فیلم| آیین عزاداری در بقعه بی بی زبیده (س) شهرری

شهرری- ایرنا- آیین سنتی عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با حضور شیفتگان و زائران حسینی در بقعه متبرکه امامزاده بی بی زبیده (س) در مجاورت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مردم عزادار شهرستان ری همگام با سایر نقاط کشور، به اقامه عزا پرداختند .

یکی از سنت های دیرین مردم ری روشن کردن شمع است و امسال هم مردم بر این عهد دیرین اجدادی وفادار ماندند و با روشن کردن شمع در سوگ شهادت امام و اسارت خاندان رسالت عزاداری کردند.

فیلم| آیین عزاداری در بقعه بی بی زبیده (س) شهرری

عمده دسته جات عزاداری به صورت دسته های سینه زن هستند که بر سینه زنان فریاد بر می آورند وای حسین کشته شد یا ای اهل حرم میر و علمدار نیامد و حامل خبر شهادت اشرف اولاد آدم شدند.

هرچند با پایان مراسم شام غریبان مناسک و شعائر محرم امسال هم در ری در دهه اول محرم به پایان رسید اما محبت مردم این دیار به اهل بیت خاندان رسالت ماندگار و همیشگی است و مردم شهرستان ری پایتخت خادمان زائران اربعین حسینی خود را برای خادمی و پذیرایی از زائران اربعین حسینی آماده می‌کنند.

فیلم| آیین عزاداری در بقعه بی بی زبیده (س) شهرری

امامزاده بی بی زبیده (س) شهر ری، یکی از مکان‌های مذهبی این منطقه محسوب می‌شود.

طبق سخن خادم این امامزاده، بقعه مبارکه حدودا ۴۰۰ سال قدمت دارد. شاه سلطان حسین صفوی دستور ساخت این مکان را داده است. رواق اصلی حرم در زمان صفویه ساخته شده‌ است؛ اما باقی قسمت‌ها مانند پله‌ها و ایوان‌ها مربوط به زمان قاجار هستند. البته طبق نظر تاریخ‌دانان بنای اصلی این مکان که از خشت و آجر بوده است، در قرن ۹ هجری ساخته شده است.

در رواق حرم یک لوح بسیار قدیمی دیده می‌شود. معروف است که این لوح به فرمان مادر ناصرالدین شاه و در سال ۱۲۶۸ هجری قمری ساخته شده است. روی این لوح شرح حال سفر این مادر و دختر و فرزند گرامی‌شان قاسم ثانی به خط نستعلیق‌ نوشته شده است. درب چوبی زیبایی که به هنر منبت‌کاری مزین است، رو به ضریح امامزاده باز می‌شود. ضریح این امامزاده با بسیاری از مکان‌های مذهبی که دیده‌ایم، تفاوت دارد.

شهرری مرکز شهرستان ری در جنوب استان تهران و به نام قبله تهران شهرت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha