به گزارش خبرنگار ایرنا، اطلاع رسانی در آموزش و پرورش دامنه گستردهای دارد و از اطلاع رسانی برنامههای آموزشی و تربیتی به دانش آموزان و والدین آنها گرفته تا آگاهی بخشی به جامعه هدف و بیان اقدامات و دستاوردها برای امیدبخشی به جامعه را شامل میشود.
این اطلاع رسانی از جنبههای دیگر نیز قابل بررسی است، چرا که از سویی زبان و نحوه بیان آن باید متناسب با ادبیات بخشی از جامعه هدفیعنی کودکان و نوجوانان باشد و از سوی دیگر خبررسانی را شامل میشود که با ادبیات ژورنالیستی و برای مطالعه یا بازدید عموم مردم تدارک دیده میشود.
هماندیشی روسای روابط عمومی آموزش و پرورش ۲ استان همسایه فارس و کهکیلویه و بویراحمد برای "اطلاعرسانی هنرمندانه عرصه تعلیم و تربیت" بهانهای برای بررسی این موضوع شد که روابط عمومی آموزش و پرورش چگونه میتواند موفق باشد.
در این نشست بر چند موضوع به عنوان مولفههای مهم و اثرگذار در این موفقیت تاکید شد که از این شمار میتوان به برخی تغییرات ساختاری در چارت روابط عمومی تا استفاده از ظرفیت رسانههای متعهد و خلاق اشاره کرد.
مسلح شدن روابط عمومیها به دانش روز؛ ضرورتی انکار ناپذیر
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد معتقد است نقش آفرینی مطلوب روابطعمومیها در آموزش و پرورش مستلزم، مسلح شدن به دانش روز و علم ارتباطات است.
در این جهت، سید ولی موسوی برگزاری دورههای آموزشی آشنایی با اصول و تکنیکهای خبرنویسی برای کارشناسان روابط عمومیهای و هماندیشی با رسانهها را از اولویتهای کاری خود در کهکیلویه و بویر احمد عنوان کرد.
موسوی راهبرد روابط عمومیها در عصر دانایی را جریان سازی و اقناع سازی افکار عمومی دانست و گفت: در عصر ارتباطات، روابط عمومی درآموزش وپرورش رسالت خطیری را به عهده دارد.
به اعتقاد او به انجام رساندن این رسالت علاوه بر دانش به روز و کارآمد نیروی انسانی، نیازمند فراهم کردن ابزار، تجهیزات و امکانات لازم برای آنها است.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد این را هم اضافه کرد که تقویت جایگاه روابط عمومیها نیازمند باورمندی و اعتقاد مدیران به این بخش است که خود پیش زمینه فعالیت مستمر و موثر آن را مهیاخواهد کرد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابطعمومی ادارهکل آموزش و پرورش استان فارس نیز بر بهرهگیری از بستر فضای مجازی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه کانالهای ایجاد شده در بستر شاد و ایتا برای اطلاع رسانی به معلمان و دانشآموزان زمینه را برای اطلاعرسانی به هنگام و هوشمندانه فراهم کرده است.
حمید شعبانی نیز معتقد است که استفاده از فناوریهای نوین ارتباطاتی و اطلاع رسانی و توجه به آموزش و توانمندی کارکنان حوزه روابط عمومیها برای موفقیت این بخش در عصر حاضر ضروری است.
اهمیت بازنگری در ساختار روابط عمومی آموزش و پرورش
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد تلاش برای تغییر ساختار روابط عمومیها را هم یک ضرورت برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان در عرصه تعلیم و تربیت ایران اسلامی عنوان کرد.
در این زمینه، موسوی به ۲ عامل اختصاص نیروی انسانی متخصص به این بخش و ضرورت استقلال چارت روابط عمومیها اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص در ادارات روابط عمومی و مستقل نبودن چارت این بخش در آموزش وپرورش شهرستانها و مناطق ،نیازمند بازنگری است.
او ابراز امیدواری کرد که این مساله مهم درسطح وزارت آموزش وپرورش، بازنگری و اصلاح شود.
موسوی تبادل تجربیات روسای ادارات و کارشناسان روابط عمومیهای آموزش وپرورش استانها را هم گام مهمی برای اطلاع رسانی هنرمندانه به مخاطبان دانست و ادامه داد: نشست هم اندیشی روابط عمومیهای آموزش وپرورش استانهای همجوار برای استفاده از تجارب، ظرفیتها و تواناییها ضروری است و باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس نیز همدلی و هماهنگی در سطح سازمانی را از مولفههای اثرگذار در موفقیت روابط عمومیها دانست و گفت: در این استان، حمایت مدیرکل و تعامل، همدلی و هماهنگی خوبی که در سطح آموزش و پرورش استان شکل گرفته، شرایط را برای تحرک، پویایی و بالندگی آموزش وپرورش و اطلاعرسانی آن فراهم کرده است.
روایتگری از کف مدرسه، استفاده از رسانههای خلاق و متعهد
شعبانی موفقیت و کارآمدی هر دستگاهی را بسته به عملکرد روابط عمومی آن دستگاه بستگی دانست و گفت: با توجه به نقش تأثیرگذار آموزش و پرورش در جامعه، نقش روابط عمومی در جریان سازی، اقناع افکار عمومی و روشنگری به جامعه هدف تاثیر گذار و تعیین کننده است.
او با اشاره به گستردگی دامنه و اهداف اطلاع رسانی در عرصه تعلیم و تربیت، گفت: اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس، آموزش و توانمندسازی روابط عمومی ها در سطح شهرستانها و مناطق استان فارس برای روایتگری فعالیتهای معلمان و دانش آموزان خلاق در کف مدرسه را، از مهمترین برنامه های خود قرار داده است.
اعتماد به رسانههای اثربخش
رئیس اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس در این مسیر به استفاده از ظرفیت رسانهها نیز اشاره کرد و گفت: اعتماد به رسانههای اثربخش، متعهد و کارآمد به عنوان بازویی توانمندی در امر اطلاعرسانی رویدادها و فعالیتهای آموزش و پرورش بسیار مهم است.
او اظهار کرد: تعامل سازنده با رسانههای رسانههای مکتوب، نوشتاری و تصویری کمک میکند تا پلی میان ادارهکل و مردم شکل بگیرد و فعالیتهای آموزش و پرورش در بخشهای مختلف به خوبی منعکس شود.
شعبانی بر معرفی رسانههای خلاق و فعال در عرصه تعلیم وتربیت نیز تاکید کرد و این را هم افزود که تبادل تجربیات و استفاده از ظرفیت های مشترک گام مهمی برای ارتقا جایگاه روابط عمومی در آموزش و پرورش را فراهم میکند.
راهاندازی شورای اطلاع رسانی آموزش و پرورش و انسجام بخشی در حوزه اطلاع رسانی، تشکیل شبکه اطلاع رسانی در فضای مجازی، شناسایی خبرنگاران فعال و خلاق حوزه تعلیم و تربیت و ایجاد بستر مناسبت برای هم اندیشی و تبادل نظر با رسانهها و تقویت روحیه و انگیزه اصحاب رسانه برای مشارکت بیشتر در عرصه اطلاع رسانی از دیگر مواردی بود که در این نشست هم اندیشی مورد بررسی قرار گرفت.
روابط عمومی آموزش و پرورش در صورتی میتواند به نوعی موفق تلقی شود که صدای فرهنگیان، والدین و دانش آموزان را به مسئولان برساند و نظرات، دیدگاهها و پیشنهادات جامعه را به آنها منعکس کند و از سوی دیگر فعالیتها و اقدامات انجام شده را به آنها گزارش و اطلاعرسانی کنند.
نظر شما