۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85539493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خوزستان در تاسوعای حسینی غرق در عزا و ماتم است

۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۳
کد خبر: 85539493
خوزستان در تاسوعای حسینی غرق در عزا و ماتم است

اهواز-ایرنا- مردم دیار خوزستان امروز(دوشنبه) همزمان با تاسوعای حسینی(ع) با حضور پرشور و شعور در هیات های عزاداری، ضمن سوگواری برای شهیدان دشت نینوا، در شهادت حضرت عباس (ع) علمدار صحرای کربلا و یاران باوفای امام حسین(ع) اشک ماتم ریختند.

به گزارش ایرنا، آیین سوگواری ویژه نهمین روز از ماه محرم (تاسوعای حسینی) به مناسبت شهادت دلیر مرد گیتی حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش شب گذشته و امروز (دوشنبه) حال و هوای خاصی به شهرها، بخش ها و روستاهای خوزستان بخشیده است.

رهپویان نهضت کربلا امروز (دوشنبه) در قالب دسته‌های عزاداری با لباس‌های مشکی و سربندهای سبز و سیاه کوچه و بازار، مساجد، حسینیه‌ها و تکایای استان را پر کرده و در سوگ حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش بر سر و سینه می‌زنند.


در تمامی مساجد، حسینیه‌ها و تکایای سراسر خوزستان، مجالس روضه‌خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در واقعه کربلا توسط مداحان برپا است.

مردم خوزستان به یاد لب تشنه امام حسین (ع) و یاران با وفایش نذورات خود را از قبیل شربت، چای، خرما و نظایر آن را در بین عزاداران حسینی توزیع می‌کنند.

عاشقان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در بیشتر محله‌ها، مساجد و حسینیه‌های خوزستان در دمای حدود ۵۰ درجه در مجالس عزاداری شرکت و عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا ابراز می‌کنند.

سخنرانان نیز در این آیین‌ها، فلسفه قیام حضرت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا را تشریح و ایستادگی در برابر ظلم، احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین اهداف قیام عاشورا بیان کردند.

ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت با پخت انواع غذاهای نذری عزاداران حسینی را در استان اطعام می‌کنند.

به گزارش ایرنا، عباس بن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب های قمر بنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبد صالح و باب الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه متولد شد.

ایشان در مکتب امام علی (ع) و برادرانش امام حسن و حسین (ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) و سقای خیمه های اطفال و اهل بیت امام حضور داشت.

حضرت عباس(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن، تصمیم گرفته شد برای آوردن آب به فرات برود، مشک را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند.

حضرت ابوالفضل (ع) با دلاور مردی و رشادت های خویش دشمنان را هلاک کرد، وقتی به فرات رسید دست بر داخل آب کرد ولی به علت تشنگی کودکان کربلا آب نخورد و مشک را پر از آب کرد. وقتی که مشک را از آب پر کرد دشمنان از هر طرف او را تیرباران کردند و در همین حال کسی بر او حمله و دست راست او را قطع کرد و حضرت مشک را با دست چپ گرفت.

در حالی که حضرت به حرم ابا عبدالله فکر می‌کرد تا بر تشنگان آب برساند در این حال شخص دیگری حمله و دست چپ حضرت را قطع کرد و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در این حال عمر سعد، ندا داد که مشک را تیر باران کنند در این زمان بود که عمودی آهنین بر سر مبارک حضرت فرود آوردند.

امام حسین (ع) بر بالین خون آلود حضرت عباس (ع) حاضر شد و فرمود: «اکنون کمر من شکست» و اینگونه بود که با در آغوش قرار گرفتن برادرش، این دلاورمرد اسلام به دیدار حق شتافت و اکنون مرقد مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزدیکی مرقد مطهر برادرش امام حسین(ع) در کربلا مامن عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شده است.

آیین تاسوعای حسینی امسال دز پنج هزار هیات، مسجد و تکایا استان خوزستان در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha