استاندار: احتمال تعطیلی ادارات استان مرکزی در پنجشنبه ۲۱ تیرماه

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: شرکت توزیع برق استان درخواست تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیستم و بیست و یکم تیرماه را در راستای مدیریت مصرف برق اعلام کرده که به احتمال زیاد با تعطیلی روز پنجشنبه موافقت می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلص‌الائمه روز سه‌شنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: ادارات استان روز گذشته (دوشنبه) نیز به دلیل افزایش آلاینده‌های هوا و مدیریت مصرف برق تعطیل شد که نقش موثری در کاهش مصرف برق داشت.

وی بیان کرد: موضوع آلودگی هوا در استان مرکزی هم تابستانه و هم زمستانه است.

استاندار مرکزی افزود: آلودگی هوا در تابستان به شکل ریزگرد و در زمستان به شکل آلودگی فسیلی و نیروگاهی است.

مخلص‌الائمه گفت: شرایط آب و هوایی خوبی در اراک وجود ندارد و این امر موجب نارضایتی گسترده مردم شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: درخواست تامین اعتبار مورد مورد نیاز برای نصب بادشکن‌های غیرزنده و ساماندهی کویر میقان از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور ارسال شده و مردم استان انتظار دارند با این درخواست موافقت شود.

مخلص‌الائمه گفت: استان مرکزی حداقل نیازمند یک دستگاه تراکسور است و سال گذشته این نیاز را از استان دیگری قرض گرفتیم.

وی اظهار کرد: تصمیم بر خرید این دستگاه در استان وجود داشت اما قیمت آن از ۷۰ میلیارد ریال به ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: خرید دمنده اطفای حریق برای دهیاری‌های استان در دستور کار است.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: کمک و جلب حمایت صنایع بزرگ و برخوردار نسبت به محیط زیست که تعداد آنها در استان مرکزی کم نیست، باید با محوریت فرمانداری‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: صنایع باید در راستای کاشت یک میلیارد درخت مثمر و توسعه فضای سبز همکاری و مشارکت گسترده داشته باشند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ریزگردهای استان مرکزی مربوط به کانون‌های خارج از استان از جمله استان قم و کویر مرکزی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی در این استان بویژه در شهر اراک است.

یوسف یوسفی افزود: استان مرکزی در نیمی از سال با چالش ریزگردها که بخشی از آن منشا داخلی، برخی منشا فرامرزی و خارجی دارد همراه است و بخشی از سال نیز درگیر آلودگی‌های فسیلی و نیروگاهی است.

وی یادآور شد: اراک سال گذشته ۱۳۷ روز ناسالم را سپری کرد که ۱۰۰ روز آن مربوط ریزگردها و گرد و خاک از کویرهای مرکزی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ۱۴ روز ناسالم نیز از ابتدای امسال تاکنون در اراک به ثبت رسیده است.

یوسفی عنوان کرد: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه همراه است.

وی گفت: اجرای طرح‌هایی در تالاب میقان اراک به تصویب رسیده که قسمتی از آن نیازمند کمک اعتباری سازمان مدیریت بحران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: برای تهیه دستگاه‌های تراکسور در تالاب میقان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که انتظار است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی هم در این نشست گفت: گرد و خاک‌های تابستانه بیشتر از سمت غرب کویر مرکزی است و ادامه این روند می‌تواند در آینده به بحران جدی تبدیل شود.

رضا مرادی افزود: ریزگردها در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و از ۱۹ روز تیرماه جاری، ۱۷ روز با پدیده گرد و خاک همراه بوده است.

وی با بیان اینکه، عمده گرد و خاک روزهای گذشته از کویر قنوات است، گفت: بخشی از کویر میقان هم بحرانی شده و باعث افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود و نیاز است در سطح ملی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: معمولا پدیده گرد و خاک و ریزگردها با بادهای شرقی تا شهریورماه ادامه دارد.

مرادی عنوان کرد: هفته آینده هم بادهای شرقی وجود دارد، اما انتقال گرد و غبار با شدت کمتری خواهد بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: ۲۷ خردادماه معدن شماره پنج مهاجران با ریزش بخشی از کوه همراه شد.

علی جودکی افزود: چهار نفر در این ریزش مفقود شدند که پیکر ۲ نفر از آنها همان روز حادثه پیدا شد و تلاش برای پیدا کردن ۲ مفقود دیگر همچنان ادامه داشته تا اینکه امروز (سه‌شنبه) پیکر نفر سوم این حادثه پیدا شد.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار تن سنگ در این معدن ریزش کرده و برای پیدا کردن پیکر مفقودین این حادثه ۲۰ دستگاه انواع ماشین آلات به کار گرفته شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: ادامه کار برای پیدا کردن مفقودی چهارم بسیار سخت است و به واقع نیروهای حاضر در میدان با جان خود بازی می‌کنند و هیچگونه ایمنی وجود ندارد.

جودکی با بیان اینکه هر لحظه امکان ریزش مجدد در منطقه وجود دارد، گفت: ادامه کار نیازمند کار تخصصی است و ممکن است عملیات جست وجوی نفر چهارم مدت زمان بیشتری طول بکشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی هم در این نشست گفت: آلودگی هوا در روزهای اخیر مزید بر افزایش مصرف برق شده زیرا مردم در و پنجره‌ها را بسته‌اند و کولرها روی دور زیاد رفته است.

محمود محمودی افزود: استان مرکزی در چند روز اخیر برای سومین بار از پیک مصرف گذشته و به مصرف ۷۷ هزار مگاوات نزدیک شده است.

وی عنوان کرد: تعطیلی روز قبل ( دوشنبه) ادارات استان مرکزی، ۲۵ مگاوات در تامین برق کمک کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی از دستگاه‌های اداری، صنایع و بخش خانگی درخواست همکاری در کاهش مصرف برق کرد.

محمودی عنوان کرد: تعطیلی نشان می‌دهد در مدیریت مصرف برق نقش موثری دارد و انتظار است فردا ( چهارشنبه و پنجشنبه) ۲۱ تیرماه جاری نیز ادارات استان تعطیل شود.

وی گفت: چند استان کشور هم تعطیل شده است و انتظار است این تعطیلی در استان هم مجدد اعمال شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha