۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۵۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85539957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری بزرگترین تعزیه میدانی کشور در شوش

۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۵۶
کد خبر: 85539957
برگزاری بزرگترین تعزیه میدانی کشور در شوش

دزفول- ایرنا- بزرگترین تعزیه میدانی کشور عصر دوشنبه همزمان با تاسوعای حسینی در میدان امام حسین (ع) شهر حر شوش استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، شهر شوش به عنوان کانون عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، محل برگزاری بزرگترین تعزیه و شبیه‌خوانی کشور است.

در این آیین واقعه کربلا به صورت تعزیه و شبیه‌خوانی با حضور هزاران نفر از عزاداران و سوگواران حسینی از نقاط مختلف استان خوزستان و دیگر استان‌ها به تصویر کشیده شد.

این تعزیه که قدمت آن ۲۴۰ سال برآورد شده است در سال ۱۳۸۷ به عنوان میراث فرهنگی معنوی به ثبت ﻣﻠﯽ رسید.

در این آیین، تعزیه‌خوانان در قالب اشعار فصیح فارسی و عربی به بیان وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری می‌پردارند.

اجرای این تعزیه به زبان عربی بیش از هفت ساعت طول کشید.

صبح عاشورا نیز این تعزیه به زبان فارسی با حضور هزاران نفر از شیفتگان مکتب عاشورا برگزار می‌شود.

رییس شورای شهر حر شوش در حاشیه این آیین به ایرنا گفت: «شیخ غافل» موسس این حرکت بزرگ فرهنگی در شهر حر شوش است که با سفر به نجف و حله از تشبیهات اجرا شده در این شهرهای اقتباس و بنیان تعزیه شهر حر را پایه‌گذاری کرد.

عیسی ساعدی ادامه داد: تعزیه شهر حر شوش پس از شیخ غافل توسط شیخ خلف حیدر ادامه یافت و پس از انقلاب نیز این تعزیه توسط ستاد تشبیهات امام حسین(ع) استمرار یافت.

وی افزود: اوایل انقلاب اصلاح، تکمیل و تطبیق اشعار این تعزیه بر اساس روایات و واقعه کربلا و بهترین تشبیهات جهان اسلام توسط آیت الله محسن حیدری عضو فعلی خبرگان رهبری انجام شد.

رییس شورای شهر حر شوش ادامه داد: موسس و کارگردان این تعزیه به شیوه کنونی شادروان مرحوم سیدحمید حرم شاهی است و هم اکنون کارگردانی این تعزیه توسط سیداحمد موسویان حرم شاهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به حضور بیش از ۴۰ هزار نفر برای تماشای این تعزیه گفت: پیگیری برای ثبت جهانی این تعزیه در دستور کار است که تحقق این موضوع نقش مهمی در معرفی بیشتر این آیین دارد.

به گزارش ایرنا، آیین تعزیه بزرگ شهر حر شوش روز عاشورای حسینی از ساعت ۴.۳۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۳ ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha