جایگاه آموزش در نظام‌های آموزش عالی تقویت شد
عکس آرشیوی است

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم گفت: با وجود تغییرات در نسل دانشگاهی جایگاه آموزش در نظام آموزش عالی کشور همواره مستحکم است و با تدابیر وزارت علوم در ۳ سال گذشته این جایگاه تقویت شد. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله رازینی امروز (دوشنبه) در دومین اجلاس سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور درباره جایگاه آموزش در نظام آموزش عالی اظهارداشت: جایگاه آموزش با وجود تغییرات همواره مستحکم و پایه و اساس آموزش عالی است. اگر در پی افزایش ظرفیت علوم و تحقیقات و فناوری هستیم باید توجه ویژه ای به آموزش داشته باشیم. مطالعات تاکید دارند نقش محوری در دانشگاه ها جایگاه معلمی و آموزش است و با وجود تحولات باید به آموزش توجه ویژه داشته باشیم.

رازینی در این مراسم در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تحولات در حوزه آموزش گفت: دانشجویان در کنار دریافت آموزش در حال رصد در فضای مجازی هستند و انواع ظرفیت آموزشی و امکان مقایسه برای دانشجویان فراهم شده است. با ورود نسل جدید به دانشگاه ها و تغییر انتظارات، نوع نگاه به آموزش نیز متحول شد و آموزش یک‌طرفه تغییر کرد، نیازمند نگاه ویژه ای هستیم تا از تحولات عقب نیافتیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه بخشی از تدابیر اتخاذ شده در حوزه آموزش به حوزه اساتید مربوط می‌شود، گفت: تدابیر و سیاست‌هایی نیز برای حوزه مدیریتی لازم است تا نظام آموزشی تقویت و متناسب سازی شود. بر این اساس بخشی از تدابیر بر عهده وزارت علوم انجام و در سه سال گذشته جایگاه آموزش در نظامات آموزشی تقویت شد. همچنین به اساتید نقش آفرین بیشتر توجه شد.

وی تصریح کرد: تقویت و ایجاد انگیزه برای اساتیدی که به لحاظ آموزشی سرآمد هستند؛ از جمله اقدامات دولت سیزدهم بود. بازبینی نظام جذب و بکارگیری اعضای هیات علمی از دیگر اقدامات وزارت علوم بود. ارائه الگوی مناسب و تقویت آن و معرفی الگوهای موفق در اجلاس سرآمدان را مدنظر قرار دادیم و درصدد هستیم تجربیات سرآمدان آموزشی را مستندسازی کنیم.

لازمه تربیت دانشجو؛ تجهیز استاد به لوازم تربیتی و معلمی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در برخی دولت ها شاهد کم توجهی به مقوله آموزش بودیم که مهمترین کارکرد دانشگاه است. پژوهش و تحقیق و حل مسأله برعهده دانشگاه است؛ اما مقوله تربیت دانشجو و کارشناس جزو رسالت های اصلی دانشگاه به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ادامه داد: در سنت علمی جریان تربیت و ساخت دانشجو در فضای دانشگاه انجام می شود و این بیانگر اهمیت آموزش است. معلمی و جریان ارزشمند تعلیم را امام حسین (ع) به امام زین العابدین (ع) در لحظات شهادت مدنظر قرار دادند و از آن غفلت نکردند.

رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها گفت: لازمه تربیت دانشجو این است که طراحی آموزش و تربیت بخشی از برنامه اساتید باشد. تمام مدرسان در دانشگاه ها باید به لوازم معلمی و تربیتی مجهز شوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی خادم و رئیسی بود که به نوعی ریاست تراز در نظام ارزشمند اسلامی را در دوره کوتاه خدمتگذاری خودش نشان داد. خدا را شاکر هستیم که در دوره ریاست جمهوری های مختلف، رئیس جمهوری داشتیم که از جهات مختلفی آموزه های فراوانی برای کارگزار تراز و مدیر مطلوب برای جامعه اسلامی و الگویی برای حکمرانی در جوامع را نشان داد.

آموزش فنون معلمی برای اساتید جوان

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم گفت: بحث آموزش همچنان برای دانشگاه ها اولویت جدی است و هیچگاه تعطیل نمی شود و اهمیت آن بارز خواهد بود.

عبدالله معتمدی یکی از مشکلات دانشگاه ها را جذب اساتید جوان دانست و گفت: این اساتید نیازمند آموزش فنون هستند و باید آموزش لازم در زمینه تدریس را دریافت کنند؛ زیرا شاهد بودم افرادی که فن لازم را نداشتند حذف شدند براین اساس آموزش فنون معلمی را در دستور کار قرار دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha