خراسان‌شمالی از استان های پیشرو در اجرای آبخیزداری است

بجنورد-ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: این استان تاکنون با اجرای ۴۶۶ هزار هکتار عملیات آبخیزداری جزو استان های پیشرو در این زمینه است.

حسین فردی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: چهار هزار و ۳۶۰ هکتار عملیات آبخیزداری این استان در قالب کپه کاری، بذرپاشی، تولید علوفه دامی و عملیات بیولوژیکی در سه ماهه نخست امسال به اتمام رسید.

وی افزود: عملیات بیومکانیکی در سطح ۱۱.۵ هکتار و سازه مکانیکی آبخیزداری در سه هزار و ۳۵۰ مترمکعب مناطق اسطرخی شیروان، کلات اسفراین، تیتکانلو فاروج و طبر جاجرم انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: ۱۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای طرح های مزبور هزینه شد.

فردی با اشاره به اجرای عملیات بیومکانیکی ادامه داد: بخشی از اجرای طرح کشت علوفه از یک تا پنج سال با هدف تولید علوفه و کاهش فرسایش خاک است که در این راستا با مشارکت مردم ۳۰۰ هکتار کشت مستقیم علوفه انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی تاکید کرد: عملیات بیومکانیکی (بذرپاشی) با مشارکت جوامع محلی و دانش آموزی در سطح ۱۰۰ هکتار از حوضه های آبخیز شهرستان راز و جرگلان به اتمام رسید.

وی بیان کرد: حفظ و بهره‌برداری مناسب از منابع آب‌وخاک، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب، پخش سیلاب، تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی، کنترل سیل به‌منظور حفاظت سکونت گاه‌ها، کنترل رسوبات ورودی به مخازن سدها و تأسیسات و شبکه‌های آبیاری پایین‌دست، احیا و توسعه پوشش گیاهی، بهبود شرایط زیست محیطی و بهبود وضعیت اقتصادی آبخیزنشینان از اهداف اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha