روزهایی برای حسینی بودن مردم پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - مردم پایتخت به عنوان مردمی ولایتمدار و عاشق اهل بیت، در چنین روزهایی که ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی را پیش روی خود دارند، حسینی بوده و هستند اما مردم چنین روزهایی نمی‌توانند که یاد شهدای کربلا از سالار و سرور شهیدان تا ۷۲ تَن از یاران باوفای آن امام را در خاطر نگذرانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها سراسر حزن و اندوه و مرثیه‌هایی برای اباعبدالله‌الحسین (ع) خوانده می‌شود روزهایی که پرچم‌ها سیاه همه جای پایتخت را سیاهپوش کرده و مردم در تکیه‌ها، مساجد، آیین‌های عزاداری، حسینیه‌ها و همه مکان‌های عزاداری به سوگ نشسته‌اند. مردم سوگوار امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.

پایتخت‌نشینان که در جای جای این شهر عزاخانه‌هایی را دایر کرده‌اند، سوگواری و عزاداری خود را همچون سال‌های گذشته به پا داشتند و ماه محرم را به پاسداشت خون شهدای کربلا به عزاداری و سوگواری می‌پردازند، خیمه‌های حسینی همه جا هست. همه این روزها حسینی هستند.

در سوگ اباعبدالله‌الحسین (ع) نشستن یکی از سنت‌های دیرینه مردم ایران و پایتخت است زیرا مردم این دیار چنان به اهل بیت و ائمه اطهار ارادت دارند که هر لحظه و هرجا امامان شهید در خاطرشان زنده است. حال آنکه امام حسین (ع) که واقعه صحرای کربلا را برای مردم یادآوری می‌کند نوع عزاداری آنها در محرم متفاوت‌تر است.

روزهایی برای حسینی بودن مردم پایتخت

آیین‌های مردم تهران در ماه محرم

واقعه کربلا در دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری به حدی دلخراش بود که از همان سال تاکنون شیعیان به عزاداری و سوگواری در سالروز آن می‌پردازند. ماه محرم یادآور روزهای سخت واقعه کربلا است از همین رو مردم در این ماه با برپایی خیمه‌های بزرگ عزاداری در جای جای شهر سوگواری می‌کنند.

مردم پایتخت نیز در این شب‌ها و روزها آیین‌های خاصی دارند و عزاداری محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی از سوی مردم این دیار سابقه بسیار طولانی دارد و هرساله با شکوه و جلال خاصی به این آیین‌های سوگواری می‌پردازند. برپایی تکایا از جمله مهمترین اقدام مردم تهران در این ماه برای عزاداری است.

سیاه‌پوشی در ماه محرم و عزاداری در شب‌های محرم دیگر برنامه‌های مردم است. رنگ سیاه بر پوشش مردم تهران غالب می‌شود، خیابان‌ها و کوچه‌ها با تکایا و پرچم‌های سیاه خودنمایی می‌کند و پختن نذورات برای حاجت روا شدن از دیگر برنامه‌های مردم به ویژه در روزهای نزدیک به تاسوعا و عاشورا محسوب می‌شود.

از آنجا که شب‌ها هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به خیابان‌ها و کوچه‌ها می‌آیند بسیاری از مردم پایتخت برای پذیرایی از این هیات‌ها، نذورات خود را آماده کرده و از این گروه‌های عزاداری پذیرایی می‌کنند.

حسینیه‌ها و تکایا نیز در دهه اول محرم مملو از عاشقان حسینی است و عزاداری و سوگواری خاص خود را انجام می‌دهند.

روزهایی برای حسینی بودن مردم پایتخت

تهران سیاه‌پوش با برپایی خیمه‌های عزا و دیواره نوری در میدان انقلاب

همزمان با نورآرایی ویژه ۲۵ میدان پایتخت در ماه محرم، برای اولین بار دیواره نوری حرم اباعبدالله الحسین(ع) در تهران رونمایی شد. در همین راستا میدان انقلاب تهران با نشان ویژه‌ دیواره نوری، برای اولین بار در ایران و در ماه محرم و عزای امام حسین (ع) آذین‌بندی شد.

همزمان با این دیواره نوری حرم امام حسین(ع)، طراحی نورپردازی ۲۵ میدان پایتخت نیز به منظور یکپارچگی شهر در عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین (ع) صورت گرفت. نشان دیواره نوری حرم سیدالشهدا(ع) در میدان انقلاب که چهار درب اصلی حرم را به نمایش گذاشته با تلاش مهندسان و تکنسین‌های نور سازمان زیباسازی در مدت ۲ ماه از ایده تا اجرا صورت گرفت و ۱۰ تُن آهن و ۵۰ هزار منبع نوری نیز در ساخت این نشان استفاده شده است.

محرم امسال نصب ۲۹۰ کتل عاشورایی در میادین اصلی، ۲۰۰ تیغه علامت هنری با موضوع عاشورا و غزه، ده‌ها نشان سرو، کتل چهاروجهی، حجله بزرگ عاشورایی و راه‌اندازی رواق‌های هنری با نقاشی قهوه‌خانه‌ای و مقتل در شهر تهران به تصویر کشیده شد و با این اقدامات مدیریت شهری، ‌ پایتخت به استقبال محرم رفت.

برپایی خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی به مناسبت فرارسیدن ماه عزای اباعبدالله الحسین (ع) و یاران شهیدش در ماه محرم و صفر، در میدان هفتم تیر پایتخت یکی دیگر از این برنامه‌های مدیریت شهری است، این خیمه بزرگ برای دومین سال پیاپی در پلازای میدان شهدای هفتم تیر شهر تهران برای برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی در حوزه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) برپا شده است.

برنامه‌های متنوعی همچون تعزیه، سرودخوانی، نقالی، مداحی، پارچه‌نویسی و پارچه‌دوزی محرمی به متراژ چهار هزار مترمربع، نقاشی خط با موضوع محرم و غزه بر روی ۱۴ تیغه علامت، نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع محرم بر روی چهار بوم نقاشی و آماده‌سازی ۲ نشان حجمی مرغ آمین و اسب ذوالجناح در این خیمه تا ۲۹ تیرماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ شب با برپایی نماز جماعت در پلازای میدان شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha