شهید رئیسی حلقه وصل گروه‌های مختلف فکری در جامعه بود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی‌ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید رئیسی گفت: وی حلقه وصل گروه‌های مختلف فکری در جامعه بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری در آیین اختتامیه کنگره شعر دانشجویی شهید جمهور در دانشگاه سوره، گفت: در وصف شهید آیت الله رئیسی صحبت‌های زیاد شده و رهبر معظم انقلاب در مناسبت های مختلف به ویژگی ها و خصایص وی به تفصیل پرداختند.

وی افزود: یک ویژگی مغتنم و مفید شهید جمهور این است که آیت الله رئیسی اهل وصل بود و نگاه فصل نداشت. نه فقط در دولت بلکه حتی در دوره ای که در قوه قضائیه و آستان قدس رضوی بود به طرز عجیبی اهل سلم و وفق و دوست داشتن و محبت و وصل بود و همین نگاه موجب شد واقعاً از تفکرات مختلف بهره می گرفت که برخی از آن ها رسانه ای نیز شده است و برخی از افراد با تماس طرف مشورت شهید رئیسی قرار می گرفتند.

کلانتری ادامه داد: حتی در هیات دولت هم این تنوع فکری را می توان مشاهده کرد. این به برکت شهید رئیسی بود که توانست آن ها را دور هم جمع کند و تذکر هم می داد به هیات دولت که کاردانی، توانمندی ، باور به ما می توانیم و کارکردن برای مردم مهم است و نگاه های سیاسی کمترین اهمیت را برای او داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ما به چنین شخصیت هایی نیاز داریم که بتوانند کشور را به این ریل برگردانند. در عین پایبندی به اصول و آرمان‌های انقلاب، بتوانند این کشتی را بزرگ ببینند و از همه افراد متخصص استفاده کرده و سوار این کشتی کنند. این حلقه مفقوده ماست. اکنون در جامعه دچار انشقاق های عظیمی شدیم به خصوص در بزنگاه هایی مثل انتخابات این ها تعویق پیدا می کند و این ها به نفع جامعه نیست.

کلانتری با اشاره به حباب‌های معرفتی کاذبی که در جامعه شکل گرفته بیان کرد: حباب‌های معرفتی شکل گرفته و هر گروه در حباب معرفتی، خود را بر حق کامل می داند. باید این حباب های کاذب معرفتی را از بین ببریم و حلقه های وصل را شکل دهیم.

شهید رئیسی حلقه وصل گروه‌های مختلف فکری در جامعه بود

وی افزود: تلقی من این است که شعرا به جهت سرک کشیدن به فضاهای معرفتی مختلف، امکان از بین بردن این حباب های معرفتی کاذب را دارند.

در تاریخ اندیشه اجتماعی و فلسفه علم هم که بررسی می‌کنیم می‌بینیم کثیری از فلاسفه به این مسئله با ادبیات مختلف اشاره می‌کنند که انسان ها بر اساس جایگاه و موقعیت سیاسی و اجتماعی خودشان به یک ادراکی می رسند و خود را بر حق می پندارند و گوش شنوایی برای استدلال طرف مقابل ندارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: این موضوعاتی که بیان شد در شبکه های اجتماعی خود را نشان می دهد و شبکه های اجتماعی به محملی برای ایجاد کلونی های یک دست شده است. در یک حباب قرار می‌گیرند، حرف می زنند و تایید می گیرند و اساساً چیز دیگری نمی‌بینند. یک شبکه دیگر، گروه دیگر در فضایی دیگر مجددا همین استراتژی را دارد واین باعث شده تا شکاف ها بسیار زیاد شود. شهید رئیسی این نگاه را به معنای واقعی نداشت. باوری که به ذات و گوهر انسانی داشت از یک سو و از سوی دیگر به ظرفیت های انقلاب اعتماد داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان با تاکید بر نقش شعر و شعرا در از بین بردن حباب های معرفتی کاذب گفت: شعرا می توانند پل بزنند، شعرا برای وصل کردن و ارتباط دادن هستند، شعرا می توانند حلقه های معرفتی متصل کننده باشند و شعرا می توانند آن گوهر مشترک را به تصویر بکشند و افراد را از این نزاع هایی که به نفع جامعه نیست، پرهیز بدهند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha