اردبیل و فرصت‌های گردشگری مذهبی

۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبر: 85540834
عیسی پاشاپور
اردبیل و فرصت‌های گردشگری مذهبی

اردبیل – ایرنا – استان اردبیل با پیشینه تاریخی و دینی از آیین‌های عاشورایی با شور و حال ویژه، اماکن، مقابر، بقاع متبرکه و مساجد و ماذنه‌های متعدد به عنوان جاذبه‌های گردشگری مذهبی برخوردار است و ورود جمعیت کثیر گردشگر و مسافر به این خطه در دهه نخست ماه محرم، گویای تبدیل شدن این استان به مقصد گردشگری است و توسعه این رویه، توجه بیشتر مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مبادی ورودی استان اردبیل در ماه محرم، به خصوص در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد افزایش حجم تردد وسایط نقلیه بوده و این افزایش ورودی به استان، در محورهای مواصلاتی منتهی به شهرستان‌های استان نیز مشهود است.

در آستانه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر شمار وسایط نقلیه سرازیر شده به شهرستان‌های استان افزوده شده است، بسیاری از میهمانان و گردشگران ورودی به استان در ماه محرم، مهاجران و اهالی این استان هستند که در سایر استان‌ها سکونت دارند و ایام عزای سرور و سالار شهیدان (ع) به شهر و دیار خود بازمی گردند.

سفر این قبیل مسافران و گردشگران به استان اردبیل به منظور صله ارحام ، حضور در برنامه‌های مذهبی همچون همایش‌های عظیم روزهای تاسوعا و عاشورا و بهره‌مندی از فیوضات و معنویات این ماه ویژه و پر سوز و گداز است.

جمع دیگری از مسافران و گردشگران ورودی به استان اردبیل در ماه محرم و به ویژه در دهه نخست آن، هموطنانی هستند که برای استفاده از آیین‌های مذهبی ویژه این استان به این منطقه سفر می‌کنند و به طور معمول در همه شهرستان‌های استان حضور می‌یابند و البته سهم مرکز استان اردبیل از این قبیل از گردشگران، به دلیل اماکنی همچون مجموعه جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیشتر است.

قدمت ۵۰۰ ساله آیین‌های مذهبی

هفت آیین از آداب عزاداری مردم اردبیل در ماه محرم از جمله طشت‌گذاری، عزاداری سنتی در بازار تاریخی، شهادت حضرت مسلم بن عقیل به عنوان مقدمه سوگواری‌ها، عزاداری عشایر شاهسون و مراسم خاکسپاری شهدای کربلا در برخی شهرها از جمله خلخال و شمع‌گردانی که قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد ، در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اردبیل و فرصت‌های گردشگری مذهبی

وجه تمایز فرهنگ عزا و برنامه‌های عاشورایی اردبیل با استان‌های دیگر از دلایل ثبت برخی از این رسوم به نام استان اردبیل بوده و بی‌تردید در جذب و ماندگاری گردشگران تاثیرگذار است و هر چه در پاسداشت حالت سنتی و مردمی برنامه‌های مذهبی ماه محرم استان اردبیل دقت و همت شود، به همان مقدار مخاطب‌پذیر و گردشگرپذیر خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل به تازگی از نهایی شدن طرح جامع گردشگری استان در ۱۹ فصل با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داده است؛ حسام رسولی همچنین به راه‌اندازی دبیرخانه نقشه مهندسی فرهنگی استان اردبیل با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اشاره کرده که جزو فعالیت‌های پایه‌ است و می‌تواند به برنامه‌ریزی و توسعه در حوزه گردشگری فرهنگی کمک کند.

عزاداری ماه محرم در استان اردبیل از هشتم ذی‌الحجه همزمان با سالروز شهادت مسلم ابن عقیل (ع) آغاز می‌شود ، عزاداری‌ها در هیات‌ها و خانه‌ها نیز به صورت هفته‌خوانی برگزار می‌گردد اما پس از طشت‌گذاری مسجد جامع ، عزاداری اردبیل بر اساس تقویم دیرینه عزاداری در مساجد و بازار سنتی تداوم می‌یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل از قابلیت ثبت ملی آیین‌های شاخص و بومی ماه محرم در مناطق مختلف این استان و انجام تلاش های اولیه برای ثبت آنها در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داده است.

اردبیل و فرصت‌های گردشگری مذهبی

به گفته حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده ، آیین‌های بئشیک گردانی (گرداندن گهواره)، شمع گردانی و طشت‌گذاری با جلوه‌هایی که مختص این استان است، با تلاش همکاران ما در رسانه‌های ملی و استانی معرفی می‌شود و برای ثبت ملی آنها به نام استان اردبیل تلاش می‌شود.

وی افزود: آیین‌های شاخسی واخسی (شاه حسین گویان) در مشگین‌شهر ، یک نوع آیین عزاداری خاص در شهرستان خلخال و عزاداری خاص بانوان ایلات و عشایر مغان در چادرها و آلاچیق‌های دشت مغان نیز از دیگر برنامه‌های بومی و سنتی استان است که بخش مهمی از هویت مذهبی و فرهنگی استان را نشان می‌دهد و قابلیت ثبت ملی دارد.

فراموش نکنیم که در شهر اردبیل حدود ۲۲۰ مسجد برای دهه نخست ماه محرم فعال است و اولویت با مساجد است اما موکب‌ها و چادرهایی نیز از سوی مردم و فعالان مذهبی و اجتماعی در برخی محلات شهر برپا شده است ، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل همچنین از ثبت مشخصات یک هزار و ۳۰۰ مداح و یک هزار و ۴۰۰ هیات مذهبی استان اردبیل در سامانه طوبی سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده است.

به گفته او ، بسیاری از مداحان شهیر و باسابقه استان اردبیل در ماه محرم بنا به دعوت از استان‌های دیگر از جمله گیلان، مازندران، تهران و یزد در خارج از اردبیل مداحی می‌کنند و استان اردبیل در صدور فرهنگ حسینیت و تولید آواها، نواهای عاشورایی و مداحی‌های دلنشین مشهور است.

اردبیل و فرصت‌های گردشگری مذهبی

از سوی دیگر تصاویر و ویدیوهایی که از جلوه‌های حضور مردان و زنان سوگوار حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا از شهیدگاه اردبیل به جهان مخابره می‌شود، حیرت همگان را از حیث ازدحام قابل توجه شیفتگان حسین بن علی (ع) و یارانش وفادارش برمی‌انگیزد و تماشای دست‌های بی‌شماری که یا ابوالفضل گویان بر سینه‌های سیاه‌پوش فرود می آیند، ماهیت نهضت کربلا را بار دیگر در اذهان مطرح می‌کند و به یقین هر سال، هستند افرادی خارجی که با مشاهده این وقایع متحول کننده، به اسلام می‌گروند و دل تشنه را از مشرب تشیع سیراب می‌کنند.

تلاقی سیل عظیم دسته‌های عزا، گروه‌های طبل و شیپور، هیات‌های سوگواری مستقر در مساجد، حسینیه‌ها و موزه‌های شهدا، مداحان صاحب آوازه‌ای که جمعیتی را گرد خود جمع می‌کنند و آیین‌های شمع‌گردانی و شبیه‌خوانی‌هایی که میدان تا میدان در مرکز و شهرستان‌های استان اردبیل برگزار می‌شود، مخاطبان کثیری دارند و هر کدام، جمعیتی از بومی و مهاجر را گردهم می‌آورند.

آری، محرم در جای جای استان اردبیل جلوه‌های پر شوری دارد و اثر این جلوه‌ها در پذیرش مسافر و گردشگر، امری ثابت شده است اما برای افزایش رونق گردشگری مذهبی و نمود بیشتر تحقق آن،باید کارهای فرهنگی و رسانه‌ای در خصوص معرفی این جذابیت ها و شناساندن اماکن و گردشگاه‌های مذهبی و دینی استان بیشتر کار شود.

فرصت‌های گردشگری مذهبی نه تنها در شهر اردبیل بلکه در همه شهرهای این استان به شکل امامزاده‌ها، مکان‌های مقدس و مورد توجه مردم، مساجد تاریخی و مورد احترام، مقابر شخصیت‌های مذهبی و دینی که در صفحات تاریخ نامی و آثاری برای خود ثبت کرده‌اند و همچنین آیین‌های مختص برخی شهرها و دهستان‌ها فراوان است.

پرداختن به معرفی و وجه تسمیه و تاریخ شکل‌گیری یا خاستگاه برنامه‌های نواحی و مناطق مختلف استان اردبیل می‌تواند توجه مسافران و گردشگران علاقه‌مند به زیبایی‌های دینی و عقیدتی را جلب کند و بر رونق گردشگری مذهبی در استان اردبیل بیافزاید.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha