تامین ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب شالیزارها از آب‌بندان‌های مازندران

ساری- ایرنا- آب‌بندان‌های مازندران که امسال با آبگیری نزدیک به ۱۰۰ درصدی در ابتدای فصل کشاورزی دغدغه‌های کشاورزان مازندرانی برای آبیاری شالیزارهای‌شان را کاهش دادند، تا کنون ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی استان را تامین کردند و در حال حاضر نیز ۲۳۴ میلیون متر مکعب یعنی به اندازه ۲ برابر ظرفیت سد گلورد آب در آن‌ها ذخیره شده است.

به گزارش ایرنا، تغییر رنگ شالیزارها از نزدیک شدن به فصل برداشت برنج خبر می‌دهند. کشاورزان مازندرانی پس از حدود سه ماه فعالیت مستمر و پشت‌سر گذاشتن نگرانی‌های ناشی از احتمال کمبود آب، اکنون در انتظار فرا رسیدن زمان برداشت محصول‌شان هستند.

شالیکاران این استان که سه سال خشکسالی شدید را گذراندند، امسال نیز نگرانی‌هایی بابت تامین آب کشاورزی داشتند. اما بارش‌های به هنگام علاوه بر این‌که سبب سیراب کردن شالیزارها در زمان نیاز به آب شد، افزایش آورد رودخانه‌های استان و بیشتر شدن ذخیره سدها و آب‌بندان‌ها نسبت به سال گذشته را به دنبال داشت و نگرانی‌های کشاورزان این استان را کاهش داد.

آب‌بندان‌های مازندران به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین کننده آب کشاورزی با ظرفیت ذخیره ۴۰۵ میلیون متر مکعب به اندازه سه سد بزرگ استان یعنی سدهای البرز، شهید رجایی و گلورد امکان تامین آب دارند.

آب‌بندان‌های مازندران پارسال بیش از ۲ برابر آبی که از سدهای استان رهاسازی شد را برای شالیزارهای استان تامین کردند.

امسال آب‌بندان‌های مازندران تا مرز آبگیری ۱۰۰ درصدی پر شدند. بیشترین میزان ذخیره آب در آب‌بندان‌های استان طی سال کشاورزی گذشته ۳۰۲ میلیون متر مکعب بود. اما امسال این عدد با ۸۶ میلیون متر مکعب افزایش به ۳۸۸ میلیون متر مکعب رسید و آبگیری ۹۶ درصدی آب‌بندان‌های این استان را ثبت کرد. همین آمار آبگیری بالا نیز سبب شد بسیاری از کشاورزان استان که بخشی از آب شالیزارهای‌شان از آب‌بندان‌ها تامین می‌شود خاطر آسوده‌تری نسبت به سه سال گذشته داشته باشند.

به استناد آمارهای شرکت آب منطقه‌ای مازندران، پارسال ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران برای تأمین آب کشاورزی استان برداشت شد که ۹ درصد از ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون متر مکعب آب مصرف شده در شالیزارهای مازندران است.

این در حالی است که سهم ۱۱ سد بزرگ و کوچک استان از این رقم ۲.۵ میلیارد متر مکعبی ۱۰۷ میلیون مترمکعب بود. یعنی آب‌بندان‌های مازندران پارسال بیش از ۲ برابر آبی که از سدهای استان رهاسازی شد را برای شالیزارهای استان تامین کردند.

تامین ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب شالیزارها از آب‌بندان‌های مازندران

سهم ۲ برابری آب‌بندان‌ها نسبت به سدهای مازندران

امسال نیز آب‌بندان‌های مازندران شرایط مطلوبی دارند. به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران وارد شالیزارهای استان شد که معادل ۲ برابر آب رهاسازی شده از ۲ سد بزرگ استان و ۴۰ درصد کل آب موجود آب‌بندان‌های مازندران در ابتدای سال ۱۴۰۳ است.

سید محمد موسوی با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در آب‌بندان‌های مازندران وجود، گفت: در فصل کشاورزی سال جاری با توجه به بارش‌های به هنگام و افزایش آورد آب رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته، میزان برداشت آب از آب‌بندان‌های مازندران کمتر شده است.

از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۵۵ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران وارد شالیزارهای استان شد.

وی خاطرنشان کرد: در مدت مشابه پارسال -یکم فروردین تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲- حجم آب برداشت شده از آب‌بندان‌های مازندران حدود ۲۰۸ میلیون متر مکعب بود که معادل ۶۹ درصد از کل آب ذخیره شده آب‌بندان‌های استان در سال گذشته است. اما امسال در همین بازه زمانی حدود ۵۳ میلیون متر مکعب آب کمتر از آب‌بندان‌های مازندران برداشت شده که دلیل اصلی آن بارش‌های به هنگام و بهتر شدن وضعیت آورد رودخانه‌های استان است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در حال حاضر ۸۷۸ قطعه آب‌بندان با مساحت مجموع ۱۶ هزار و ۵۵۸ هکتار در این استان فعال است که حدود ۳۵ هزار هکتار از کشتزارهای استان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

بیشترین تعداد آب‌بندان‌های استان در شهرستان بابل قرار دارد. این شهرستان ۲۰۷ قطعه آب‌بندان به مساحت مجموع سه هزار و ۶۲۷ هکتار دارد که امکان ذخیره ۷۸ میلیون متر مکعب آب را دارند. کمترین تعداد آب‌بندان‌ها از نظر شهرستانی هم مربوط به نوشهر است که یک آب‌بندان ۲۰ هکتاری با ظرفیت ۲۲۵ هزار متر مکعب دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha