به شرطی که ما بشویم

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۲
کد خبر: 85541999
به شرطی که ما بشویم
عکس، کابین هواپیمای در دست تعمیر در کرمان را نشان می‌دهد

کرمان- ایرنا- نه قصد تعریف و تمجید از او را دارم و نه خودش چنین درخواستی داشته و دارد، اما این حرف‌هایش به دل می‌نشیند، شاید چون خیلی وقت قبل از اینکه سخن بگوید، یحتمل آنها را زندگی کرده است.

برای همین وقتی می‌گوید برای توسعه کرمان باید «من»‌هایمان را بگذاریم کنار، «ما» بشویم و فعل «خواستن» را «سفارش» کنیم، برای آنان که وی را می‌شناسند، این جملات خیلی شعاری به نظر نمی‌رسد و به دل می‌نشیند.

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان را می‌گویم که با وجود جوان بودن، فضایی یکدست و هماهنگ را در تیم اقتصادی استان از دولت و سایر قوا گرفته تا بخش خصوصی ایجاد کرده و در مدت مسئولیت نیز وقتش را صرف حواشی و حرف این و آن نکرده. شاید هم برای همین، حاشیه‌ای اطرافش را نگرفته، بی‌توجه به برخی جناح‌بازی‌ها و سوگیری‌ها، برچسب زدن‌ها، ندیدن‌ها و یک‌طرفه دیدن‌ها، یا به قول خودش، «بدون رنگ»، دست و همت به کار داده تا با ایفای نقش همه بخش های اقتصادی استان، زنجیره پنج ضلعی ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل دیار کریمان را تحقق توسعه به همدیگر متصل و زنجیر شود.

به شرطی که ما بشویم
عکس نمایی از گلخانه های کرمان در تولید صیفی‌جات را نشان می دهد

می‌گوید روی جذب سرمایه‌گذار متمرکز شده و در این مسیر از هر فرصتی بهره می‌گیرد؛ البته هرچند در مقطع دکتری معدن یا زمین‌شناسی در حال دفاع از رساله است اما همه افق های کاری‌اش محدود به معدن نیست. دغدغه توسعه اقتصادی کلیت کرمان را از کشاورزی و صنایع معدنی گرفته تا گردشگری و غیره کانون هدف قرار داده، آن هم به شکل یک زنجیره متصل به هم و جالب اینکه متفاوت‌تر از دیگران، یا بهتر است بگوییم خیلی ها، این دغدغه را بیان می کند.

به طور معمول وقتی پای صحبت بیشتر فعالان اقتصادی می نشینیم، از کمبودها، نداشتن پول و غیره می‌گویند، وی اما می‌گوید، تنها باید «بخواهیم» و «با هم» بشویم؛ تاکید دارد بخش عمده مشکلات با همین اتفاق‌نظرها و تمرکز بر ظرفیت های داخل استان قابل حل است.

اما چرایی شکل گرفتن ایده نوشتن این گزارش، آخرین بازدیدی بود که همراه با وی از آشیانه تعمیر و رنگ هواپیما در کرمان داشتیم؛ آشیانه‌ای که توسط بخش خصوصی و با تسهیل‌گری و حمایت دولت، فاز نخست آن آماده افتتاح شده و از جمله وجوه تمایز این پروژه اینکه، از حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، سفارش قبول می کند و شروع به کار کرده است.

ابتدا با تعمیر صندلی هواپیما و دیگر بخش های داخل کابین هواپیما شروع کرده و قرار است در فاز بعدی به تعمیرات موتور هواپیما نیز برسد؛ آشیانه رنگ آن گویا به علت فناوری به کارگرفته شده و نیز کیفیت هوا و آفتاب کرمان، در نوع خود منحصربه فرد خواهد بود و دیر نخواهد بود که که کرمان میزبان انواع هواپیماها حتی از خارج از کشور برای تعمیر و رنگ باشد.

این آشیانه بعد از تهران نخستین مورد در کشور به شمار می رود و در بخش رنگ آن نیز پس از افتتاح، در نوع خود در منطقه منحصر به فرد خواهد بود که با سرمایه یک همتی تاکنون، به این مرحله از پیشرفت رسیده است.

عصر بود که تماس گرفتند و گفتند فردا بازدید از آشیانه تعمیر و رنگ هواپیما برنامه ریزی شده، آن هم در نزدیکی نزدیک فرودگاه؛ و برای من که ۲ سال قبل و همان شروع به کار دولت سیزدهم، استاندار تازه‌منصوب دولت شهید رییسی در دیار کریمان- محمدمهدی فداکار- خبر از کلنگ زنی این آشیانه را داده بود، جالب و مورد مطالبه بود که خودم هم شخصا بروم و آشیانه تعمیر هواپیما را ببینم؛ تا شاید هم فال شود و هم تماشا که چنین شد.

سر ساعت مقرر طی صبح روز بعد، آنجا بودم و دقیقا همان ساعت، معاون استاندار نیز به محل وعده رسید؛ البته وی قبل از آن، به بازدید از یک دامداری رفته بود و مستقیم بعد از آن به آشیانه می آمد.

به شرطی که ما بشویم
آشیانه تعمیر و رنگ هواپیما در کرمان

از قسمت های مختلف آشیانه که بازدید می کردیم، تاکید داشت از سرعت و کیفیت پیشرفت پروژه بگوید و اینکه، ویتی که هنوز به افتتاح نرسیده، شروع به جذب مشتری و فعالیت کرده است؛ پروژه ای که وقتی در بخش های مختلف بازدید پای صحبت تکنسین های تعمیر هواپیما می نشستیم، از افتخار به کارگیری جوانان به ویژه جوانان همین استان می گفتند، البته غیر کرمانی هم آنجا کار می کردند، اما بیشتر آنها گویا اهل کرمان بودند.

پروژه ای که در همین مرحله ۲۰۰ نفر از جوانان را مشغول به کار کرده و در فاز بعد این اشتغال به ۷۰۰ نفر می رسد که اینها اشتغال مستقیم هستند و اشتغال غیرمستقیم آن نیز قابل ملاحظه است. پروژه ای که وقتی پای هواپیماهای دیگر کشورها به آن باز شود، خود یعنی فرصت های گردشگری و اشتغال و سرمایه بیشتر؛ و پروژه ای که غیر از ایجاد و نمایش ابعادی از غرور ملی در تعمیر هواپیما، البته از خروج ارز کشور به خارج از کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.

خودِ طراحی ساختمان و بنای آن را هم وقتی مهندس طراح، روی نمایشگر، نشان داد و فلسفه و چرایی آن نوع طراحی را بیان کرد، در نوع خود منحصربه فرد و غرورآمیز بود که مهندسان جوان ایرانی بی‌نیاز از طراحان خارجی، خودشان در بهترین شکل ممکن این کار را انجام می دهند.

خبر این بازدید را در قالب کلیپ زیر می توانید مشاهده کنید، اما آنچه سبب نوشتن این گزارش شد، سخنان پایانی امیر حسن زاده معاون امور اقتصادی استاندار کرمان بود که در هنگام پذیرایی پایانِ بازدید، در اتاق مدیریت آشیانه، وقتی سعی داشت زمان بخرد تا سایر افرادی که دیر به جلسه آمده بودند نیز پذیرایی شوند، چند جمله سخنرانی کوتاه و خودمانی داشت؛ هم خودش می دانست که این حرف ها قرار نبوده رسانه ای شود و نه او اینها را برای رسانه ای شدن گفته بود؛ زیرا هیچ دوربینی هم فعال نبود.

حسن زاده البته آنجا در آن جلسه، چند کلیدواژه داد و از چند منظر سخن گفت که برای ما جالب بود، هرچند برای خودم تازگی نداشت زیرا یکی دوبار هم قبلا که همکلام شده بودیم، با همین مضمون حرف زده بودیم. وی گفت: همه این کارها، پروژه ها و سرمایه گذاری های بزرگ که انجام می شود، برای این است که ما «انسان های خوبی باشیم، خوب در کنار و برای خانواده زندگی کنیم؛ وگرنه ماحصلی ندارد».

مانعی به نام نخواستن

اما بعد رفت سر مطلبی دیگر، مانعی بر سر راه توسعه استان که شاید کمتر به چشم آمده و می آید، درباره استان بیشتر گفت و تاکید کرد: کرمان فرصت های سرمایه گذاری فراوانی دارد که روی آنها کار نشده و این در حالی بوده که ما در بیشتر موارد، برای اجرای پروژه ها، مشکل مالی و قانونی نداشتیم، تنها مشکل ما برای سرمایه گذاری در این استان موضوع نخواستن بوده است.

حسن زاده در جمع مدیران اقتصادی استانداری، سرمایه گذاران آشیانه تعمیر هواپیما و اصحاب رسانه افزود: باید روی مدل(الگوی) «خواستن ها» و «شدن‌ها» به اندازه وسعت و بزرگی استان پهناور کرمان از شمال تا جنوب این استان کار کنیم زیرا استان فقط با این تفکر ساخته می شود؛ این تفکر باید در ذهن ها شکل بگیرد، به نسل آینده منتقل شود و در این زمینه اجرای پروژه تعمیر و رنگ هواپیما و سایر پروژه ها را به فال نیک می گیرم.

وی ادامه داد: مجوزهای این پروژه از سه سال پیش دریافت و ۲ سال است که همزمان با آغاز همین دولت، عملیات اجرای آن آغاز شد، درحالی که تولید در این پروژه پس از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی شکل گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: دولت با ارائه مجوزها و زیرساخت می تواند کارها را پیش ببرد و در این زمینه نگاهی در استان کرمان شکل گرفته است؛ به طور مثال بزرگترین کارخانه سنگ بری جنوب شرق کشور و طرح توسعه لاستیک نیز درحال اجرا هستیم.

همت جمعی و رتبه کسب و کار

وی با بیان اینکه رتبه کسب و کار و بیکاری استان کرمان در دولت سیزدهم بهتر از گذشته شده است عنوان کرد: نرخ بیکاری مردان کرمانی کمتر از میانگین کشوری است لذا امیدواریم با اجرای طرح های سرمایه گذاری به آرامش، رفاه و کمال واقعی برسیم.

این سخنان تمام شد و ما آشیانه را ترک کردیم؛ اما آن جملات معاون استاندار درباره فعل نخواستن که البته نخواستن عمدی منظور نبود، در ذهن من که طی چندسال اخیر همیشه به آن فکر می کنم که چرا برخی نخبگان کرمانی، چه آنان که در همینجا هستند و چه آنان که در دیگر استان ها یا تهران زندگی می کنند و شاید کمتر به توسعه استان کمک می کنند، مدام تکرار می شد، تا اینکه به وی پیام دادم و گفتم که دراین باره، مخصوصا کمک گرفتن از نخبگان و افراد کرمانی که اینک در استان زندگی نمی کنند برای توسعه بیشتر صحبت کند زیرا به زعم من مرتبط با همان فعل نخواستن بود.

کرمان را باید کرمانی ها بسازند

وی نیز که با من هم‌نظر بود، در ادامه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا سخنان قبلی را تکمیل کرد و گفت: کرمان را باید کرمانی ها بسازند و این نگاه شکل گیرد که در ابتدا، مسائل، مثلا در روستا باید در روستا حل شود و منتظر بخش (بخشداری) نباشند؛ بخشدار منتظر فرماندار ننشیند، فرماندار منتظر استاندار و استاندار نیز منتظر تهران نباشد بلکه مستند به قانون و ظرفیت هایی که قانون در آن گذاشته، البته با همدلی و یکدستی با اتکا به قوانین موجود مسائل را خودمان در همین استان حل کنیم؛ البته یک سری مسائل نیاز به پیگیری ملی دارد که باید آنجا انجام شود و بحثی درباره آنها نیست.

به شرطی که ما بشویم
باغ زیبا و ثبت جهانی شاهزاده ماهان در شهرستان کرمان

حسن زاده به ظرفیت های دستگاه های نظارتی استان، بانک ها، منابع داخل استان ها، شرکت های صنایع معدنی داخل استان، دانشگاه ها، نخبگان، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان اشاره و تاکید کرد: ظرفیت های متعدد داخل استان داریم که اگر تجمیع شوند، اگر خودمان بنشینیم و برای آنها به صورت یکدل و همه باهم، راه حلی ببینیم، توسعه پایدار و متوازن شکل می‌گیرد؛ مشکلی که سال‌ها این استان را رنج داده و می‌دهد.

وی گفت: با احصای ظرفیت های داخل استان و نگاه نکردن به «رنگـ»، باید کار را جلو ببریم؛ درواقع پیشبرد اقتصاد و توسعه بدون رنگ(بدون توجه به سوگیری یا نابرابری و تبعیض).

حسن زاده افزود: یعنی هرکس هر ظرفیت دارد، آن را پای کار بیاورد، بعد، از کرمانی های خارج از استان و کشور دعوت کنیم تا کار را جلو ببریم؛ فعل خواستن را (به‌واقع) می توانیم صرف کنیم.

وی سپس به ظرفیت های بی‌نظیری که در دیار کریمان قرارداده شده در پنج ضلع مکمل هم اشاره و بیان کرد: این ظرفیت ها در گردشگری، انرژی های تجدیدپذیر، کشاورزی، معدن و ترانزیت وجود دارند که اگر (به هم) زنجیر شوند، همه چیز متحول خواهد شد.

به گفته حسن زاده، کشاورزی با معدن، گردشگری، ترانزیت و انرژی می تواند زنجیره شود؛ به واقع، اینجا بهترین استان برای سرمایه گذاری، توسعه و زندگی است، به شرطی که «ما» بشویم، از من به ما برسیم و فعل خواستن را(به خود و دیگران) سفارش کنیم.

وی می گوید که در دولت سیزدهم مسائل ۳۴۲ واحد اقتصادی و کارخانه غیرفعال یا دارای مشکل بررسی و مسائل آنها با تمرکز بر چرایی و نوع مشکلات، به کارگیری ظرفیت اداره های داخل استان و اجماع تیم اقتصادی در استان، حل شده است. جزییات این خبر را در لینک زیر بخوانید:

معاون اقتصادی استاندار کرمان همچنین از ارتقای وضعیت کسب و کار در استان می گوید که اوایل دولت سیزدهم در آخرین رتبه کشوری بود و سال گذشته به رتبه چهارم ارتقا یافت.

حسن زاده گفت: تحقق ۱۱۲ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال ۱۴۰۱ و تحقق ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ از جمله دیگر اقدامات دولت در ۲ سال و نیم فعالیت خود در استان کرمان محسوب می شود.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ همچنین میزان سرمایه گذاری خارجی در استان ۲۰ میلیون دلار بود که با رشد ۱۴ برابری درسال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ میلیون دلار رسید و بیشترین رشد در کشور را به خود اختصاص داد.

معاون استاندار تاکید کرد: رتبه چهارم امنیت سرمایه گذاری کشور، ارتقای سهم استان در تولید ملی از ۳.۱ به چهار، رتبه برتر استان در بهره وری در سال ۱۴۰۱ و کسب عنوان برتر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز دیگر شاخص های مهمی هستند که در دولت سیزدهم به مدد شکل گرفتن تیم اقتصادی واحد در دولت، بخش خصوصی و نیز سایر بخش ها در دیار کریمان به ثبت رسید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

معاون اقتصادی استاندار البته اخیرا و در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران ضمن تشریح ابعاد مختلف ظرفیت های اقتصادی، صنعتی و معدنی این استان تاکید کرد: این ظرفیت ها نیازمند توجه در دولت بعد هستند.

حسن زاده در پاسخ به این پرسش که چه انتظاراتی از ربیس‌جمهور منتخب برای توسعه استان کرمان وجود دارد ادامه داد: کرمان در حوزه‌های مختلف از جمله معادن، کشاورزی، انرژی خورشیدی، گردشگری و ترانزیت ظرفیت‌های زیادی دارد که باید مورد توجه دولت بعدی هم قرار گیرد.

وی همچنین توجه دولت چهاردهم به کشاورزی استان کرمان را خواستار شد و افزود: ۱۰ میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که اقداماتی برای صادرات و بسته‌بندی در این حوزه انجام شده و باید این روند ادامه یابد.

به شرطی که ما بشویم
پسته با کیفیت جهانی رفسنجان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تاکید کرد: اکتشافات معدنی در استان کرمان باید به طور جدی ادامه یابد زیرا ذخایر معدنی در شمال و جنوب کرمان به‌طور مناسب شناسایی نشده است و بحث فرآوری و صنایع پایین‌دستی باید توسعه یابد زیرا اشتغال، اقتصاد پایدار و توسعه متوازن را با خود به‌همراه دارد.باشد که چنین باد و در کرمان و دیگر استان های ایران عزیز، هرروز، شاهد توسعه و رفاه بیشتر برای این مردم باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha