عملیات هفتم اکتبر از مرگ تدریجی غزه جلوگیری کرد

تهران- ایرنا- پدر یک خانواده فلسطینی که به همراه ۶۵ خانواده دیگر از غزه به ایران سفر کرده بودند معتقد است که عملیات طوفان الاقصی حماس علیه رژیم اسرائیل، غزه را از یک مرگ تدریجی نجات داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، چندی پیش ۶۵ خانواده شهید نبرد طوفان الاقصی توانستند خود را از غزه به ایران برسانند و چند روزی را مهمان مردم ایران باشند.

در همین ارتباط، با عوض پدر یک خانواده فلسطینی به گفتگو نشستیم تا از جزئیات این نبرد با او صحبت کنیم.

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من احمد عوض از غزه هستم که به همراه خانواده‌ام در شرایط دشوار و در سایه جنگ رژیم اشغالگر به ایران سفر کردیم. ما چندین ماه درگیر جنگ بودیم و در چادر زندگی می کردیم ولی در نهایت توانستیم به سختی از غزه خارج شویم و به ایران بیاییم.

رسانه‌های بین‌المللی با آغاز عملیات طوفان الاقصی اعلام کردند که همه چیز با حمله حماس به صهیونیست‌ها آغاز شد، آیا این برداشتی درست از واقعیت است؟

این یک برداشت کاملا اشتباه و در تضاد با حقیقت است، حقیقت این است که غزه از ۱۷ سال قبل تحت محاصره بوده و این عملیات دفاع از خود به حساب می آید و در مقابله با محاصره علیه نوار غزه صورت گرفته است.

طی سال های محاصره شمار زیادی از اهالی غزه جانشان را به دلیل نبود برق، تجهیزات پزشکی و جلوگیری از خروج آنها از نوار غزه از دست دادند، بنابراین ما باید شاهد اتفاقات هفتم اکتبر می‌بودیم.

قبل از هفتم اکتبر غزه درحال مرگ تدریجی بود و این عملیات در واقع مقابله با این ظلم و ستم بود. یکی دیگر از دلایلی که منجر به طوفان الاقصی شد، تحولات مسجد الاقصی و خصوصا قدس اشغالی بود؛ چراکه نظامیان رژیم اشغالگر به مسجد الاقصی یورش برده و آن را هتک حرمت می کردند و این درحالی است که مسجد الاقصی یکی از اصول ثابت ملی فلسطین است و ما نمی توانیم دربرابر این هتک حرمت سکوت کنیم و در واقع غزه امروز به نمایندگی از امت اسلام می جنگد و نوک پیکان دفاع از مسجد الاقصی است.

شرایط شما طی جنگ غزه ابعاد مختلفی داشت، یک بُعد جنگ، پیروزی‌های شگفت‌انگیز حماس در حملات هوایی و درگیری‌های زمینی و جنگ شهری که شگفت انگیز بود و جنبه دیگر آن قحطی و رنج فلسطینی‌ها بود، شرایط در غزه چگونه بود؟ آیا مردم واقعا از حماس حمایت می کردند یا از ادامه جنگ ناراضی بودند؟

جنبه نخست جنگ جنبه دلاوری مقاومت است؛ چراکه مقاومت عملیات‌های مهمی را علیه اشغالگران انجام داده و این بسیار مهم است و بعد از حدود ۹ ماه جنگ مقاومت قدرت پایداری و مقابله خود را همچنان به رخ دشمنان می کشید.

جنبه دیگر جنبه مشکلات و درد و رنج ملت فلسطین در نوار غزه است. اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی در این زمینه با هدف فاصله انداختن و جدا کردن مردم از مقاومت صورت می‌گیرد و به همی دلیل شاهد این حجم از ویرانی و درد و رنج هستیم. مشکلات نوار غزه از زمان قدرت گرفتن جنبش حماس شکل نگرفته است بلکه اهالی غزه بیش از ۷۵ سال است که تحت ظلم و شکنجه هستند و برای آزادی و رهایی از این ظلم درحال مقاومت و نبرد هستند.

مسئله دیگر ارتباط میان مردم و مقاومت است، در این باره آخرین نظرسنجی انجام شده توسط یکی از مراکز مورد اطمینان و موثق فلسطینی نشان داد که امروز اکثریت ملت فلسطین پشتیبان و حامی مقاومت هستند و این به ۲ دلیل است؛ دلیل نخست این است که ملت فلسطین گزینه‌های دیگر ازجمله گزینه سازش و مذاکرات از طریق تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین را تجربه کردند، اما نتیجه فاجعه‌بار بود و به افزایش شهرک سازی در کرانه باختری و سرقت اراضی فلسطینی ها توسط شهرک نشینان منجر شد. دلیل دوم نیز این است که در مقابل ملت فلسطین هیچ راه حلی جز مقاومت و نبرد برای دفاع از خود، آزادسازی سرزمین و بازپسگیری حق و حقوق خود وجود ندارد.

کشورهای زیادی ادعا می کنند که از ملت فلسطین و آرمان آن دفاع می‌کنند از جمله عربستان، ایران، کویت، ترکیه و کشورهای دیگر. به نظر شما از میان این کشورها کدامیک بیشتر موفق شد از مسئله فلسطین دفاع و حمایت کند؟

فلسطین امروز مسئله همه امت اسلامی است و در ثبات و امنیت منطقه نقش دارد و به همین دلیل پس از هفتم اکتبر بیش از پیش مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت؛ راه امنیت و ثبات منطقه از طریق فلسطین خواهد بود و لاغیر؛ به همین دلیل ملت‌های مختلف از فلسطین و مقاومت آنها حمایت کردند؛ در این ارتباط دو موضع وجود داشت نخست موضع رسمی است که در حد و اندازه مورد انتظار نبود؛ اما موضع مردمی به شکل گسترده‌ای حمایت خود را از مسئله فلسطین اعلام کرد.

در میان این حمایت‌ها می توانم بگویم که حمایت ایران چه در سطح رهبری و چه در سطح مردمی یک حمایت منحصر بفرد و استثنایی بوده است. ایران بدون هیچ محدودیتی از ملت و مقاومت فلسطین حمایت کرده است و به همین دلیل ملت و دولت ایران نقش ویژه‌ای در این پایداری فلسطینی ها و مقاومت آن ایفا کرده‌اند.

بعد از طوفان الاقصی ثابت شد که اسرائیل مشکل اصلی منطقه و بر هم زننده ثبات و امنیت آن است و به همین دلیل ما امیدوار هستیم که دولت‌های که در حمایت از فلسطین تردید دارند در مواضع خود بازنگری کنند و از ملت و مقاومت ما حمایت کنند و به جمهوری اسلامی ایران در حمایت نامحدود آن ملحق شوند.

شما به دیدار مقام معظم رهبری رفتید در این دیدار چه گذشت و چه حس و حالی داشتید؟

افتخاری برای من بود و در این دیدار توانستم پیام ملت فلسطین در نوار غزه را به رهبر انقلاب برسانم و به خاطر این حمایت جمهوری اسلامی ایران تشکر ملت فلسطین را به ایشان ابلاغ کردیم و از ایشان خواستیم که حمایت بیشتر را از ما انجام بدهند چراکه ملت فلسطین در مرحله حساس و سرنوشت‌سازی به سر می‌برند.

ایشان با گرمی ما را در آغوش گرفتند و این پیام را برای ملت فلسطین ارسال کردند که به راه ها و روش های مختلف از آنها حمایت خواهند کرد و من معتقد هستم که این دیدار نشانی از ارتباط میان ملت فلسطین و ملت ایران بود چراکه ما دو ملت انقلاب هستیم و تاریخ طولانی در انقلاب داریم. من همچنین در این دیدار عمق علاقه و محبت موجود در قلب ایرانی ها نسبت به ملت و مسئله فلسطین را احساس کردم.

اگر بخواهید یک دعا بکنید که مستجاب شود، ان دعا چیست؟

ما در هر دعایی از خداوند متعال می خواهیم که نهضت اسلام و مسلمانان را همواره پیروز کند و با نهضت اسلام مقاومت فلسطین قوی تر خواهد شد و به خواست خدا با این نهضت پروژه صهیونیستی در منطقه شکست خواهد خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha