چهارم محرم، آغاز آیین «دسته‌روی دهه محرم» در سمنان + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان گفت: آیین «دسته‌روی دهه محرم» در سوگ و عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) از شب چهارم محرم به طور پراکنده در سراسر استان آغاز ‌می‌شود.

حجت الاسلام علیرضا قنبری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری آیین دسته‌روی محرم با حضور عاشقان حسینی در شهر سمنان از شب ششم محرم برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: عصر پنجمین روز از ماه محرم، دسته عزاداری با غریو «یا عباس، یا عباس» با حضور گسترده دوستداران فرهنگ عاشورایی و دلباختگان شیوه و منش زندگی سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) در شاهرود طنین‌انداز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آیین کهن «یا عباس، یا عباس» به قدمت بیش از یک قرن، به شکل خاصی که در دیگر شهرهای کشور یافت نمی‌شود، در شهر شاهرود از توابع استان سمنان همه ساله در پنجمین روز از ماه محرم برگزار می‌شود.

سوگواری پنجمین روز از محرم در شاهرود هر سال با آیین سنتی «طوق بندان» آغاز می‌شود. خانواده‌ها طوق‌هایی را که به ارث برده‌اند، با بستن پارچه‌ و روسری‌، برای مراسم ظهر آماده می‌کنند.

آیین طوق‌بندان با نواهایی از جمله «ای داد از این عزا، فریاد از این عزا، فریاد، وامصیبتا و دوصد داد از این عزا» همراه است. با نزدیک شدن به اذان ظهر و پیش از آنکه ندای موذن به گوش برسد، مردان طوق‌ها را بر دست گرفته و به مسجد یا تکیه‌های محل می‌برند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان گفت: یک هزار و ۳۰۰ هیات مذهبی ثبت شده در استان سمنان وجود دارد که بیش از نیمی از این هیات‌ها در محرم امسال نقش‌آفرینی می‌کنند.

حجت الاسلام قنبری خاطر نشان کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی سمنان برای هیات‌های مذهبی فعال استان در ماه محرم تسهیلات و بسته‌های حمایتی از جمله تخصیص اقلام کالای اساسی با همراهی بخش‌های مختلف مانند سازمان جهاد کشاورزی را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه هر ساله شعار خاص برای ماه محرم نامگذاری می‌شود، افزود: شعار محرم ۱۴۰۳ با توجه به جنگ غزه برای حمایت از جبهه مقاومت با عنوان «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه‌های محرم و صفر در سمنان شور و حال خاصی دارد، به طوری که این شهر در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان خیل عظیم عزاداران است. همه مردم از پیر و جوان و حتی کودکان و نونهالان تمام تلاششان را می‌کنند تا برنامه‌های ماه محرم در استان سمنان به صورت باشکوهی برگزار شود.

آیین نخل‌گردانی، یاعباس یا عباس، چل چلا، وا زینب و سنگ‌زنی، از جمله شیوه‌های منحصر به فرد عزاداری در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در استان سمنان است که به ثبت ملی رسیده‌اند و نشان از تاریخی بودن ارادت مردم این خطه به فرهنگ عاشورا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha