سری‌لانکا: تسلیم خواسته‌های قدرت‌های بزرگ نمی‌شویم

تهران- ایرنا- «علی صبری» وزیر امور خارجه سری‌لانکا با اشاره به رقابت چین، هند و آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام اعلام کرد که کشورش تسلیم خواسته‌های قدرت‌های بزرگ نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، علی صبری در گفت‌وگو با شبکه «کانال اخبار آسیا» اظهار داشت: راه تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی باز نگه داشتن سفارش‌ها است و سری‌لانکا از هر گونه سرمایه گذاری از سوی هر کشوری به عنوان یک شریک راهبردی استقبال می‌کند.

وی با این حال خاطر نشان کرد که این مهم‌ترین اولویتی است که سری‌لانکا در هیچ دامی گرفتار نشود.

وزیر خارجه سری‌لانکا گفت: ما دوست داریم شراکت، مشارکت انتفاعی و سرمایه گذاری داشته باشیم تا پرداخت بدهی‌های کشور به طور پایدار ادامه داشته باشد.

از جمله عواملی که به بحران سریلانکا منجر شد، مشکلات این کشور در مدیریت بدهی خارجی بود. این بدهی‌ها تا حدی به دلیل وام‌های دریافتی از چین برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی، افزایش یافته بود.

علی صبری اظهار داشت که سریلانکا هم به شرق و هم به غرب نیاز دارد و روابط خوبی با کشورهای هر دو طرف دارد.

وزیر خارجه سری‌لانکا ابراز عقیده کرد که در جبهه ژئوپلیتیک، حتی در شرایطی که چین، هند و ایالات متحده برای قدرت در منطقه اقیانوس هند- آرام با هم رقابت می‌کنند و این مساله، سریلانکا را به میدان نبرد بالقوه تبدیل می‌کند، این کشور از هیچ طرفی طرفداری نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما متحد هیچ گروهی چه غربی و چه شرقی نخواهیم بود. ما همچنان یک کشور مستقل خواهیم بود.

موقعیت ژئو استراتژیک و ژئوپلیتیک سری‌لانکا در اقیانوس هند توجه کشورهای منطقه و فرامنطقه را به شدت به خود جلب کرده و این کشور را به محل رقابت قدرت‌های بزرگ جهانی تبدیل کرده است.

این کشور به دلیل واقع شدن در اقیانوس هند که وابسته به سه تنگه حساس و راهبردی مالاکا، هرمز و باب المندب است، اهمیت سوق الجیشی به این کشور کوچک شبه جزیره در موضوع انرژی و ترانزیت بخشیده است.

به همین دلایل است که آمریکا، چین و هندوستان از کشورهایی هستند که سری‌لانکا سهم بسزایی در سبد سیاست خارجی آنها دارد. تنگه مالاکا یکی از مناطق حساسی است که مراکز اندیشه جهانی آن را به عنوان نقطه سرنوشت ساز منازعه احتمالی ایالات متحده و چین ارزیابی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha