تحلیلگران نظامی: اروپا نگران تعمیق روابط نظامی چین و بلاروس است

تهران-ایرنا- تحلیلگران نظامی رزمایش چین با بلاروس در نزدیکی مرزهای لهستان را زمینه‌ساز نگرانی اتحادیه اروپا دانستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، وزارت دفاع چین روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: رزمایش «حمله به عقاب» چین و بلاروس در نزدیکی شهر برست غرب این کشور و نزدیکی مرز لهستان از دوشنبه (۱۸ تیر) به مدت ۱۱ روز برگزار می‌شود.

این وزارتخانه افزود: این رزمایش به منظور تمرین عملیات‌های نجات گروگان‌ها و ضدتروریستی خواهد بود.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که لی شانگفو وزیر دفاع چین در دیدار با الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در مینسک بر برگزاری رزمایش‌های مشترک میان دو کشور تاکید کرده بود.

برهمین اساس، چین برای اولین بار برای آموزش نیروی‌های نظامی بلاروس، نیروی های خود را به این کشور اعزام می‌کند.

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین همتای روسی خود نیز در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان متعهد شدند که «برای حفظ حقوق و استفاده از مشروعیت همسایه خود را تلاش کنند».

بنجامین بارتون دانشیار پردیس دانشگاه ناتینگهام مالزی در همین راستا، اظهار داشت: «چین همیشه در برخورد با روسیه و اشتیاق پوتین به روسیه و چین برای ایجاد جبهه‌ای مشترک در برابر آمریکا و متحدانش احتیاط کرده است».

سرهنگ ژو بو عضو ارشد مرکز امنیت و راهبردی بین‌المللی دانشگاه شینگ‌خوا پکن، هم معتقد بود: رزمایش با بلاروس «ربطی به وضعیت اوکراین ندارد».

وی افزود: چین به هیچ وجه در مناقشه روسیه با اوکراین نقشی نداشته است و ما حتی تجهیزات نظامی را به مسکو نیز ارائه نخواهیم داد. پس چگونه می‌توانیم نیروهای خود را به طور مستقیما درگیر کنیم؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha