پس از باران؛ تداوم عملیات امدادی در مناطق سیل‌زده مازندران

ساری- ایرنا- فعالیت ۲۶ دستگاه ماشین آلات سنگین، ‌لایروبی و آوار برداری، ‌بازسازی و بازگشایی مسیرهای دسترسی در مناطق بالادست و صعب العبور پس از سیلاب پنجم تیر ماه و با گذشت حدود ۲۰ روز از وقوع این حادثه طبیعی در مازندران همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دوم تیر ماه هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح زرد به تدوام ناپایداری‌های همرفتی و وقوع سیلاب محلی و نقطه ای در دامنه ها و ارتفاعات این استان اطلاع رسانی کرد و زمان فعالیت این سامانه را از بعدازظهر روز شنبه دوم تیرماه تا روز یکشنبه اعلام و پیش بینی کرد که آسمان این استان در طی این مدت با رگبار متناوب باران، رعد و برق، وزش باد و در مناطق کوهستانی با احتمال تگرگ همراه است.

در آن روز هواشناسی، آبگرفتگی‌ و احتمال وقوع سیلاب نقطه ای و محلی، پرآب شدن رودخانه‌ها، صاعقه‌ و ریزش‌سنگ در جاده ها و محورهای کوهستانی را اثر مخاطره این سامانه ناپایدار جوی ذکرکرد و به شهروندان توصیه کرد علاوه بر انجام اقدامات پیشگیرانه و پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه ها بپرهیزند.

مازندران پس از گذر این شرایط بد جوی با صدور اطلاعیه دیگر هواشناسی مازندران در روز چهارم تیرماه بار دیگر تداوم سیلاب را در مدت کوتاه تجربه کرد.

در اطلاعیه آن روز هواشناسی مازندران با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: با شکل‌گیری جریانات همرفتی تا روز چهارشنبه ۶ تیر در ارتفاعات مازندران رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد و در مناطق کوهستانی با احتمال تگرگ خواهیم داشت که تبعات این شرایط آب و هوایی جاری شدن روان آب به صورت محلی و نقطه‌ای و افزایش حجم آب رودخانه ها، صاعقه، ریزش سنگ و اختلال در تردد محورهای کوهستانی از پیامدهای این سامانه است.

براساس پیش بینی های هواشناسی، ‌مازندران طی روزهای چهارم و پنج تیرماه شاهد بارش های فراوان بود که این بارش های سیلاب به شهرستان های مختلف استان خسارت وارد کرد و حتی در همان زمان بخشی از جاده های فرعی متصل به جاده هرا را آب برد و تعدادی از خودروها را در جاده سوادکوه زمینگیر کرد.

خسارت های سیلاب اخیر در مازندران تنها به زیرساخت های راه، ‌برق، ‌آب و گاز خلاصه نشد و در این حادثه ۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

در سیلاب اخیر بخش مرزن آباد در شهرستان چالوس، کجور در شهرستان نوشهر، بلده در شهرستان نور، لاریجان در شهرستان آمل، بندپی شرقی در شهرستان بابل، تمام مناطق شهری و روستایی شهرستان سوادکوه، لفور در شهرستان سوادکوه شمالی، کیاسر در شهرستان ساری در سیلاب های اخیر دچار خسارت شدند.

پس از باران؛ تداوم عملیات امدادی در مناطق سیلزده مازندران

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به حجم بالای آورد سیلاب اخیر در استان با وجود تلاش بی وقفه نیروها هنوز عملیات لایروبی و آواربرداری به اتمام نرسیده است و همچنان ادامه دارد.

حسینعلی محمدی شیرکلایی افزود: در جلسه کارگروه های تخصصی در موضوعات سیلاب نسبت به انجام اقدامات لازم برای این امر تصمیم گیری شده است که از آن جمله تهاتر مصالح برای دیواره سازی در مسیرها است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم آورد رودخانه براثر سیلاب زیاد است هنوز هم با گذشت چند روز از وقوع این حادثه عملیات تخلیه آوراها و رفع شرایط اضطراری و بازسازی نقاط پرخطر ادامه دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران از انجام توزیع اعتبارات به مناطق حادثه دیده از سیلاب اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: برای این منظور ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک شهرستان ها اختصاص یافته است که اولویت تخصیص با سوادکوه که در سیلاب اخیر بیشترین خسارت را دیده، ‌است.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۲۶ دستگاه ادوات و ماشین آلات سنگین در حال لایروبی و تخلیه آوارها هستندو خدمات رسانی همچنان ادامه دارد.

محمدی شیرکلایی گفت: با اقدامات انجام شده خدمات۵۶ روستای متاثر از سیلاب هادر شهرستان سوادکوه که آب، برق و گاز آنها قطع شده بود، وصل شده است.

وی توضیح داد:‌ بیشتر خسارت های وارده به روستاهای مناطق بالادست و صعب العبور در شهرستان سوادکوه است که عملیات بازگشایی مسیرها انجام شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت:برای جبران خسارت دیدگان در بخش مسکن و معیشت از طریق بیمه و هیات دولت اقدامات لازم انجام می شود همچنین تلاش ها برای جبران خسارت در بخش دام، طیور و اراضی کشاورزی در حال انجام است.

وی زمان پایان عملیات امدادی پسا سیلاب اخیر در مازندران را ۲ هفته آینده اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha