۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۹:۴۱
کد خبر: 85533937
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخل گردانی، آیین دیرینه عزاداری محرم در روستای نوا مازندران

ساری-ایرنا- "نخل گردانی" در روستای نوا از شهرستان آمل سنت دیرینه‌ای که بر اساس شنیده‌های اهالی منطقه قدمت آن از ۶۰۰ ساله آن عبور می کند به عنوان یکی از آیین ها و سنت های عزاداری ماه محرم در این دیار برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، مردم مازندران میراث دار آیین‌ها و سنت‌های عزاداری ماه محرم هستند که از گذشته‌های دور به یادگار مانده و با برگزاری آنها در این سالها همچون عشق و ارادت خالصانه خود را به سالار شهیدان ،‌امام حسین(ع) ابراز می کنند .

مازندران مملو از آیین ها و سنت های عزاداری ماه محرم است که در برخی از نقاط این آیین ها ریشه و قدمت دیرینه دارد و مردم دیگر نقاط استان ،‌هر منطقه را به یک آیین می شناسند از آن جمله روستای"نوا"‌در شهرستان آمل که به برگزاری آیین نخل گردانی در این ایام معروف است.

نوا روستایی ییلاقی با فاصله ۹ کیلومتری به شهر آمل در کنار دشت وسیع آزو با آب‌وهوای خوش و خنک واقع شده که گذشته آن از ۱۵ طایفه تشکیل می‌شد و امروز این تعداد به ۱۰ طایفه رسیده است.

این منطقه ییلاقی بخش لاریجان که با کهن آیین نخل گردانی نوا بیشتر مورد توجه قرار گرفته باعث شد تا با بررسی‌های کارشناسان میراث فرهنگی به ثبت این آیین دیرینه در فهرست ملی میراث معنوی کشور با شماره ۲۵۵۰ قرار گیرد.

نخل نوا از نظر آذین‌بندی پوششی سیاه دارد و با انواع شال‌های ابریشمین رنگارنگ، پارچه‌های قیمتی و آینه و چراغ، گل و سبزه می‌آرایند، نخل به عنوان یک نماد مقدس منطقه در طول سال در مکان خاص با عزت و احرتام نگهداری می شود و بیماران و آرزومندان به آن دخیل می بندند.

نخل گردانی، آیین دیرینه عزاداری محرم در روستای نوا مازندران

آذین نخل روستای نوا برای عزاداری امام حسین (ع)‌در روز ششم محرم انجام می شود و در روز هفتم نخل از جایگاهش خارج می کنند و حرکت آن از تکیه میدان نوا شروع می شود . پس از آن در روز هشتم مجدد از آن منزلش خارج و مهمترین آئین سنتی آن در این روز شروع می‌شود، چرا که نخل بر شانه‌های مردان و جوانان هیأت همراه به سمت منطقه‌ای به نام "حورا یا اورا" که منطقه‌ای مقدس برای اهالی محل است، جهت فاتحه‌خوانی می‌روند و سپس به مسیری که دارای شیب تند و سربالایی است به طوری که با طناب نخل را به سمت بالا هدایت می‌کنند، سراشیبی که در گذشته اهالی محل با زنجیر کردن دست‌های‌شان نخل را به سمت بالای مسیر می‌بردند.

نخل گردانی، آیین دیرینه عزاداری محرم در روستای نوا مازندران

در روز نهم و تاسوعای که روز بسیار مهمی برای اهالی محل است نخل برای بار سوم از جایگاهش بیرون آورده می‌شود تا به سمت امام‌زاده یحیی(ع) هدایت شود.

دیگر هیأت‌های همراه نخل از مسیر روز گذشته عبور نمی‌کنند بلکه در یک مسیر جدید و بدون مشقت طی عبور می‌کنند که دو طایفه حمزه ایون و درویش ساکن هستند؛ طایفه حمزه ایون در محله سی‌سر نخل را از هیأت‌های همراه گرفته و بر روی شانه‌های خود قرار می‌دهند و به سمت امام‌زاده راهی می‌شوند.

توقف در این روز ابتدا روبروی مسجد حضرت رقیه(ع) برای چند دقیقه است تا خود امام‌زاده که در آنجا نخل بر روی دستان درویشان منطقه نوا قرار می‌گیرد و این درویشان همان متولیان امام‌زاده هستند که سال‌های سال بانی آن محل بوده‌اند.

روز عاشورای حسینی به عنوان یکی دیگر از مهمترین مراسم بزرگ نوایی‌ها نخل از «نخل خنه» بیرون آورده می‌شود و مراسم نخل‌گردانی آن به مانند روز هشتم انجام می‌شود و عزاداران و هیأت‌های همراه بار دیگر همان مسیر تند و سراشیبی را طی می‌کنند و پس از دسته‌روی و عزاداری هنگام برگشت به تکیه اصلی محل باز گردانده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha