۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۴۴
کد خبر: 85538081
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

صحرارود فسا، مهیای برپایی بزرگترین تعزیه میدانی ایران+ فیلم

شیراز - ایرنا -  هر سال ۲ روز پس از عاشورای حسینی تعزیه میدانی در روستای صحرارود فسا از توایع استان فارس برگزار می‌شود؛ تعزیه‌ای با پیشینه‌ای دیرینه که در شکل امروزین آن ۲۲ سال سابقه دارد و آذر ۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تعزیه که هر سال دوازدهم محرم علاقه مندان خود را راهی صحرارود فسا می‌کند تا بر گُرده جایگاه‌های تپه مانند به تماشای تعزیه‌ای بنشینند که لقب بزرگترین تعزیه میدانی کشور را بر خود دارد.

این تعزیه از این نظر بزرگترین است که در میدانی یک هکتاری اجرا می‌شود و گستره‌ای وسیع و پرتحرک از رخدادهای دینی بویژه عاشورای حسینی را زنده می‌کند.

این تعزیه در شکلی که امروز می‌بینیم از ۲۲ سال گذشته به میدان آمده و تنها وقفه آن به ۲ سال کرونایی در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ بر می‌گردد و به طور مداوم، هر سال با موضوع و مجریانی متفاوت برگزار شده است.

امین حیدری، عضو هیات امنای تعزیه میدانی صحرارود در نشست با خبرنگاران، گفت: امسال شمار بازیگران تعزیه میدانی صحرا رود از یکهزار نفر فراتر رفته و ۲۰۰ نفر از ورزشکاران باستانی کار فارس و مرشد کرمانی برگزیده کشور نیز در صحنه‌ای از آن ایفای نقش می‌کنند.

او اضافه کرد: حدود ۵۰۰ نفر، از جمله بانوان صحرارودی نیز پشت صحنه این تعزیه برای دوخت لباس و تعمیر وسایل فعالیت دارند.

به گفته حیدری بازیگران و عوامل تمرین صحنه‌ای خود را از ۶ ماه پیش آغاز کرده اند و آماده برپایی بزرگترین تعزیه میدانی کشور در صحرا رود فسا هستند.

همه چیز برای برپایی تعزیه صحرا رود مهیا است

عضو هیات امنای تعزیه صحرا رود گفت: ۱۵ هکتار پارکینگ برای خودرو تماشاچیان این تعزیه در نظر گرفته شده و در این زمینه برای پذیرایی از مخاطبان مشکلی وجود ندارد.

حیدری اضافه کرد که امسال مسیر مواصلاتی صحرارود ۲ بانده شده و مدت زمان دسترسی و ترافیک در این جاده کاهش محسوسی خواهد یافت.

به گفته او با هماهنگی‌های انجام شده، خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس در محل برپایی تعزیه مستقر می‌شوند تا مشکلی پیش‌ نیاید.

حیدری ادامه داد: با توجه به گرمای هوا، کشاورزان محلی نیز با وسایل خود از جمله تراکتور، به صورت خودجوش پای کار آمده‌اند تا با حمل مخازن آب، با استفاده از آب و گلاب‌ پاشی به تهویه و خنکسازی هوا کمک کنند.

او اضافه کرد: جایگاه ویژه خبرنگاران نیز در پیرامون میدان تعزیه جانمایی شده است تا خبرنگاران و عکاسان وارد میدان نشوند چرا که ممکن است حرکات اسب‌ها، خطرهایی را برای آنها به همراه داشته باشد.

حیدری از رسانه‌هایی که قصد استفاده از هلی‌شات برای تصویر برداری از صحنه تعزیه را دارند نیز خواست تا نوع، زمان و مکان استفاده از آن را اعلام کنند تا مجوزهای رسمی آن اخذ شود.

او گفت: تبلیغات میدانی این تعزیه در حال انجام است و صحرا رود ساعت چهار تا ۶:۳۰ پنجشنبه ۱۲ محرم، صحنه بزرگترین تعزیه میدانی کشور خواهد بود.

به گفته عضو هیات امنای تعزیه میدانی صحرا رود، دستگاه‌های چک اطلاعات و نیروهای انتظامی نیز برای حفظ امنیت این تعزیه حضور دارند.

صحرارود فسا، مهیای برپایی بزرگترین تعزیه میدانی ایران+ فیلم

پیوند محتوای عاشورایی تعزیه صحرا رود با ظلم‌ستیزی در دنیای امروز

تعزیه میدانی صحرارود ۲۰ سال، هربار با محتوا و موضوعی متنوع به نمایش در آمده است؛ امسال عنوان این تعزیه شاخصی، "اشجع الناس" است و شجاعت ابوالفضل‌العباس در حمایت از امام حسین (ع)، به نوعی با شجاعت‌ترین‌های دنیای امروز در مبارزه با ظلم پیوند خورده است.

مجتبی دستان، تهیه کننده تعزیه صحرارود درباره محتوای تعزیه امسال صحرا رود گفت: برای تهیه محتوای این تعزیه، از استادان فن از جمله استادان دانشگاه و متخصصان ادبیات و علوم دینی استفاده شده تا بدون کمترین غلو و بی هیچ تحریفی اجرا شود.

دستان ادامه داد: امسال عنوان تعزیه صحرارود اشجع الناس در نظر گرفته شد و قرار است در حین آن یک درس هم برای دنیای امروز بدهیم.

صحرارود فسا، مهیای برپایی بزرگترین تعزیه میدانی ایران+ فیلم

تهیه کننده تعزیه میدانی صحرا رود اظهار کرد: اکنون قلب دنیای اسلام از ظلم‌های صهیونیسم و آمریکا آزرده است؛ آیا نباید با استفاده از تعزیه که اکنون پایه و اساس است، این حرف را بیان کرد؟

دستان افزود: امروز اشجع الناس کسانی هستند که از مسلمانان مظلوم فلسطین و لبنان حمایت می‌کنند.

شهرستان فسا در حدود ۱۳۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha