فرماندار دزفول: تدابیر لازم برای عزاداری تاسوعا و عاشورا با وجود گرما اتخاذ شد

دزفول- ایرنا- فرماندار ویژه دزفول با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برگزاری باشکوه آیین‌های عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: تدابیر لازم برای برگزاری این آیین‌ها با وجود گرمای هوا اندیشیده شده است. 

به گزارش ایرنا علیرضا خردمند روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر امام جمعه این شهر افزود: برنامه رسمی عزاداری در تاسوعای حسینی از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و در این زمان امکانات پذیرایی برای عزاداران فراهم است لذا توصیه می‌شود هیات‌ها پیش از این ساعت حرکت نکنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

وی درخصوص پیشنهاد یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی مبنی بر تغییر مسیر حرکت هیات‌های عزاداری گفت: این مسیر یک مسیر سنتی عزاداری بوده و طبق نظر هیات‌ها باید حفظ شود.

فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: تمام تلاش خود را با کمک نیروهای فراجا و بسیج به کار خواهیم گرفت تا عزاداری خوبی در شهرستان دزفول صورت گیرد.

وی افزود: حدود ۲۲ هیات عزاداری صبح تاسوعا به حرکت در می‌آیند که با توجه به گرمای هوا و کاهش ترافیک بعد از ظهر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

خردمند توزیع اقلام مورد نیاز هیات‌های عزاداری را یادآور شد و گفت: افرادی که برنامه پذیرایی از عزاداران حسینی را دارند می‌توانند برای دریافت حواله به دفتر شورای هیئات مذهبی اداره تبلیغات اسلامی دزفول مراجعه و اقلام را با نرخ دولتی دریافت کند.

مراسم شیرخوارگان حسینی در ۲۰ نقطه دزفول برگزار شد

رییس اداره تبلیغات اسلامی دزفول نیز با اشاره به توزیع ۶ تن شکر، ۳۰ تن گوشت قرمز، ۳۰ تن مرغ و ۲۰ تن برنج هندی با نرخ دولتی بین هیات‌های عزاداری گفت: پنج هزار قالب یخ نیز برای توزیع بین هیات‌های عزاداری درنظر گرفته شده است.

حجت الاسلام میلاد آخوندی افزود: مراسم احلی من العسل در پنج نقطه و مراسم شیرخوارگان حسینی در ۲۰ نقطه شهرستان دزفول برگزار شد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم دزفول از مدارس صدرا بیان کرد: حدود ۲۳۰ نفر در پایه هفتم برای ثبت نام در مدارس صدرا در صف هستند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی دزفول گفت: مدارس صدرای دزفول با حمایت آموزش و پرورش در مسابقات قرآنی شهرستان خوش درخشیدند و ۱۵ نفر از دانش آموزان این مدارس رتبه اول، پنج نفر رتبه دوم و چهار نفر رتبه سوم را کسب کردند.

ورود احشام در مسیر عزاداری تاسوعا و عاشورای دزفول ممنوع است

مسوول شورای هیئات مذهبی شهرستان دزفول نیز در این نشست گفت: نشست‌های هماهنگی کمیته محرم متشکل از ۴۵ نفر از اعضای هیات‌های عزاداری دزفول برگزار و حرکت هیات‌ها در مسیر عزاداری تاسوعا و عاشورا به جای زمان براساس نوبت انجام خواهد شد.

محمد قمری نژادیان افرود: حضور تمام خودروهای توزیع کننده نذری و پذیرایی در مسیر عزاداری دزفول با مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی ممکن است.

وی با بیان اینکه اداره شورای هیئات مذهبی دزفول مستقر در اداره تبلیغات اسلامی در این روزها فعال است، از مالکان خودروهای پذیرایی خواست برای هماهنگی حضور در مسیر عزاداری به اداره تبلیغات اسلامی دزفول مراجعه کنند.

مسوول شورای هیئات مذهبی شهرستان دزفول با اعلام ممنوعیت ورود احشام در عزاداری‌، از هیات‌ها به ویژه کاروان اسرا خواست این موضوع را رعایت کنند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری هیات‌های عزاداری از حضور در مسیر عزاداری تاسوعای حسینی از ساعت ۱۰ تا ۱۷ افزود: محل‌هایی برای ذبح دام در مسیر عزاداری درنظر گرفته شده است تا ذبح با نظارت بهداشتی انجام شود.

ذبح احشام در محل‌های تعیین شده انجام شود

رئیس مرکز بهداشت دزفول نیز با بیان اینکه دمای هوا در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال حدود ۵۰ درجه سانتیگراد است، گفت: علاوه بر احتمال گرمازدگی عزاداران، خطر انتقال بیماری از غذا و آب وجود دارد که لازم است به نکات بهداشتی توجه بیشتری شود.

محمدعلی شفیعی نیا خواستار توزیع آب‌ بسته بندی و یخ بهداشتی بین عزاداران شد و افزود: منابع آب باید با نظارت بهداشتی شستشو شوند و غذای پخته شده در معرض هوای گرم قرار نگیرد.

وی ادامه داد: ذبح بهداشتی احشام باید در محل‌های تعیین شده انجام شود تا مشکلی از نظر شیوع بیماری‌ها رخ ندهد.

رییس مرکز بهداشت دزفول خواستار معرفی رابط بهداشتی از سوی هیات‌های عزاداری شد و بیان کرد: هیات‌های عزاداری برای جلوگیری از گرمازدگی افراد سالخورده و خردسال در صورت امکان ساعت حرکت خود را به نزدیک غروب یاصبح موکول کنند.

وی همچنین با یادآوری سیاست جوانی جمعیت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع گفت: خطبا، ائمه جماعات و مداحان به موضوع جوانی جمعیت در آیین‌های سوگواری محرم بپردازند.

بوستان ساحلی علی کله از یکشنبه تا جمعه تعطیل است

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول نیز در این نشست با اشاره به آماده سازی مسیرهای تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: لکه گیری آسفالت، هرس درختان، لایروبی جوی‌ها و شستشوی مسیر عزاداری، حذف سدمعبر در بازار خراطان و آزادسازی یا مسدودسازی مسیرها از اقدامات انجام شده است.

هادی حلیم زاده با اعلام تعطیلی بوستان ساحلی علی کله از روز یکشنبه تا جمعه این هفته افزود: این تعطیلی در راستای حفظ شئونات ماه محرم اعمال شده است.

وی ذخیره سازی یکهزار قالب یخ و در نظر گرفتن ۷۵۰ نیروی پاکبان برای پاکسازی مسیر تاسوعا و عاشورا را یادآور شد و ادامه داد: سه خودروی سنگین مه پاش در مسیر هیات‌های عزاداری مستقر می‌شود و ۷٠ خودروی خدماتی بعد از پایان عزاداری مسیر را پاکسازی می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول با بیان اینکه ۲ خودروی یخچال دار برای حمل لاشه دام‌های ذبح شده در نظر گرفته شده است، گفت: کشتارگاه دزفول در روزهای تاسوعا و عاشورا فعال است و خدمات رسانی می‌کند.

مراسم عزاداری شهرهای اقماری دزفول پشتیبانی شوند

امام جمعه شهر امام دزفول نیز در این نشست خواستار توزیع امکانات و اقلام بین تمام شهرهای شهرستان شد و گفت: انتظار می‌رود مساعدت‌ به هیات‌های عزاداری به کل شهرستان صورت گیرد و صرفا هیات‌های شهر دزفول از اقلام منتفع نباشند.

حجت الاسلام احمد فیض الاسلام افزود: ۱۱ هیات از شهر امام و همین تعداد از میانرود در روز عاشورا به سمت بقعه اسحاق ابراهیم حرکت می‌کنند که لازم است دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس راهور، نیروی انتظامی و اورژانس ۱۱۵ توجه ویژه‌ای به این مراسم داشته باشند.

نیروی انتظامی و بسیج با تمام توان در ایجاد نظم و امنیت عزاداری اباعبدالله پای کار است

فرمانده انتظامی دزفول نیز در این نشست درخصوص نظم و امنیت عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: طرحی در این زمینه با همکاری بسیج اجرا می‌شود ولی لازم است برای کسب نتیجه بهتر خود هیات‌ها نیز به کمک نیروی انتظامی بیایند.

سرهنگ روح الله یاری زاده با بیان اینکه نیروی انتظامی و بسیج با تمام توان پای کار هستند، افزود: با توجه به گرمای هوا آستانه تحمل افراد کمتر و احتمال درگیری بیشتر است.

وی از شورای هیئات مذهبی خواست از برگزاری مراسم عزاداری بعد از ساعت ۲۴ جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا مراسم عزاداری محرم امسال با اوج گرمای تابستان همزمان شده است که برای جلوگیری از وقوع گرمازدگی عزاداران در محل‌ هیات‌ها و همچنین مسیرهای عزاداری مه پاش درنظر گرفته شده و آغاز مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در دزفول از ساعت ۱۷ عصر تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha