۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85536088
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

یک قرن شور عزاداری در حسینیه دختر آخوند در بیرجند

بیرجند - ایرنا - حسینیه دختر آخوند بیرجند به عنوان مکانی وقفی برای برگزاری مراسم عزاداری بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و سالهاست مامنی برای دوستداران اهل بیت و عزاداران حسینی در این شهر شده است.

به گزارش ایرنا ماه محرم که فرا می رسد، هر خیابان و محله‌ خراسان جنوبی با بیرق‌های سیاه رنگ و به نام امام حسین(ع) مزین می‌شود، اما برگزاری مراسم عزا در حسینیه‌های قدیمی حال و هوای دیگری دارد.

در ایام محرم همه مردم بی دریغ برای بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری، تمام تلاش‌شان را انجام می دهند حتی خراسان جنوبی‌هایی که در شهرهای دیگر زندگی می کنند، هر ساله تلاش می کنند تا خود را به این مراسم برسانند و سهمی در برگزار کردن آن داشته باشند.

از خصوصیات قابل توجه مراسم محرم در خراسان جنوبی حضور مردم به خصوص محلات قدیمی شهرها در حسینیه‌های وقفی است که همچون صدها سال پیش ساده و بی‌تلکف نسل به نسل ادامه داشته و هر سال با استقبال بیشتری برگزار می شود.

کوچه پس کوچه‌های خیابان انقلاب بیرجند را که بالا می‌روی از پس سکوت کوچه‌های قدیمی، تابلویی بزرگ با عنوان «حسینیه دختر آخوند» نظرت را جلب می‌کند که نشان از تاریخ کهن دارد.

یک قرن شور عزاداری در حسینیه دختر آخوند در بیرجند

بر اساس شواهد تاریخی، یک قرن پیش روحانی بیرجندی که در همین کوچه‌ها زندگی می‌کرده برای سلامتی و عاقبت بخیری دخترش در خانه‌ خود مراسم روضه، سخنرانی و دعا برپا می‌کرد که همین مهم صدقه جاریه و کار خیری برای عافیت فرزندش می‌شود.

پس از فوت این روحانی، دخترش خانه پدر را به همان سبک و سیاق حفظ می‌کند و این خانه در قالب حسینیه ماندگار می‌شود، حال که بیش از یک قرن از آن زمان می‌گذرد مراسم عزاداری ایام محرم کماکان در این مکان که به حسینیه دختر آخوند مشهور است برگزار می‌شود.

بیش از ۱۰۰ سال است اهالی شهر بیرجند به خصوص نسل قدیمی‌تر به این خانه می‌آیند و در صبح‌های ماه محرم مشغول عزاداری، قرائت زیارت عاشورا، روضه‌خوانی و پخش نذورات می‌شوند.

مردم آنقدر به خلوص این حسینیه و بانی آن اعتقاد دارند که سال‌هاست با آغار محرم برای مجلس عزاداری درب این خانه را می‌زنند، زنان این محله و یا محله‌های اطراف در روزهای عزاداری ائمه معصومین(ع) برای ارائه نذورات خود به اینجا می‌آیند، ذکرگویان پای منبرها می‌نشینند و ساعت‌ها در سادگی این حسینیه که زمانی خانه بوده؛ دلدادگی می‌کنند.

پای صحبت هر کدام از زنان یا مردان سالمند حاضر در این مراسم که بنشینی از قدمت این حسینیه می گوید و معتقد است پدر، مادر و یا اجدشان در مراسم محرم این حسینیه شرکت می‌کرده و بیشترشان معجزه دعا را در این حسینیه دیده‌اند.

همه معتقدند از وقتی به خاطر دارند، حیاط صمیمی‌اش، پنجره‌های مشرف به حیاط و آن سادگی درب ورودی‌اش به همین منوال بوده و این حسینیه ملجأ اعتقادات مردم محل شده است.

متولی حسینه «دختر آخوند» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نقل است که دختر مرحوم میر علی خراشادی (یک روحانی اهل معرفت) در حدود بیش از ۱۰۰ سال قبل برای تحصیل به نجف می‌رود و تا مرحله اجتهاد تحصیل خود را ادامه می‌دهد.

سید علی اصغری بیان کرد: این بانو، دختر میرعلی خراشادی بعد به ایران می‌آید و در همین مکان فعلی حسینیه برای بانوان کلاس‌های دینی و قرآن می‌گذارد و بعد این حسینیه وقف عزاداری سید الشهدا (ع) می‌شود و این مکان به حسینیه «دختر آخوند» معروف می‌شود.

یک قرن شور عزاداری در حسینیه دختر آخوند در بیرجند

وی با بیان اینکه مراسم عزاداری نسل به نسل در این حسینیه برگزار شده و ادامه دارد یادآور شد: حسینیه دو طبقه است که در گذشته خانم‌ها در طبقه بالا بودند ولی به واسطه زیاد شدن جمعیت عزاداران و ناتوانی برخی از بانوان مسن و کهن سال برای بالا رفتن از پله‌ها در کوچه‌های اطراف برای خانم‌ها فرش پهن می‌شود.

متولی حسینه «دختر آخوند» گفت: هر سال در ایام محرم مراسم صبح‌ها از ساعت ۴:۳۰ دقیقه شروع می‌شود و با قرائت زیارت عاشورا، عزاداری، سینه زنی و در پایان با پذیرایی صبحانه به پایان می‌رسد.

وی گفت: بیشتر هزینه‌های برگزاری مراسم در این حسینیه توسط افراد خیر و بخشی نیز توسط بازماندگان و خانواده افراد مرحومی که در برگزاری مراسم محرم از گذشته تاکنون نقش آفرین بوده‌ و به دیار باقی شتافته‌اند، تامین می‌شود.

اکنون در خراسان جنوبی سه هزار و ۸۶۴ موقوفه با نیت محرم ثبت شده است که بیشترین آن متعلق به شهرستان بیرجند است.

از این تعداد ۴۸۷ مورد از موقوفات مربوط به محرم در استان با نیت روضه‌خوانی و سه هزار و ۲۵۲ مورد با نیت اطعام عزاداران وقف شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha