کهگیلویه وبویراحمد یکپارچه شور حسینی از شهر تا روستا+ فیلم

یاسوج- ایرنا- همزمان با عاشورای حسینی جای جای کهگیلویه وبویراحمد و شهرها و روستاهای مختلف آن صحنه ای ناب از عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان و یاران وفادارش شده است و عزاداران و عاشقان به خط سرخ شهادت در قالب دسته های زنجیر زنی و سینه زنی در رثای مظلومیت شهیدان کربلا به عزاداری پرداختند.

به گزارش ایرنا، خیابان های شهر یاسوج و دیگر شهرها و مناطق دیار کهگیلویه وبویراحمد امروز دوشنبه همزمان با عاشورای حسینی صحنه دلدادگی و عشق و شور جوانان و عزادارانی شده است که عاشقانه و خالصانه آمدند تا بر حرم کوی حسین (ع) و یاران باوفایش ناله سر دهند.

خیل عزاداران حسینی اینجا و در میدان هفت تیر یاسوج تا میدان شهدای نیروی انتظامی و خیابان های منتتهی به میدان امام حسین ع و مصلی امام خمینی ره سرشار از اجتماع عظیم و عاشقان و محبان حسینی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی شده است.

تصاویر و فیلم های ارسالی از جای جای این استان ولایتمدار حکایت از شورآفرینی عاشقان و دلدادگان حسینی در روز عاشورا و به یاد دل غم زده زینب کبری (س) آن پیام رسان صحنه کربلا شده است.

شور و شکوه عاشورای حسین در بام نفتی ایران

سوگ عاشقان سرور و سالار شهیدان در شهرستان گچساران معروف به «بام نفتی ایران» همزمان با روز عاشورا با حضور صدها نفر از دلباختگان پیشوای سوم شیعیان و ۷۲ یار باوفایش به اوج رسید و جای جای مناطق روستایی و شهری گچساران شاهد برپایی آیین های سوگواری عاشورائیان است.

همزمان با عاشورای حسینی در شهرستان گچساران همچون با دیگر نقاط کشور، شاهد صدای طبل، سنج، مداحی دوستداران مکتب عاشورایی امام حسین (ع) هستیم.

از ساعت های ابتدایی صبح امروز حرکت دسته جات عزاداری سینه زنی و زنجیرزنی در حالی که نوحه سرایی با گویش های متفاوت آنان را همراهی می کردد به سوی گلزار شهدای شهر دوگنبدان آغاز شد.

شیفتگان سیدالشهدا (ع) در عاشورای خون خدا از راه های دور نزدیک خود را به این آیین رساندند اند تا در غم جانسوز شهدای کربلا سوگواری کنند.

جوانان زنجیر زن

دسته های سینه زنی جوانان و مردان تنومند که در روز عاشورا در صفوفی منظم و به هم پیوسته در برخی شهرهای نهاوند، ملایر و تویسرکان به یاد مظلومیت حسین و علمدار کربلا بر سینه می زنند نیز از صحنه های ناب و زیبای عاشورای امروز بود.

در این دسته های سینه زنی سردسته ها در راس و سایر افراد در طول حرکت می کنند و کودکان و نوجوانان نیز در منتهی الیه مسیر طولی قرار می گیرند و همپای بزرگ تر ها به سینه زنی می پردازند.

کهگیلویه وبویراحمد یکپارچه شور حسینی از شهر تا روستا+ فیلم

رسم بر این است که پیشاپیش هر دسته سینه زنی چند عَلَم بزرگ و کوچک توسط علم بردار نیز حمل می شود؛ مردم می توانند تشخیص دهند هم اینک دسته سینه زنی در کجای شهر در حال حرکت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha