۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85538636
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«عاشورا» اوج ارادت بندگی به رنگ خون

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۹
کد خبر: 85538636
«عاشورا» اوج ارادت بندگی به رنگ خون

سمنان - ایرنا - مردم دارالمرحمه سمنان روز دهم محرم در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یارانش با آیین‌های مختلف از جمله برگزاری دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، پخت و توزیع غذای نذری و تعزیه‌خوانی عزاداری می‌کنند و راه شهدا را زنده‌نگه‌می‌دارند که این آیین‌ها در روز عاشورا به اوج خود می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امام حسین(ع) با روح بلند و معصومی که داشت مرگ با عزت را بر مرگ با ذلت ترجیح داد و با سردادن فریاد «هَل مِن ناصِر یَنصُرنی؟» به‌معنای «آیا یاوری هست که مرا یاری کند؟» برای زنده‌نگهداشتن اسلام به جنگ با یزدیان رفت.

میان سپاه امام حسین(ع) و یزید بن معاویه جنگی درگرفت که از صبح روز عاشورا تا عصر طول کشید و در آن کارزار، امام حسین(ع) و تمامی یارانش به جز امام سجاد(ع) به شهادت رسیدند.

عصر روز عاشورا و پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، لشکر عمر بن سعد به خیمه‌های اهل بیت امام حسین یورش بردند و به غارت و آتش زدن خیمه‌ها پرداخته و همه زنان و کودکان را به اسارت گرفتند و پیکر شهدا را نیز زیر سم اسبان لگدکوب کردند.

روز عاشورا در فرهنگ شیعه به خاطر واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، عظیم ترین روز سوگواری و ماتم است و مردم سمنان نیز مانند تمام آزادی‌خواهان جهان و پیروان خاندان رسالت در این روز در عزای سید و سالار شهیدان به سوگ و عزا می‌نشینند.

«عاشورا» اوج ارادت بندگی به رنگ خون

جمعی عزاداران حسینی در شهرهای مختلف سمنان با برپایی خیمه‌های نمادین کربلا یادآور مظلومیت خاندان ابا عبدالله الحسین (ع) در صحرای نینوا اشک می‌ریزند و برخی دیگر از عزاداران در شهرها و روستاهای سمنان به‌ رسم هر سال خود، در ظهر عاشورا و در عزای حسینی غذای نذری و تبرّکی طبخ و توزیع می‌کنند.

برگزاری تعزیه‌خوانی در جای جای سمنان پهناور از دیگر آیین‌های عزاداری در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش محسوب می‌شود که اوج اجرای این هنر نمایش دینی در روز عاشوراست.

گروه‌های تعزیه‌خوان در این آیین شکوه واقعه جانسوز کربلا و شهادت فرزند زهرای اطهر (س) را در قالب نمایش تعزیه به تصویر می‌کشند.

در این آیین نمایشی شبیه خوانان احوال و وقایع مربوط به هر کدام از شخصیت‌های برجسته واقعه کربلا را از جمله امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت قاسم(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت رقیه(س) و حر بن یزید ریاحی را به نمایش می‌گذارند.

«عاشورا» اوج ارادت بندگی به رنگ خون

مردم این دیار با چشمانی گریان در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش پس از تماشای تعزیه نماز جماعت ظهر عاشورا را بر پا می‌کنند و ساعاتی بعد از اقامه نماز دسته‌های عزادارای به خیابان می‌آیند و عزاداران در کنار یکدیگر در رثای شهدای نینوا مرثیه‌خوانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت. هنگامی‌که امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha