آیا از یاران امام حسین(ع) هستید؟

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران با بیان شباهت‌های یاران امام حسین (ع) و یاران حضرت مهدی(عج) گفت: هر کسی که جان خود را فدای امامش کند، می‌تواند در امتداد عاشورا و جزو یاران حسینی قرار گیرد. 

حجت الاسلام محمدباقر ولدان با بیان برخی از شباهت های یاران امام حسین (ع) با یاران امام زمان (عج) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مسأله عشق و شیدایی یاران امام حسین (ع) و وفاداری به عهد و پیمان شان یکی از این شباهت هاست. هم یاران سیدالشهدا عاشقانه به امام خود وفاداری کردند و هم یاران امام زمان جانانه پای کار حضرت هستند.

وی افزود: در تاریخ کربلا خوانده ایم بُریر یکی از یاران سیدالشهدا (ع) در شب عاشورا گفت اگر هزار بار کشته شود دست از یاری امام خود برنمی دارد یا عبدالله بن سعید پس از این که ۱۳ نیزه بر بدنش وارد شد تا امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را بخواند، از حضرت سوال کرد «اَوَفَیتُ» آیا نسبت به شما وفاداری کردم؟ یاران امام زمان هم اینگونه با عشق به امام خود وفادار خواهند بود و امتداد یاران عاشورایی و کربلایی هستند.

این استاد حوزه اضافه کرد: شباهت دیگر یاران حسینی و مهدوی، بینش و بصیرت است. یعنی این که انسان بتواند زمان شناس، دشمن شناس و تکلیف شناس باشد. این ویژگی هم در یاران حسینی و هم یاران مهدوی مشهود است تا جایی که بزرگترین شاخصه حضرت عباس (ع) همین بینش و بصیرت است و امام سجاد (ع) درباره عموی خود فرمود که آن حضرت نه تنها بینش داشت بلکه بسیار تیزبین در جهت گیری و تشخیص وظیفه داشت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این ویژگی های مشترک عبارت است از دیندانی، دینداری و دین بانی. یعنی یاران امام حسین (ع) هم دین شناس بودند، هم به احکام و وظایف دینی خود مقید بودند و هم نسبت به دفاع از مرزهای اعتقادی خود تلاش کردند تا جایی که جان خود را در راه دین فدا کردند. چون بعد از توحید و نبوت به امامت معتقد و پایبند بودند.

آیا از یاران امام حسین(ع) هستید؟
حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر مذهبی

ولدان از برنامه ریزی به عنوان چهارمین ویژگی مشترک یاد کرد و گفت: یاران حسینی، مدبرانه برنامه ها را پیش گرفتند تا جایی که کاروان سیدالشهدا (ع) از نظر علوم انسانی در بحث های مدیریتی، جامعه شناسی و روان شناختی و همچنین مباحث آینده پژوهی و جنگ های شناختی یکی از موفق‌ترین الگوهای بشریت در طول تاریخ است. چون یاران سیدالشهدا(ع) در این مسائل با تدبیر و برنامه ریزی پیش رفتند و یاوران امام زمان نیز اینگونه هستند.

نویسنده کتاب قطب‌نمای راه اضافه کرد: در روایات نیز آمده است که علوم در زمان آن حضرت کامل می شود و عقل مردم به کمال می رسد. بنابر این یاران امام زمان برنامه های خود را با تدبیر و برنامه ریزی پیش می برند.

وی از جان نثاری به عنوان پنجمین شباهت یاران حسین و یاران مهدوی یاد کرد و گفت: مجاهدت و جان نثاری یاران حسینی و یاران مهدوی اینگونه است که هم تلاش بی منت دارند و هم جانفشانی در راه دین و پای امام زمان خود. جان نثاری یعنی این که یاران امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) برای خودشان ارزشی قائل نیستند و جان خود را فدا می کنند.

ولدان افزود: این ویژگی یاران امام حسین (ع) درطول تاریخ است که در زیارت عاشورا اینگونه می خوانیم «السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک» و این پیام برای همیشه تاریخ است که هر کس جان خود را فدای امامش کند، می تواند در امتداد عاشورا و جزو یاران حسینی قرار گیرد و به همین دلیل معتقدیم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» انسان در هر شرایط زمانی و مکانی می تواند امتداد راه حسین را پیش گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha