هند؛ صدای جنوب جهانی در اجلاس گروه ۷

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۳
کد خبر: 85509211
هند؛ صدای جنوب جهانی در اجلاس گروه ۷

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند در اولین سفر رسمی خارجی خود پس از انتخاب دوباره، در اجلاس گروه ۷ در ایتالیا حضور یافت؛ این در حالیست که به نظر می رسد با توجه به رشد اقتصادی فزاینده هند و تقابل کشورهای غربی با چین، دهلی‌نو به متحد اصلی سران گروه ۷ تبدیل شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در اولین سفر خارجی سومین دوره نخست وزیری خود به ایتالیا رفت و در اجلاس سران گروه هفت (G7) شامل کشورهای ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلیس و آمریکا شرکت کرد. این سفر به دلیل انتخاب دوباره مودی به نخست وزیری اهمیت دو چندان پیدا می کند زیرا او با سران کشورهای غربی که بیشتر آن‌ها در بحبوحه آشفتگی جهانی با روسیه و چین با انتخابات نیز روبه‌رو هستند، تعامل خواهد داشت.

کشورهای غربی با توجه به رشد اقتصادی فزاینده هند می خواهند این کشور را در کنار خود نگه دارند و دهلی نو نمی تواند از مسائل سیاسی غرب، دور بماند. این یازدهمین حضور هند در اجلاس سران گروه ۷ و پنجمین حضور متوالی مودی در این نشست است.

هوش مصنوعی، موضوعات انرژی، آفریقا و کشورهای جنوب جهانی، بخش اصلی صحبت‌های مودی در این نشست بودند.

مودی در بیانیه ای خطاب به کشورهای گروه ۷ گفت: درباره موضوعاتی که برای کشورهای جنوب جهانی حیاتی هستند، باید با آنها مشورت کنید.

نارندرا مودی در این رویداد گفت: هند مسئولیت خود را بر این می‌داند که اولویت‌ها و نگرانی‌های کشورهای جنوب جهانی را در صحنه جهانی مطرح کند، این کشورها بزرگترین بی‌ثباتی و تنش‌های جهانی را تحمل می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به ریاست هند بر گروه ۲۰ تاکید کرد: بر اساس همین دیدگاه اتحادیه آفریقا به عضویت دائمی این گروه درآمد.

مودی اضافه کرد: هند جزو اولین کشورهایی است که استراتژی ملی در زمینه هوش مصنوعی را تدوین کرده است و در خلال اجلاس سران گروه ۲۰ که سال گذشته به میزبانی هند برگزار شد، ما بر اهمیت حکمرانی بین المللی در زمینه هوش مصنوعی تاکید کردیم.

مودی، در چند سال گذشته به طور منظم به جلسات گروه ۷ دعوت شده است، هند می‌تواند به زودی به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود و ژاپن را پشت سر بگذارد، که در ین صورت اقتصاد هند از همه کشورهای گروه ۷ به جز آمریکا و آلمان بزرگتر خواهد بود.

پس از نشست سران گروه ۲۰ در دهلی در سال گذشته میلادی، هند در تلاش است به عنوان رهبر کشورهای جنوب جهانی ظاهر شود، موقعیتی که در میان بحث ها در مورد تغییرات آب و هوایی اهمیت پیدا کرده است.

در یک حرکت نمادین، جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا تصمیم گرفت میزبانی اجلاس گروه ۷ را در منطقه آپولیا در جنوب کشورش برگزار کند که نشان دهنده تعهد به تعامل با کشورهای جنوب جهانی است.

موضوع دیگری که بر اهمیت هند به عنوان یک کشور آسیایی می افزاید تلاش غرب برای مهار چین از نظر اقتصادی و همچنین ژئوپلیتیکی است، زیرا هند تنها رقیب چین به شمار می آید. هند بیشتر از کشورهای گروه ۷ که تلاش می کنند روابط اقتصادی خود را از چین به کشورهای دوست تغییر دهند، سود خواهد برد.

هنگامی که غرب پس از حمله روسیه به اوکراین در مقابل روسیه قرار گرفت، هند در جایگاه یک کشور بی طرف ایستاد. نگرانی‌های فزاینده غرب در مورد تقویت روابط چین با روسیه و همکاری نظامی احتمالی، هند را با وجود بی‌طرفی‌اش به متحد اصلی غربی تبدیل کرد، به همین دلیل مودی در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز دیدار کرد.

مودی با همتای انگلیسی خود ریشی سوناک و همچنین امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha