۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۳
کد خبر: 85536135
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا سد الغدیر پاسخ‌گوی نیاز آب شرب ساوه است؟

۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۳
کد خبر: 85536135
آیا سد الغدیر پاسخ‌گوی نیاز آب شرب ساوه است؟

ساوه - ایرنا - ذخیره سد الغدیر ساوه امسال با کاهش ۳۵ درصدی حجم ذخیره آب مواجه شده و این مساله نگرانی‌هایی برای تامین آب مورد نیاز شهر در فصل گرما ایجاد کرده است.

سد الغدیر نقش ۴۰ درصدی در تامین آب شرب شهر ساوه دارد که اکنون میزان ذخیره آن به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و به گفته رییس اداره بهره برداری سدالغدیر ساوه، تنها ۲۶ میلیون متر مکعب از حجم ۲۷۷ میلیون این سد پر شده است.

جمال محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تنها ۹.۵ درصد از کل ظرفیت سد آب ذخیره وجود داد اظهار کرد: حجم ذخیره سد الغدیر ساوه در زمان حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۱ میلیون متر مکعب بود از کاهش حدود ۳۵ درصدی برخوردار است.

وی اضافه کرد: همچنین دبی ورودی آب به محل ذخیره آن نیز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در هر ثانیه متغیر بوده و با توجه به فرا رسیدن فصل گرما پیش بینی ما در روزهای آینده امکان کاهش میزان ورودی نیز وجود دارد.

رییس اداره بهره برداری سد الغدیر ساوه با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر در هر ثانیه برای تامین آب شرب ساوه و برخی روستاهای آن آب از سد به شرکت آب و فاضلاب تحویل داده می شود افزود: ۹ میلیون متر مکعب از ۲۶ میلیون متر مکعب ذخیره شده فعلی امکان تحویل برای تامین آب شرب را دارد.

وی خاطر نشان کرد: بااین میزان آب قابل برنامه ریزی امکان تامین آب شرب ساوه تا پایان سال ۱۴۰۳ به همراه منابع زیر زمینی فراهم است اما انتظار می رود با مدیریت مصرف از بروز مشکلات احتمالی در شهر جلوگیری شود.

محمدی خاطر نشان کرد: هر چند در سال جاری میانگین وضعیت بارندگی ها در مناطق بالا دست سد ساوه نسبت به سال گذشته بهتر بود اما بارش های نا به‌هنگام و وجود پوشش گیاهی در فصل بهار باعث شد که بارش ها به رواناب تبدیل نشود.

شهرستان ساوه با ۹۳ هزار و ۵۰۰ مشترک آب به طور متوسط ۸۳۰ لیتر در ثانیه و در اوج مصرف یک‌هزار و ۱۴۴ لیتر در ثانیه نیاز آبی دارد که ۴۰ درصد آن از محل آب‌های سطحی (ذخیره سد الغدیر) و ۶۰ درصد نیز از محل منابع زیر زمینی تامین می‌شود.

سرشاخه‌های رودخانه قره چای در استان مرکزی از شهرستان شازند آغاز شده و در طی حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر خود با عبور از شهرستان‌های شازند و خنداب ضمن ورود به دشت قهاوند در استان همدان مجددا در محدوده استان مرکزی به شهرستان تفرش رسیده و در نهایت در تنگه وفرقان به دشت بزرگ ساوه و سدالغدیر وارد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha