ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان
عکس، نمایی از حضور شهید رییسی را در جریان سفر به شرق کرمان نشان می‌دهد

کرمان - ایرنا - دولت مردمی شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی، با یک‌هزار روز کار و تلاش جهادی در بخش‌های مختلف کارنامه عینی و ثمرات مختلفی برجاگذاشت؛ بخشی از عملکرد این دولت در استان کرمان را در گزارش پیش رو مرور می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، مرداد سال ۱۴۰۰ زمانی که دولت سیزدهم با سکانداری شهید جمهور اداره امور اجرایی کشور را در دست گرفت، بسیاری از شاخص ها در استان کرمان نظیر، اشتغال، رتبه کسب و کار، سرمایه گذاری، پروژه های نیمه تمام و غیرفعال، وضعیت انرژی، مسکن و غیره در شرایط نا مناسبی قرار داشت، به طور مثال فضای کسب و کار این استان در رتبه آخر و ۳۱ کشور بود.

اما طی مدت کوتاهی پس از استقرار و شروع به کار دولت کار و کرامت، تلاش جهادی از طرف همه دستگاه ها و نهادها آغاز شد تا تحولاتی شگرف در عرضه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رقم بخورد که نتایج آن پس از گذشت سه سال، گواهی بر حرکت پرشتاب خدمت رسانی در دیار کریمان است.

حتی در روزهای پس از سانحه سقوط بالگرد شهید رییسی و همراهانش خدمت رسانی بی‌وقفه همچنان ادامه داشت و قطع نشد به طوری که در روزهای پایانی فعالیت دولت سیزدهم به گفته استاندار کرمان در یک هفته، بیش از ۴۰ همت پروژه در استان افتتاح شد که از این میزان ۱۰ همت پروژه با حضور وزیر صمت و ۳۰ همت پروژه نیز با حضور وبیناری دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید و مهمترین آنها پروژه معدن مس درآلو بود؛ بعد از آن نیز پروژه ورزشگاه بزرگ شهر کرمان با حضور وزیر کشور در شب عید غدیر به بهره‌برداری رسید.

هر چند اقدامات اثربخش دولت سیزدهم در بخش های گسترده ای انجام شد ه یا در حال اجرا است که در این مجال قابل شرح همه ابعاد آنها نیست ولی به مناسبت پایان کار دولت سیزدهم، طی گزارشی وضعیت آنچه که قبل از دولت سیزدهم در استان کرمان حاکم بود و مهمترین خدمات و فعالیت های انجام شده طی هزار روز گذشته را مرور می کنیم.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان
شهید آیت الله رییسی در افتتاح آبرسانی سد نسای بم به شرق کرمان

آبرسانی

استان کرمان به لحاظ اقلیم خشک و کویری با بحران خشکسالی و کم آبی در دهه های اخیر روبه رو بوده است، هر چند طرح های انتقال آب از حوضه های دیگر کشور به این استان مطرح بود اما جز افتتاح فاز یک انتقال آب خلیج فارس در بخش صنعت، فعالیت خاص دیگری در سال‌های گذشته مشاهده نشد.

اما مهمترین رویداد آبی استان در دولت شهید رییسی افتتاح خط انتقال آب از سد نسا به شرق کرمان پس از ۱۲ سال انتظار در تیرماه سال ۱۴۰۲ و همزمان با سفرشهید آیت الله سید ابراهیم رییسی بود.

فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه است.

هزینه‌کرد طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده است و خط آبرسانی از سد نسا هزار لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد که در فاز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه مورد نیاز شهرهای بم و بروات بهره‌برداری می‌شود و در فازهای بعد آب به سمت سایر شهرهای شرقی می‌رود.

این پروژه ۲۴۰ هزار نفر از ساکنان شهرهای بم و بروات را زیر پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داد و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نَرماشیر و ریگان هم در سال هدف، ۴۲۲ هزار نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد.

اما پروژه انتقال خلیج فارس برای تامین آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان و همچنین تامین آب جیرفت و عنبرآباد از سد از دیگر از پروژه های انتقال آب استان است که بخشی از عملیات اجرایی آنها کامل شده و مابقی با سرعت مراحل اجرایی را می گذراند.

پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به شهر رفسنجان نیز همه مراحل اجرایی خود را سپری کرده است؛ شهید آیت الله رییسی وعده تحقق این پروژه را داده بود که در موعد مشخص به مرحله بهره برداری رسید.

همچنین آبگیری سد شهیدان امیر تیموری(صفارود) به منظور تامین آب شرب و بهداشتی شهر رابُر و همچنین مهار سیلاب و روان‌آب‌های فصلی رودخانه‌های رودبر و رابر، پس از ١٧ سال با فرمان سرپرست ریاست جمهوری آغاز شد.

نصب بی‌سابقه چهار هزار دستگاه کنتور بر روی چاه های آب کشاورزی استان در دولت سیزدهم، آبرسانی به ۶۷۰ روستای واقع در مناطق محروم با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه، اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر سیرجان، تامین آب مسکن ملی در شهربابک، بردسیر، سیرجان و رفسنجان و غیره از جمله مهمترین اقدامات دولت شهید رییسی در طول فعالیت سه ساله خود بود.

اشتغال، کسب و کار و سرمایه گذاری

وضعیت کسب و کار و اشتغال در سال ۱۴۰۰ و تغییر و تحولات دولت سیزدهم در استان کرمان شرایط بسیار نامناسبی داشت و رتبه کسب و کار کرمان در آخرین پله جدول کشوری قرار داشت و بیکاری نیز ۲ رقمی شده بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان در آخرین آماری که در پایان سال ۱۴۰۲ ارائه ، اعلام کرد رتبه فضای کسب و کار این استان با جهش ۲۷ پله ای از ۳۱ در سال گذشته به چهارم کشور رسید.

محمد رضا وحیدی تاکید کرد: نرخ بیکاری استان کرمان نز در سال گذشته به ۷.۴ درصد رسید و این درحالی بود که این آمار در مقایسه با آغاز دولت سیزدهم چهار درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه متوسط نرخ بیکاری مردان استان از سرانه کشوری نیز پایین تر است افزود: اما کرمان امسال کاهش ۸.۲ درصدی نرخ بیکاری زنان در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و وضعیت اشتغالزایی برای بانوان بهتر شده است.

تحقق ۱۱۲ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال ۱۴۰۱ و تحقق ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ از مهمترین دستاوردهای دولت در ۲ سال و نیم فعالیت خود در استان کرمان محسوب می شود.

در سال ۱۴۰۰ همچنین میزان سرمایه گذاری خارجی در استان ۲۰ میلیون دلار بود که با رشد ۱۴ برابری درسال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ میلیون دلار رسید و بیشترین رشد در کشور را به خود اختصاص داد.

رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور، ارتقای سهم استان در تولید ملی از ۳.۱ به چهار، رتبه برتر استان در بهره وری در سال ۱۴۰۱ و کسب عنوان برتر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز دیگر شاخص های مهمی هستند که در دولت سیزدهم به مدد شکل گرفتن تیم اقتصادی واحد در دولت، بخش خصوصی و نیز سایر بخش ها در دیار کریمان به ثبت رسید.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان
احیای یکی از واحدهای تولیدی کرمان

احیای واحدهای راکد تولیدی

از ابتدای دولت سیزدهم بنا بر این گذاشته شد تا احیا و راه اندازی واحدهای تولیدی راکد در دستور کار اولویت دار دولت قرار گیرد و این مهم در استان کرمان با جهشی چشمگیر همراه بود؛ در واقع توجه و عزم رییس جمهور شهید در ۱۰۰ روز ابتدایی آغاز به کار دولت، زمینه فعال سازی ۱۲۹ واحد راکد کشور و ۱۴ واحد استان کرمان را فراهم آورد و این آمار پس از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم به ۳۹ مورد رسید.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان فعال سازی ۳۴۲ کارخانه راکد در این استان در طول فعالیت دولت سیزدهم یعنی حدود سه سال را از جمله اقدامات قابل دفاع ذکر کرد.

امیر حسن زاده تاکید کرد: در دولت سیزدهم در استان کرمان ۱۵۹ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع برگزار شد که ماحصل و خروجی آنها، فعال سازی این تعداد واحد صنعتی و اشتغال سه هزار و ۷۷۱ نفر بوده است.

به گفته وی در این جلسات مشکلات و گرفتاری های یکهزار و ۹۴۸ شرکت بررسی و احصال شده است و برخی واحدها نیز به چرخه فعالیت بازگشته اند.

بهره برداری از ۸۶۵ طرح کوچک، متوسط و بزرگ با اشتغال ۲۴ هزار و ۳۱۳ نفر در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در استان کرمان انجام شده است.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان

معدن و صنعت

افتتاح رسمی خط ۳ کنسانتره آهن یکی از شرکت های بزرگ معدنی، آغاز عملیات اجرایی بزرگترین و اولین مجتمع تولید لاستیک های فوق سنگین ایران، آغاز ساخت کارخانه فرومنگنز و فرو سیلیکو منگنز با ظرفیت سالانه ۶۰ هزار تن، آغاز ساخت کارخانه ورق گالوانیزه و ورق های رنگی با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی، احداث یک کارخانه فرآوری مس و ۲ کارخانه کاتد مس با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریالی، همچنین افتتاح معدن سنگ آهن در اسفندقه در سه سال گذشته اتفاق افتاد.

افتتاح ۳۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در سال ۱۴۰۲، توسعه صنایع فولادی با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان، فعال سازی بزرگترین معدن تیتانیوم خاورمیانه با ۱۵۰ میلیون تن ذخیره تولید و بیش از ۷۰ درصد کرومیت کشور در جنوب کرمان، سرمایه گذاری محقق شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه فرآوری معادن با ایجاد اشتغال بیش یک هزار نفر و برنامه ریزی فعال سازی معادن و احداث صنایع مرتبط برای بیش از ۲۰ ماده معدنی شناخته شده درجنوب کرمان از جمله دیگر دستاوردها و فعالیت های مهم دولت سیزدهم بود.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان
بهره برداری از پروژه های برق در کرمان

انرژی

کسب رتبه اول کشوری شرکت توزیع نیروی برق جنوب از نظر برقرسانی به روستاهای فاقد برق در سال ۱۴۰۱ و نیز رتبه اول ملی این شرکت از نظر تعداد روستاهای برق دار شده از طریق انرژی های تجدیدپذیر با ۳۲ روستا در ۱۴۰۲ و برق دار کردن بیش از ۶۳ هزار متقاضی فاقد برق ار سال ۱۴۰۰ تا کنون تنها گوشه ای از اقدامات دولت سیزدهم در استان کرمان در حوزه برق محسوب می شود.

در بخش تولید نیروگاه های بزرگ ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی در زرند و چترود، هر کدام به میزان ۵۰۰ مگاوات به بهره برداری رسیدند که افتتاح نیروگاه فولاد بوتیا با حضور رییس جمهور شهید انجام شد.

طی سه سال دولت مردمی ۱۴ پروژه پست و خطوط انتقال و فوق توزیع به بهره برداری رسید.

در حوزه انرژی پاک، رتبه برتر در توسعه انرژی های تجدیدپذیر صنایع در سال ۱۴۰۲، آغاز عملیات اجرایی شهرک زنجیره فتوولتاییک انرژی های تجدیدپذیر ایران، سرمایه گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی، تامین زمین نیروگاه خورشیدی در سه نقطه استان کرمان و آماده سازی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای تولید انرژی پاک در کارنامه سه ساله دولت سیزدهم در کرمان ثبت شد.

گاز

بهره مندی ۱۴ شهر از ۸۱ شهر گازدار و ۸۸۵ روستا از ۲ هزار و ۲۰۳ روستای گاز دار در دولت سیزدهم، فراهم سازی گاز برای ۷۳۰ صنعت در کل استان کرمان با رشد ۴۱ درصدی، افتتاح بزرگترین پروژه گازرسانی کشور در بخش ساردوییه در سال ۱۴۰۱، بهره برداری از بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی زرند و بهره برداری از واحد گازی نیروگاه بوتیا مهمترین اقدامات در حوزه گاز رسانی دولت شهید رییسی است.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان

راه و مسکن

تامین افزون بر هشت هزار هکتار زمین برای طرح های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در استان کرمان، الحاق بیش از چهار هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دولتی به محدوده شهرهای استان، تخصیص بیش از ۱۱۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن به متقاضیان در شهرهای جنوب استان به صورت انفرادی و گروهی از جمله فعالیت های صورت گرفته حوزه مسکن در دولت شهید آیت الله رییسی در دیار کریمان است.

همچنین طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم ۶۷ درصد واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان کرمان مقاوم سازی شدند و عملیات اجرایی مقاوم سازی ۲۴ هزار و ۹۶۴ واحد در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان نیز آغاز که تاکنون ۱۱ هزار و ۶۳۰ واحد مقاوم سازی انجام و به بهره برداری رسیده و هفت هزار و ۶۳۰ قطعه زمین نیز برای ساخت مسکن به مردم روستاهای استان کرمان واگذار شده است.

تسریع در اجرای مجدد پروژه کریدور شمال- جنوب و غرب و شرق- جاسک، پیشرفت در اجرای پروژه راه آهن سیرجان به کرمان، افزایش پنج برابری اعتبارات جنوب استان در خصوص ایمن سازی جاده ها و رفع ۲۰۰ نقطه حادثه خیز جاده ای زودبازده در جاده های شمال استان به همراه احداث ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی جدید در محدوده استحفاظی شمال استان گوشه ای از اقدامات حوزه راه دولت سیزهم به شمار می رود.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان

کشاورزی

شکست رکورد تولیدگندم جنوب کرمان و کسب رتبه ۶ کشور با ۷۰ درصد افزایش تولید، احداث و بهسازی کانال های آبیاری عمومی و خطوط انتقال آب به میزان ۱۵۶ کیلومتر، توسعه سطح گلخانه های جالیزی جنوب کرمان به میزان ۲۰۰ هکتار، ردیابی آفات قرنطینه خارجی در شمال استان در ۱۴۶ هزار و ۷۵۰ هکتار، رفع تداخل اراضی کشاورزی جنوب کرمان به تعداد ۲۸۲ پلاک به مساحت ۴۳ هزار و ۳۵۱ هکتار در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

همچنین پایش، ردیابی و مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در سطح ۳۰ هزار هکتار از باغات نخل، تجهیز و نوسازی اراضی شمال استان در مساحت ۱۷۳ کیلومتر، احیا و مرمت قنات ها به میزان ۸۵۶ کیلومتر و افتتاح فاز نخست پایانه صادراتی جنوب کرمان نیز از مهمترین فعالیت های انجام شده سه ساله دولت در استان پهناور کرمان به شمار می رود.

میراث فرهنگی و گردشگری
ثبت ۲ اثر کرمان در فهرست میراث جهانی و رسیدن به ۱۰ اثر ثبت جهانی، افتتاح هتل کاروانسرای وکیل کرمان، یک هتل چهار ستاره در شهر کرمان، طرح توسعه، بازسازی و راه اندازی مجدد کمپ کویری در شهداد، ارتقای سطح گردشگری استان کرمان با افتتاح پروژه تله کابین و پروژه بام و ثبت ملی پنج شهر به عنوان شهرهای صنایع دستی از جمله دستاوردهای دولت شهید رییسی برای مردم استان کرمان بود.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان

بهداشت و درمان

آغاز عملیات اجرایی اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور، رونمایی و افتتاح نسل نوین بیمارستان فوق تخصصی سیار، راه اندازی مرکز هماتولوژی و آنکولوژی کودکان بیمارستان افضلی پور کرمان، توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان جیرفت، آغاز عملیات ساخت پروژه جدید بیمارستان شفا در کرمان و راه اندازی ۲ مرکز درمان ناباروری در جنوب استان و بم از جمله خدمات حوزه بهداشت دولت سیزدهم استان کرمان است.

همچنین طی فعالیت دولت سیزدهم در استان کرمان خرید و استقرار پیشرفته ترین دستگاه تصویربرداری حوزه سرطان ( PT Scan )، خرید و استقرار پیشرفته ترین و مجهزترین دستگاه توموتراپی، بهره برداری از اولین دستگاه تصویربرداری حوزه پرتو درمانی در جنوب شرق کشور و افتتاح اولین دستگاه سی تی آنژیوگرافی دولتی در استان کرمان واقع در بیمارستان افضلی پور طی سال های فعالیت دولت خدمتگزار شهید آیت الله رییسی رخ داد.

ورزش

بنا به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان طرح‌های نیمه‌تمام کرمان به‌واسطه اعتبارات سفر رییس‌جمهور شهید به استان کرمان جان گرفت.

میثم پاریزی گفت: در راستای سند آمایش ورزش در استان فاز اول و دوم سند آمایش ورزش کشور با هدف جمع‌آوری داده‌های توصیفی، نقطه‌زنی و تحلیل برآیند ورزش در استان کرمان تدوین شده است و فاز سوم آن هم به‌زودی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت ورزشکاران کرمانی در رقابت‌های آسیایی و پارآسیایی، ابراز داشت: سه مربی و پنج ورزشکار کرمانی در کاروان آسیایی حضور داشتند و ۱۳ مدال را کسب کردند که برابر با ۱۰ درصد مدال‌های کاروان ایران می‌شود و هفت مدال طلا از ۴۴ مدال طلا را به‌دست آوردند.

مجموعه ورزشی ۳۰ هزار نفری شهید رییسی کرمان نیز در زمینی به مساحت ۳۸ هکتار با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر کشور، استاندار کرمان و مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید.

ساماندهی حاشیته‌نشینی

طرح ساماندهی حاشیه شهر با هدف پیشگیری از گسترش و زایش سکونتگاه های غیررسمی، توانمندسازی ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی شکل گرفته، ارتقای کیفیت ایمنی و پایداری ساخت و ساز و برخورداری ساکنان از زیرساخت ها و خدمات مطلوب در دولت سیزدهم در استان کرمان اجرا شد.

طرح ساماندهی حاشیه شهر کرمان از اسفند سال ۱۴۰۲ از محله سیدی کرمان آغاز شد تا یکی از دغدغه ها و چالش های مردم و مسئولان استانی سامان پیدا کند.

منطقه چهارده معصوم که از مناطق مشهور حاشیه ای این شهر محسوب می شود و حدود ۹۳ هکتار مساحت دارد بیش از ۱۰ هزار نفر را در خود جای داده نیز در فاز دوم ساماندهی حاشیه شهر کرمان قرار گرفت که عملیات اجرایی آن از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است.

ثمره هزار روز تحول دولت شهید جمهور در کرمان
افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان پس از چندسال انتظار

حوزه فرهنگی و اجتماعی

افتتاح تالار فرهنگ و هنر کرمان پس از ۱۳ سال از آغاز ساخت، بهره برداری از سینما در بم، راه اندازی شورای اجتماعی استان برای اولین بار در کشور، ایجاد هیات اندیشه‌ورز آسیب های اجتماعی، تهیه و تدوین اسناد هفت گانه امنیت غذایی در استان، تهیه، تدوین و اجرای سند پیشگیری و کاهش دسترسی به مصرف الکل، اجرای طرح محرومیت زدایی و توانمند سازی اجتماعی محور در محلات ۲۰۲۰ و ایجاد کارگروه رفع فقر مطلق از اقدامات دولت سیزدهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha