آیا استارمر می‌تواند قفل توافق تجارت آزاد با آمریکا را باز کند؟

لندن- ایرنا- کی‌یر استارمر نخست وزیر جدید انگلیس که قرار است برای نخستین بار با رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن ملاقات کند، امیدوار است در فرصت باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قفل توافق تجارت آزاد با این کشور را برای جبران خسارت‌های سنگین ناشی از برگزیت باز کند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، منابع خبری انگلیس اعلام کردند که استارمر قرار است روز چهارشنبه با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید ملاقات کند. او پیشتر گفته بود که برای شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی راهی واشنگتن خواهد شد اما جزئیات برنامه سفر او مشخص نبود.

رهبر حزب کارگر پنجشنبه هفته پیش موفق شد در انتخابات سراسری این کشور با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، سکان دولت را به مدت ۵ سال در دست بگیرد. وی ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات، با جو بایدن تلفنی گفت‌ وگو کرد و دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به اجلاس سه روزه سران ناتو که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، گفت: رئیس جمهور آمریکا مشتاقانه در انتظار استقبال از نخست وزیر انگلیس در نشست هفتاد و پنجمین سالگرد ناتو در واشنگتن است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: بایدن و استارمر مجددا بر روابط ویژه بین دو کشور تاکید کردند و رئیس جمهور آمریکا گفت که منتظر همکاری نزدیک با استارمر در مورد همه مسائل مهم است.

در بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس نیز آمده است که دو طرف علاوه بر مسائل ژئوپلیتیک پیرامون گسترش همکاری‌های اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند. این درحالیست که اقتصاد انگلیس در نتیجه سلسله تحولات سال‌های اخیر از جمله برگزیت، همه‌گیری کرونا، مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، نا آرامی‌ها در دریای سرخ و مشکل ترانزیت کالا، در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد. شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که اقتصاد انگلیس از هر نظر وخیم‌تر از سایر کشورهای گروه هفت است.

حزب محافظه‌کار که تا پنجشنبه گذشته ۱۴ سال سکان دولت انگلیس را در دست داشت، سال ۲۰۱۶ میلادی به بهانه انعقاد توافق تجارت آزاد با کشورهای جهان، همه‌پرسی برگزیت را برگزار و به موجب آن انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کرد. داده‌های آماری نشان می‌دهد که برگزیت سالانه ۱۰۰ میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس ضرر می‌زند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان آخرین سفرش به لندن وعده داده بود که برای انعقاد توافق تجارت آزاد با انگلیس، پس از تکمیل روند برگزیت آمادگی دارد. ترامپ از طرفداران برگزیت و بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس هم از عناصر تندرو و مخالف عضویت در اتحادیه اروپا بود اما نه ریاست‌جمهوری ترامپ و نه دوران نخست وزیری جانسون دوام آورد.

کارشناسان معتقدند که جانسون و همفکران او بیش از حد روی وعده‌های اقتصادی ترامپ و بقا او در قدرت حساب کرده بودند تا خسارت‌های ناشی از برگزیت را با قراردادهای تجاری با آمریکا صاف کنند.

با روی کار آمدن دولت دمکرات جو بایدن، مواضع لندن و واشنگتن بر سر برگزیت به دلیل ریشه ایرلندی رئیس جمهور آمریکا زاویه پیدا کرد و کاخ سفید تاکنون امتیاز ویژه‌ای به انگلیس نداده است.

اینک که استارمر به عنوان چهره مخالف برگزیت سکان قدرت را در دست گرفته، امیدوار است پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستری را برای گسترش روابط اقتصادی با آمریکا فراهم کند، اما آیا او در این ماموریت موفق می‌شود یا خیر، زمان روشن خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha