۷۰۰ مبلغ برای ترویج فرهنگ عاشورایی در سمنان نقش‌آفرینی می‌کنند

سمنان - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان گفت: بیش از ۷۰۰ مبلغ زن و مرد در آیین‌های عزاداری حسینی و محفل‌های روضه خانگی محرم ۱۴۰۳ این استان در ترویج فرهنگ عاشورایی نقش‌آفرینی می‌کنند.

حجت الاسلام علیرضا قنبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۵۰۰ مکان مذهبی از جمله حسینیه، تکیه، فاطمیه، منبرخانه در دهه محرم میزبان عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان ادامه داد: یکهزار مسجد در سمنان وجود دارد که نزدیک به نیمی از آنها دهه محرم امسال میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه محدودیت و ممنوعیتی در برگزاری آیین دسته‌روی در نقاط مختلف استان سمنان وجود ندارد، ادامه داد: مسوولان هیات‌ها می‌توانند عزاداران حسینی در هیات دسته‌روی را بیمه کنند.

حجت‌الاسلام قنبری خاطر نشان کرد: مسوولان هیات‌های مذهبی با مراجعه به سامانه بیرق خدمات می‌توانند اعضای هیات عزاداری را در ۲ ماه محرم و صفر زیر پوشش بیمه‌ای قرار دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان گفت: بیش از یک هزار و ۳۰۰ هیات مذهبی در این استان ثبت شده است که از این تعداد، نزدیک به ۸۰۰ هیات در محرم ۱۴۰۳ برنامه‌های عزاداری دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه‌های محرم و صفر در سمنان شور و حال خاصی دارد به طوری که این شهر در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان خیل عظیم عزاداران است. همه مردم از پیر و جوان و حتی کودکان و نونهالان تمام تلاششان را می کنند تا برنامه های ماه محرم در استان سمنان به صورت باشکوهی برگزار شود.

تکایا، هیات‌ها، مساجد و اماکن مذهبی چون حرم حضرت یحیی(ع)، امامزاده علی این جعفر(ع) و مساجد در ماه‌های محرم و صفر از عزاداران حسینی پذیرایی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش نوحه سرایی می کنند.

آیین نخل‌گردانی، یاعباس یا عباس، چل چلا، وا زینب و سنگ‌زنی، از جمله شیوه‌های منحصر به فرد عزاداری در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در استان سمنان است که به ثبت ملی رسیده اند و نشان از تاریخی بودن ارادت مردم این خطه به فرهنگ عاشورا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha