دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

ساری-ایرنا- دولت چهاردهم میراث دار اقدامات پرخیر و برکت به واسطه مصوبات و تصمیمات سرنوشت ساز آیت الله رئیسی، ‌ رئیس جمهور شهید در مازندران بوده چراکه به باور صاحبنظران راه خدمتگزاری آغاز شده در دولت سیزدهم به رئیس جمهور منتخب و دولت آینده اش سپرده می شود تا مردم این خطه از شمال کشور طعم شیرین خدمت را باز هم بچشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در ۲ سفر به مازندران و حضور در نقاط مختلف این استان به صورت نزدیک و ملموس با مسائل و گره های این استان آشنا شد که نتایج آن ابلاغ مصوبات برای بازگشایی مسیر و تسریع در انجام امور بود و صد البته مردم این دیار به عینه با اجرایی شدن این مصوبات، ‌اثراتش را در جامعه احساس کردند.

ملموس ترین این مصوبات را می توان در زمینه آزادسازی سواحل دریا دید؛ ‌مساله ای که بنا به اظهار نظر کارشناسان امر دولت سیزدهم توانست با آزادسازی حریم ۶۰ متر در طلسم شکنی تاریخی کند.

دستور صریح رئیس جمهور شهید برای بازپس گیری حریم ۶۰ متری حریم سواحل خزر سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول ۴۲۴ کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

طلسم تملک سواحل بعد از چندین سال انتظار بالاخره در بهمن سال ۱۴۰۰ با دستور صریح و ضرب الاجل ۲۰ روزه رییس جمهور شهید و با اراده مجموعه مسوولان و مدیران دولت سیزدهم شکست که مخاطب این دستور در درجه اول دستگاه های دولتی بودند؛ به این معنی که تملکشان غیرقانونی بود و به همین دلیل هم رییس دولت سیزدهم برایشان ضرب الاجل تعیین کرد.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران در این استان آزادسازی شده است و باعث شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به سواحل مازندرانی خزر محقق شود.

البته طلسم شکنی دولت سیزدهم در اجرای طرح های مازندران به همین جا ختم نمی شود و در حوزه بهداشت و درمان نیز اتفاقات خوبی رخ داده است که مردم این دیار را سرمست و خوشحال از اقدامات صورت گرفته کرده است.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

از آن جمله تلاش دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام باعث شد تا طلسم ۱۷ ساله نیمه کاره ماندن بیمارستان رازی قائمشهر یکی از بزرگترین و مطرح‌ترین طرح‌های عمرانی حوزه بهداشت و درمان مازندران شکسته و این طرح تکمیل و راه اندازی اولیه شده است.

عملیات اجرایی ساخت بیمارستان جدید رازی در سال ۱۳۸۷ آغاز و کلنگ احداث این طرح بیمارستانی در آن سال در زمینی به وسعت ۲۴ هزار متر مربع به زمین زده شد.

بنای جدید این بیمارستان در کنار ساختمان قدیمی آن در هسته مرکزی شهر قائمشهر در جوار امامزاده یوسف رضا(ع) آغاز و مدت زمان اجرای این طرح سه سال عنوان شد اما با گذر زمان این طرح نیز گرفتار مسائل مربوط به کمبود اعتبار و بودجه قرار گرفت و سال‌ها از شروع این طرح گذشت اما نیمه کاره باقی ماند و انتظار مردم و مسئولان شهرستان برای اجرای آن در پس وعده ها باقی ماند.

با گذشت سال‌ها از آغاز ساخت بیمارستان جدید رازی با توجه به اینکه این طرح در بافت مرکزی قائمشهر قرار داشت تابلوی نه چندان زیبا از طرح عمرانی نیمه تمام جلوی دیدگان شهروندان قرار داد به طوریکه روزها و ماه‌ها مردم نظاره گر ستون هایی بودند که به کندی بالا می رفت.

شهروندان قائمشهری و مازندرانی امیدوار و چشم انتظار تحقق وعده چندین باره مسوولان برای تکمیل بیمارستان جدید رازی بودند تا این طرح براساس وعده‌هایی که مسوولان متعدد دادند به بهره‌برداری برسد.

در نهایت در دولت سیزدهم با تزریق اعتبار یک هزار میلیارد تومانی این بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی با حضور رئیس جمهور شهید در دور دوم سفر ایشان در اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری رسید.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

سفر نخست شهید آیت‌الله رئیسی همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیئت دولت سیزدهم به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود. از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌هاست.

در سرفصل طرح های مصوب حوزه منابع آب می توان به تکمیل فراز بند سد هراز آمل، تکمیل سد بزرگ گلورد (در شرف بهره برداری کامل)، احداث شبکه آبیاری و زهکشی برای ۳۲۵۰ هکتار اراضی شالیزاری زیر سد های گلورد و البرزنام برد.

علاوه بر این اتمام سد لاستیکی فرح آباد ساری، پازوار بابلسر، سرخرود محمود آباد و لاریم جویبار، تقویت اعتباری ۲۰ سردهنه کشاورزی، بهره برداری بند انحرافی لشتو رامسر، بهره برداری خط انتقال آبرسانی بابل تا بابلسر و فریدونکنار از سد البرز، بهره برداری تصفیه خانه آبرسانی ساری به ظرفیت اسمی ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه بصورت نیمه اتوماتیک با اختصاص ۶۸۵ میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی از دیگر طرح های حوزه منابع آب در مازندران محسوب می شود.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

همچنین در بخش تاسیسات فاضلاب نیز تکمیل چهار طرح فاضلاب، افتتاح بخش لجن خط جریان اول فاضلاب شهربابل، بهره برداری خط انتقال فاضلاب شهر ساری به طول بیش ازپنج کیلومتر، ارتقا کیفی و تکمیل مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرهای نوشهر و چالوس، اختصاص اعتبارات برای تکمیل تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ بابلسر به عنوان طرح های اجرایی مصوب استان است.

بهره برداری توسعه پست برق۳۸۵ مگاولت آمپر ناریوران بابل و توسعه پست برق ۱۶۰ مگاولت آمپر بهشهر، احداث پست برق شهرک صنعتی رجه‌ بابل به ظرفیت ۳۰مگاولت آمپر و شروع عملیات اجرایی پست برق شهرک صنعتی تشبندان محمود آباد و بهشهر و نکا. اختصاص مبلغ ۳۱۷ میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه خانه ها و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرکهای صنعتی (نکا، منصورکنده و ساری ۲) از آن جمله طرح های مصوب اجرایی شده در حوزه انرژی و زیرساخت شهرک صنعتی مازندران است.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

افتتاح زیر گذر شهید مهدوی در محور سوادکوه، افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال، افتتاح تقاطع غیر همسطح میدان هزار سنگر آمل و پل بلبل خوان و پل استراباکو محور هراز، تکمیل و بهسازی بیش از ۱۵ کیلومتر محور های چهار خطه سطح استان، احداث پل فرح آباد بطول ۱۰۰ متر، سه دهانه (۳۹-۲۸-۳۹ متری) با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریال و حذف و رفع بیش از ۶ نقطه حادثه خیز، تکمیل بلوار داخلی فرودگاه ساری و افتتاح ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار از اقدامان صورت گرفته در حوزه زیر بنایی و محور های ارتباطی این استان به شمار می رود.

تجهیز و نوسازی بیش از ۵۰۰ هکتار اراضی شالیزاری، مرمت و لایروبی بیش از یک هزار و ۲۷۵ هکتار آب بندان، توسعه باغات در اراضی شیبدار، پوشش بتنی کانال‌های آبیاری شبکه‌های فرعی پایاب سدهای مخزنی به طول بیش از ۵۰ کیلومتر، تجهیز مرکز تحقیقات برنج آمل و مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی تنکابن، لایروبی بندرصیادی- شیلاتی بابلسر، اجرای طرح آبخیزداری و حفاظت از جنگل در ۶ نقطه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به ثمر رسیده است.

تکمیل و بهره برداری بیمارستان رازی قائمشهر، تکمیل بیمارستان تنکابن، تجهیز سردخانه انتقال خون غرب استان واقع در تنکابن، بهره برداری بخش ناباروری بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان بهشهر، تکمیل مرکز نوین درمانی امیر کلای بابل(در شرف بهره برداری)، توسعه بیمارستان امام حسین نکا، احداث راه دسترسی بیمارستان تنکابن، تکمیل بیمارستان آیت الله طبرسی ساری با اعتباری بال بر ۲ هزار میلیارد ریال ۲۰۲۰ پیشرفت فیزیکی از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد، تکمیل مراکز بهداشتی و درمانی بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی استان است.

تکمیل و افتتاح هشت باب مدرسه شامل مدارس شبانه روزی رامسر، شهید فرجی بابلسر، شهید قائمی ساری، مرحوم بریجانی قائم شهر، مجتمع آموزشی ۲۴ کلاسه حیات طیبه (سردار سلیمانی) ساری، شهید طهماسبی لاریم جویبار، هنرستان کاردانش مرحوم صفائی آمل، مرکز آموزشی بهنمیر بابلسر، سالن ورزشی هنرستان مطهری نکاء و تکمیل مدرسه ۱۲ کلاسه هادی شهر بابلسر با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال تخریب وبازسازی مدرسه۱۲ کلاسه شهری تنکابن با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال. آسفالت محوطه و حیاط ۳۸ مدرسه و تجهیز سیستم گرمایشی و سرمایشی یک هزار و ۲۵۴ کلاس با اعتبارات دولتی در دولت سیزدهم انجام شد.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

تکمیل زمین چمن استادیوم وطنی قائمشهر، افتتاح ۱۸ سالن ورزشی، کمک به تکمیل استادیوم پنج هزار نفری چالوس، تکمیل استادیوم هفت تیر بابل(چمن در شرف بهره برداری) اختصاص اعتبار ۴۳۰ میلیارد ریالی برای تکمیل مراحل ساخت سالن کشتی جویبار، تجهیز و بهسازی فضاهای ورزشی اقدامات دولت شهید رئیس جمهور در مازندران است.

اختصاص مبلغ بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل نیروگاه زباله سوز استان و تکمیل پروژه‌های پسماند شهرهای تنکابن، نوشهر، نور، فریدونکنار، بابلسر، بابل، قائمشهر و بهشهر با اعتبارات دولت سیزدهم انجام شد.

رفع چالش زیست محیطی و شکوفایی ظرفیت گردشگری میانکاله همواره مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود و آیت الله رئیسی ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در دور اول سفر استانی خود به همراه اعضای هیات دولت با توجه به اهمیت موضوع در بدو ورود به مازندران و پس از استقبال توسط مقامات دولتی، از تالاب میانکاله بازدید کرد و پس از آشنایی با مشکلات زیست محیطی این منطقه، دستوراتی را برای احیای دوباره این زیستگاه صادر کرد.

دولت چهاردهم میراث‌دار اقدامات زیرساختی رئیس جمهور شهید در مازندران

اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات اطفای حریق مناطق زیرپوشش محیط زیست مازندران توسط سازمان برنامه و بودجه طی سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای حصار کشی منطقه سمسکنده ساری توسط سازمان برنامه و بودجه طی سالهای ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲، اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تخصیص اعتبارات استانی برای تعمیر و تجهیز ساختمان های محیط بانی و تجهیز یگان حفاظت محیط زست استان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در طی امسال، اختصاص ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مطالعه و بررسی مشکلات زیست محیطی ناشی از استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا از محل طرح ملی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در طی امسال و سال ۱۴۰۱ از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران برای حفاظت از عرصه های زیستی بود. اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی ایستگاهای سنجش آلودگی های زیست محیطی در مازندران، تهیه طرح احیای تالاب میانکاله از طریق انتقال آب دریای خزر و پمپاژ و انتقال آب از حوضه های همجوار توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط از دیگر مصوبات سفر به مازندران بود.

به طوریکه اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران مهم‌ترین دستاوردهای زیست محیطی دولت سیزدهم در مازندران را در زمینه میانکاله می داند که مصداق آن کاهش آتش‌سوزی‌های مداوم و سریالی در این منطقه است که با در اختیار قرار دادن امکانات آمار حریق میانکاله ۸۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این خصوص ۹۳ درصدی مجموع اعتبارات سفر اول دولت سیزدهم به مازندران در حوزه محیط‌زیست جذبذ شد که در حوزه کلینیک‌های تخصصی با توجه به اختلافاتی بر حیات‌وحش و انسان، نداشتن مرکز تخصص تیمار و درمان، دو مرکز پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری و چالوس راه‌اندازی شده است.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است، این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

دور دوم سفر شهید آیت الله "ابراهیم رئیسی"‌به مازندران روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه امسال برگزار شد که نتیجه این سفر پر خیر و برکت، ۱۱۷ مصوبه بود که برخی از این مصوبات در راستای تداوم خدمات رسانی صورت گرفته در دور نخست سفر انجام شده است.

تکمیل ساختمان سد گلورد و ساختمان سد هراز، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سدهای گلورد و البرز، تکمیل تعریض محور های هراز، سوادکوه و محور مرزن آباد- دزدبن، تکمیل تاسیسات فاضلاب شهرهای ساری، بابل، مرمت و لایروبی آب بندان ها و سد لاستیکی و سردهنه های زراعی، تکمیل بیمارستان آیت الله طبرسی ساری، بابلسر و نور، تکمیل سالن کشتی جویبارو استادیوم هفت تیر بابل، تکمیل تالار مرکزی ساری و کتابخانه مرکزی ساری، تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری و تکمیل پروژه های پسماند هشت شهر، تکمیل پارک موزه دفاع مقدس، تکمیل پارک علم و فناوری مازندران، تکمیل دانشکده عمران و دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مازندران، مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه نوشیروانی بابل و آبرسانی به بابل و شهرهای گروه الف و تنکابن –رامسر و چالوس –نوشهر، بهشهر در این لیست مصوبات قرار دارد.

اکنون پس از شهادت آیت الله رئیسی انتظار مسوولان امر در مازندران این است که مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور شهیدو بودجه نادیده گرفته نشود زیرا که این خواست مردم مازندران است که طرح های مصوب عملیاتی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha