۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبر: 85536055
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مالیات پرداختی مردم فارس کجا هزینه می‌شود؟

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبر: 85536055
مالیات پرداختی مردم فارس کجا هزینه می‌شود؟

شیراز - ایرنا - بهترین استراتژی برای تأمین بودجه و درآمدزایی دولت‌ها مالیاتی است که از شهروندان اخذ می‌شود؛ بنابراین یکی از پرسش‌های پرداخت‌کنندگان مالیات این هست که درآمدهای مالیاتی کجا هزینه می‌شود؟ پرسشی که مدیرکل امور مالیاتی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به آن پاسخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مالیات یک پرداخت یا هزینه اجتماعی اجباری است که مردم باید مطابق قانون به دولت بپردازند تا شرایط تأمین مخارج عمومی جامعه فراهم شود.

در حقیقت مالیات‌ سالهاست که به عنوان بخشی اساسی از درآمد دولت‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود؛ درآمدهایی که از آن برای تأمین کالاها و خدمات جهت رفاه حال شهروندان استفاده می‌شود.

مالیات دریافتی در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود؟

در کشورهای توسعه‌یافته دنیا مالیاتی که از کارمند، کسبه و تولیدکننده اخذ می‌شود به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه بخش‌های عمرانی کشور اختصاص می‌یابد.

بدون شک اگر مالیات صرف توسعه زیرساخت‌های کشور و یا استان مانند حمل و نقل عمومی، ساخت بیمارستان یا بهبود وضعیت راه‌ها شود، مردم ترغیب خواهند شد مالیات پرداخت کنند چرا که مطمئن هستند مالیات برای تأمین نیازهای ضروری آنها هزینه می‌شود.

در حال حاضر بازار داغ اخبار درآمدهای مالیاتی، این پرسش را به ذهن مردم متبادر می‌کند که مالیات پرداخت شده توسط آنها در کجا هزینه می‌شود؟

پاسخ مسؤلان

مدیرکل امور مالیاتی فارس در این باره گفت: بیش از ۹۷ درصد درآمدهای عمومی استان از محل وصول درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود؛ این در حالیست که پرداخت حقوق، بخش عمده‌ای از مصارف را تشکیل می‌دهد.

محمدرضا محمدابراهیمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شده که می‌توان گفت درآمدهای مالیاتی استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۴ درصدی مواجه شده است.

وی از رشد ۷۳ درصدی عوارض واریزی به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مناطق عشایری نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان از محل مبالغ وصولی استان میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد، این در حالیست که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به ۲ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان رسید.

محمد ابراهیمی در خصوص توزیع عوارض ارزش افزوده اداره‌کل امور مالیاتی در سال ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته حدود ۲ هزار و ۹۱ میلیارد تومان از مالیات وصولی میان شهرداری‌های استان توزیع شد و مبلغ ۷۷۹/۴ میلیارد تومان به دهیاری‌ها، ۳۴/۱ میلیارد تومان به فرمانداری‌ها، ۸۳/۹ میلیارد به اداره کل امور عشایر و ۳/۴ میلیارد تومان به پارک‌های علم و فناوری پرداخت شد که از این مبالغ برای پیشبرد پروژه‌های تعریف شده در هر بخش بهره گرفته شده است.

به گفته او سال گذشته حدود یک هزار و ۲۹ میلیارد تومان مالیات سلامت نیز به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۱۰۳ میلیارد تومان هم به حساب وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش واریز شده است.

میزان رشد عوارض واریزی چقدر بوده؟

مدیرکل امور مالیاتی فارس درباره میزان رشد عوارض واریزی به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مناطق عشایری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ گفت: عوارض واریزی به حساب شهرداری‌ها با رشد ۷۴ درصدی، دهیاری‌ها با رشد ۶۸ درصدی، فرمانداری‌ها با رشد ۷۸درصدی، امور عشایر با رشد ۸۱ درصدی و پارکهای علم و فناوری با رشد ۳۴۳درصدی رو به رو شده است؛ همچنین مالیات واریزی سلامت حدود ۲۰ درصد و مالیات واریزی به حساب آموزش و پرورش و ورزش و جوانان ۷۰ درصد رشد داشته‌اند.

محمد ابراهیمی تعداد مودیان در حوزه مالیات اشخاص حقیقی را ۶۷۰ هزار مؤدی و ۴۲ هزار مؤدی در حوزه اشخاص حقوقی اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۷ هزار مؤدی در حوزه اشخاص حقیقی و ۶هزار و ۸۰۰ مؤدی در حوزه اشخاص حقوقی شناسایی و ثبت‌نام شده‌اند.

بیشترین و کمترین مالیات توسط چه صنفی پرداخت شده؟

وی که معتقد است پزشکان بیشترین مالیات را در استان فارس پرداخت می‌کنند، گفت: بر اساس آمار صورت گرفته از هر صنف، میانگین سرانه مالیات هر پزشک در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس صنف هنرمندان را جزو اصنافی که کمترین میزان مالیات را پرداخت می‌کنند دانست و گفت: میانگین سرانه مالیات هر هنرمند در سال ۱۴۰۲ حدود ۲میلیون تومان بوده است.

ضرورت گزارش دهی از هزینه کرد مالیات از صفر تا صد

بدون شک مالیات می‌تواند به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی استان نقش بسزایی در توسعه حوزه‌های مختلف ایفا کند و ابزاری برای تحرک تولید، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع باشد البته در صورتی که نظارت جدی از سوی ناظران بر هزینه کرد این بودجه اختصاصی ناشی از مالیات دریافتی صنوف مختلف توزیع شده بین حوزه های تخصیص یافته ، بخوبی و مستمر انجام گیرد.

درآمدهای حاصل از مالیات می‌بایست موجبات پیشرفت استان و برقراری عدالت اجتماعی را فراهم کند، البته این پیشرفت باید ملموس باشد تا مردم هم نسبت به پرداخت به موقع مالیات ترغیب شوند و اگر چه شاهد تقویت بخشی از زیرساخت های عمرانی از محل این در آمدها هستیم ولی آن چیزی که می تواند در ترغیب شهروندان به پرداخت مالیات کمک کند گزارش دهی مناسب حوزه های نطارتی از صفر تا صد این هزینه کردها ست چیزی که تاکنون خلا آن احساس می شود .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha