رواداری مذهبی در این ایام را محکوم کردند.

آنان با مخالفت نسبت به هرگونه کارشکنی در امر محدودسازی آیین‌های عزاداری به بهانه نگرانی‌های امنیتی و یا تشدید چالش فرقه‌گرایی از دولت پاکستان مطالبه کردند که با عوامل تفرقه و نفرت پراکنی در جامعه برخورد جدی کنند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha