هیچ مورد جدیدی از بیماری جذام در خراسان رضوی ثبت نشده است

مشهد-ایرنا- رییس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مورد جدیدی از بیماری جذام (خورده) در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی از سال ۱۳۹۸ تاکنون ثبت نشده است.

دکتر زهرا نهبندانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۹ مبتلا به بیماری جذام در کشور شناسایی شده است که پنج نفر از آنان افغانستانی و چهار نفر ایرانی هستند.

وی بیان کرد: هیچ یک از مبتلایان به جذام در کشور مربوط به مشهد و خراسان رضوی نیستند.

رییس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر این دانشگاه، بیماری های واگیردار مانند سل و جذام را رصد می کند و مراقبت های ویژه و اقدامات پیشگیرانه در خصوص این بیماری ها را انجام می دهد.

نهبندانی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ هیج بیمار جدید مبتلا به جذام در مشهد شناسایی نشده است، گفت: همه بیماران جذام قبلی مشهد درمان کامل را پشت سر گذاشته اند و دیگر بیماری در بدن آن ها قابلیت سرایت ندارد.

به گزارش ایرنا، در طول تاریخ بیماری جذام به عنوان یکی از بیماری‌های وحشتناک در انسان‌ها شناخته می‌شد و تا مدت‌ها تصور بسیاری از مردم این بود که این بیماری، ارثی و بدون درمان (لاعلاج( است. در سال ۱۸۷۳ میلادی یک پزشک نروژی کشف کرد که عامل ابتلا به جذام، نوعی باکتری است.

این باکتری که نوعی "باسیل" است در داخل سلول زندگی می کند و تنها درون سلول توانایی تکثیر دارد، به همین دلیل تاکنون واکسن مؤثری علیه جذام ساخته نشده است.

حدود ۹۵ درصد از مردم به دلیل وضعیت سیستم ایمنی خود هرگز به جذام مبتلا نمی‌شوند و فقط پنج درصد از مردم مستعد ابتلا به بیماری هستند. برای اینکه فردی بتواند به جذام مبتلا شود باید به مدت طولانی و به صورت مکرر با فرد مبتلا به جذام در تماس باشد.

ضایعه پوستی، از دست دادن حس (حرارت، درد و لمس سطحی و عمقی) و آسیب عصبی از جمله علائمی است که بیماران مبتلا به جذام تجربه می‌کنند و دوره نهفتگی بیماری طولانی و به طور متوسط سه تا پنج سال است.

تشخیص جذام به طور معمول بر اساس علائم و نشانه‌های بالینی توسط پزشک انجام می‌شود. تهیه "اسمیر" و نمونه‌برداری از ضایعات پوستی نیز از دیگر روش‌های کمک‌کننده به تشخیص بیماری هستند و درمان جذام از طریق مصرف داروها امکان‌پذیر است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۱۳۷۱ خورشیدی در مرحله حذف بیماری قرار گرفته است. تعریف بین المللی حذف جذام عبارتست از «کاهش میزان شیوع بیماری به کمتر از یک مورد در ده هزار نفر جمعیت». سازمان جهانی بهداشت همه کشورها را به «تلاش برای دستیابی به مرحله حذف بیماری جذام و حرکت به سوی ریشه کنی بیماری» متعهد ساخته است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha