گسترش روابط دهلی‌نو- مسکو؛ آمریکا علاقه‌مند به حفظ دوستی با هند است

تهران- ایرنا- وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا با وجود ابراز نگرانی نسبت به گسترش روابط هند با روسیه، بر ادامه تعامل با دهلی‌نو تاکید کرده و همزمان خواستار حمایت از راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای خاتمه جنگ در اوکراین شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سفری دو روزه به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. این ملاقات واکنش کشورهای مختلف را برانگیخت و اقدام نخست وزیر هند مورد نقد قرار گرفت.

با این حال دولت جو بایدن اعلام کرد هند با وجود نگرانی‌ها در مورد روابط این کشور با روسیه، شریک استراتژیک آمریکا باقی خواهد ماند.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: هند و روسیه برای مدتی طولانی با یکدیگر رابطه داشته‌اند. از دیدگاه آمریکا، هند یک شریک استراتژیک است و ما همچنان به گفت‌وگوی کامل و صریح با نخست وزیر هند ادامه می‌دهیم.

از سوی دیگر، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران اظهار داشت: واشنگتن در مورد «نگرانی‌های خود در مورد روابط هند با روسیه» شفاف بوده و ما این موارد را به طور مستقیم به دولت هند اعلام کرده‌ و به این کار ادامه می‌دهیم.

اهمیت هند برای آمریکا

حضور مستقیم در آب‌های اقیانوس هند می‌تواند برای آمریکا تنش‌زا باشد، این کشور علاقه مند است با گسترش روابط خود با کشورهایی همچون هند، ژاپن و سنگاپور، گستره تسلط آبی خود را افزایش دهد. از سوی دیگر چین به عنوان بزرگترین رقیب آمریکا در جهان، با هند هم مرز است و تقابل دوسویه پکن- دهلی می تواند عامل پیشبرد اهداف آمریکا علیه چین باشد

اریک گارستی، سفیر آمریکا در دهلی‌نو در گفت و گو با روزنامه هندو، با اشاره به اینکه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دنبال یک منطقه آزاد، باز و امن در منطقه هند و اقیانوس آرام هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از اعضای ناتو شرکای دفاعی قدرتمندی برای هند به شمار می آیند، هند بیش از هر کشور دیگری با آمریکا تمرینات نظامی انجام می دهد یا تسلیحات دفاعی گسترده ای از فرانسه می خرد.

وی افزود: این نکته که منطقه هند و اقیانوسیه امن باقی بماند و هند در منطقه پیشرو باشد، به سود همه جهان به ویژه آمریکا است.

هند به شدت از آنچه نارندرا مودی،« مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز با روسیه» می نامد دفاع و با وجود درگیری ها در اوکراین، روند گسترش روابط با مسکو را حفظ کرده است.

دهلی نو هنوز تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ را محکوم نکرده است و به طور مداوم درباره یافتن راه حل این مناقشه از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی صحبت کرده است.

سفیر آمریکا در هند نیز پیش از این گفته بود: از زمان آغاز جنگ در اوکراین، آمریکا ارتباطات مستمری با هند داشته و دهلی نو و واشنگتن اهداف مشترکی درباره جلوگیری از گسترش این درگیری، ارتقای ثبات در خاورمیانه و تلاش برای ایجاد یک کشور فلسطینی در آینده دارند.

به گفته گارستی «هند و آمریکا در حال کار روی طرح‌های شکل‌دهی جهان هستند که از اعماق بستر دریا تا دورترین نقاط ستاره‌ها را شامل می‌شود». این جمله نشان می دهد که در اهداف گسترده و بلندمدت مشترک میان دهلی- واشنگتن، مسکو یک شتاب‌دهنده است اما آمریکا از هند به عنوان یک هم پیمان در دورترین جای جهان که دسترسی به آن سخت است، نخواهد گذشت.

خصومت اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه، بر روابط هند و اتحادیه اروپا یا آمریکا تاثیری نخواهد گذاشت زیرا علاوه بر مشارکت‌های علنی و غیرعلنی، غرب به دنبال تاثیرگذاری هند به عنوان یک دوست مشترک بر جنگ اوکراین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha