آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده «در بادام» قوچان مهار شد+ فیلم

مشهد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قوچان گفت: مهار به موقع آتش‌سوزی در مراتع منطقه حفاظت شده «در بادام» این شهرستان از پیش‌روی آتش جلوگیری کرد.

حسین اصلاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیرو دریافت گزارش وقوع آتش‌سوزی در بخشی از مراتع منطقه حفاظت شده در بادام شهرستان قوچان، در همان ساعات اولیه پس از هماهنگی با ستاد بحران شهرستان نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با همکاری دوستداران و اهالی طبیعت دوست شهرستان در محل حاضر و برای اطفای حریق تلاش شد.

وی اضافه کرد: این آتش سوزی عصر دیروز (۱۸ تیرماه) رخ داد و در مجموع حدود ۱۲ و نیم هکتار از اراضی منطقه را در خود سوزاند.

وی با بیان اینکه خاموشی و کنترل آتش چهار ساعت زمان برده است، ادامه داد: مهار آتش با تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و دوستداران محیط زیست انجام شد و به منظور اطمینان، گروهی از نیروها در محل باقی ماندند.

رییس محیط زیست قوچان گفت: اگرچه بیش از ۱۲ هکتار از پوشش گیاهی و مراتع منطقه که اغلب گیاه"درمنه" بوده، طعمه حریق شد اما خوشبختانه به گونه های جانوری آسیبی نرسیده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش تمامی نیروهای مستقر در محل و مردم محلی در مهار آتش، از گردشگران و دامداران درخواست کرد که از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری نموده و حافظ محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری باشند.

اصلاحی ادامه داد: طبق بررسی های اولیه، بی احتیاطی دامداران و افروختن آتش در طبیعت علت وقوع این آتش سوزی بوده اما علت اصلی این حادثه در دست بررسی است.

وی گفت: به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده حریق در محیط زیست، مراتب را به فوریت از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ مربوط به اداره‌کل منابع طبیعی یا سامانه تلفنی۱۵۴۰ سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

منطقه حفاظت شده «دربادام» در شمال شرقی شهرستان قوچان و در بخش باجگیران، از سال ۱۳۷۳ مورد حفاظت قرار گرفت که به دلیل ارزش بوم شناختی زیاد با وسعت حدود ۳۴ هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده مورد تصویب شورای عالی محیط زیست کشور قرار گرفت.

این منطقه به دلیل همجواری با منطقه حفاظت شده تندوره و کشور ترکمنستان و داشتن زیستگاه‌های با ارزشی چون «آغ کمر، قاطر ریش، آسلمه، دره دربادام و دره شمخال» یکی از مناطق با ارزش از نظر گردشگری طبیعی است. دره شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام به علت بکر بودن، داشتن دیواره‌های بلند صخره ای و آب دائمی فراوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان و کشور بوده و مورد توجه دوستداران طبیعت است.

پوشش گیاهی منطقه ارس، درمنه و زرشک بوده و دارای حیات وحشی همچون قوچ و میش، پلنگ و گراز است، در این منطقه پرندگانی همچون کبک، تیهو، کرکس و عقاب طلایی زیست می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha