۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۱
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85535733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جدیت اعضای ناتو برای تداوم ارسال کمک‌ها به اوکراین

تهران-ایرنا- هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن در حالی برگزار می‌شود که کشورهای عضو این ائتلاف از درگیری مستقیم با روسیه اجتناب می‌کنند ولی خواستار ادامه کمک‌ها به اوکراین هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کشورهای دیگر عضو ناتو در حالی در واشنگتن گردهم آمده‌اند که آماده هستند از کمک‌های جدید به اوکراین و ادامه جنگ رونمایی کنند.

بایدن، ۸۱ ساله، که روزهای بعد از مناظره ۲۷ ژوئن با دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه آمریکا با فشارهای بسیاری از سوی هم حزبی‌های خود روبه‌رو شده است، حالا چشمی به این رویداد بین‌المللی دارد تا به او کمک کند در میان کشورهای متحد بار دیگر به گردونه رقابت‌های ریاست جمهوری برگردد.

بایدن و دیگر رهبران ناتو روز گذشته در سخنرانی‌های متعددی این سازمان را قوی‌تر از همیشه خطاب کردند ولی این مساله که چگونه حمایت‌ها از اوکراین ادامه یابد، هنوز یک کار دشوار است.

انتخابات آبان‌ماه در ایالات متحده می‌تواند تغییر شدیدی در حمایت واشنگتن از اوکراین و ناتو باشد. دونالد ترامپ، نامزد ۷۸ ساله جمهوری خواهان، میزان کمک‌های ارائه شده به اوکراین در نبرد با روسیه و همچنین حمایت ایالات متحده از متحدان را به طور کلی مورد تردید قرار داده است.

انتظار می‌رود بایدن در حاشیه این اجلاس با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس برای اولین بار دیدار و گفت‌وگو کند.

یک مقام ارشد ناتو این هفته گفت که روسیه فاقد مهمات و نیرو برای آغاز یک حمله بزرگ در اوکراین است، اما می‌تواند اقتصاد جنگی خود را برای سه تا چهار سال دیگر حفظ کند. این مقام گفت که اوکراین همچنین هنوز مهمات و پرسنل مورد نیاز برای انجام عملیات تهاجمی خود در مقیاس بزرگ را جمع آوری نکرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با امید به تغییر مسیر درگیری شدید، از ناتو خواسته سلاح و پول بیشتری ارسال کند و تضمین‌های امنیتی ارائه دهد. وی روز چهارشنبه با مایک جانسون، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان و از متحدان ترامپ، در ساختمان کنگره دیدار خواهد کرد.

زلنسکی به عنوان مهمان در بخش‌هایی از نشست ناتو شرکت می‌کند، اما اوکراین در نهایت می‌خواهد به این گروه بپیوندد تا از حملات بعدی روسیه جلوگیری کند. با این حال روند عضویت اوکراین در ناتو به این زودی‌ها محقق نخواهد شد زیرا بسیاری از اعضای این ائتلاف به صراحت اعلام کرده اند که از درگیری با روسیه اجتناب می‌کنند.

در نشست کنونی ناتو بسیاری از اعضای این سازمان علاقمند به آوردن نام اوکراین در کنار ناتو هستند. پیش از این، اعضای ناتو از تحویل پنج سامانه دفاع هوایی از جمله سامانه‌های پاتریوت برای کمک به اوکراین خبر داده‌اند. انتظار می رفت که در این اجلاس که هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این ائتلاف است، اعلامیه‌های کمک بیشتری نیز صادر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha