داروهای مکمل بدنسازی مهم‌ترین عامل ناباروری مردان است

ساری-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزایش سن در مردان، مصرف داروهای مکمل در بدنسازی، سیگار و مشروبات الکی را از مهم‌ترین عوامل ناباروری در مردان برشمرد و گفت: به طور تقریبی از هر ۶زوج یک زوج با مشکل نازایی روبه‌رو می‌شوند که حدود نیمی از موارد علل این ناباروری به مردان ارتباط داده می‌شود.

دکتر عمادالدین موعودی امروز سه‌شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ درصد موارد بارداری در۶ ماه ابتدا رخ می‌دهد. به لحاظ تعریف زمانی، اگر باروری در زوجی که بدون پیشگیری رابطه زناشویی دارند پس از یک سال اتفاق نیفتد نازایی محسوب می‌شود.

این پزشک ارولوژیست دانشگاه علوم پزشکی بابل با توضیح این نکته چه زمانی ناباروری باید بررسی شود، گفت: اگر زوجی پس از یک سال از اقدام به بارداری ناموفق بودند، باید ارزیابی‌ها را آغاز کنند. ولی در بعضی مواقع زودتر از این زمان هم می‌توان بررسی‌ها را انجام داد. البته سن بالای زوجه یا داشتن موارد فامیلی هم در نازایی اثربخش است.

وی افزود: اهمیت ارزیابی نازایی در مردان از این‌ جهت مهم است که موارد قابل اصلاح وجود دارد. یعنی می‌توان با روش‌های مصنوعی برای باروری اقدام کرد. مهم‌ترین مقوله برای ارزیابی مردان نابارور، گرفتن شرح‌حال و معاینه و بعد از آن آزمایش‌ها است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: با توجه به این که از مهم‌ترین علل ناباروری در مردان، واریکوسل یا واریس بیضه است، گفت: برگشت خون در سیاهرگ‌های بیضه منجر به افزایش دما در این بخش از بدن خواهد شد که به دنبال آن تولید نطفه یا اسپرم کاهش می‌یابد.

داروهای مکمل بدنسازی مهم ترین عامل ناباروری مردان است


این متخصص اظهار کرد: قص در دریچه‌های سیاهرگی منجر به ایجاد واریس بیضه می‌شود. بیماری بسیار شایعی که راه تشخیص آن فقط معاینه است.

وی افزود: واریس بیضه در صورتی که با ناباروری همراه باشد و آزمایش نطفه هم اختلال نشان بدهد با جراحی درمان می‌شود. اما احتمال باردارشدن همسر ۵۰ الی ۶۰ درصد است که در واقع موارد نازایی به علل دیگر در مرد یا مربوط به همسرش برمی‌گردد. ولی این درصد موفقیت برای نازایی درصد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

داروهای مکمل بدنسازی مهم ترین عامل ناباروری مردان است


متخصص جراحی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: یکی از علل دیگر ناباروری مردان مصرف داروهای آنابولیک یا استروییدی است که متأسفانه مصرف آن به‌ویژه در افرادی که بدنسازی می‌کنند رو به افزایش است. احتمال این‌که این مکمب‌ها مواد هورمونی داشته باشد زیاد است که منجر به فقدان نطفه می‌شود. چه بسا که بعد از قطع آن‌ها نیز ممکن است برگشت نکند.

این پزشک در همین راستا ادامه داد: مصرف سیگار و بدتر از آن قلیان و مصرف بیش‌ از حد الکل از مواردی است که می‌تواند از علل کاهش قدرت باروری شود.

دکتر موعودی اظهار کرد: سبک زندگی سالم و مناسب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت باروری مردان داشته باشد و به درمان ناباروری مردان کمک کند و برای داشتن سبک زندگی سالم، رعایت نکاتی مانند داشتن تغذیه‌ مناسب و غنی از مواد مغذی و همچنین حفظ وزن طبیعی بدن مورد تاکید است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که باید از کشیدن سیگار و مصرف مشروبات پرهیز شود، گفت: از مصرف ترکیبات استروئیدی که در باشگاه‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد خودداری شود و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن مثل هویج، کاهو و اسفناج که می‌تواند قدرت حرکت اسپرم‌ها را افزایش دهد مصرف شود.

وی تصریح کرد: اگر مردان قصد پدر شدن دارند باید هر چه زودتر اقدام کنند. چون با افزایش سن قدرت باروری در هر ۲ جنس کاهش می‌یابد.

داروهای مکمل بدنسازی مهم ترین عامل ناباروری مردان است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha