تحولات سیاسی آمریکا، چالشی تازه برای اوکراین

تهران- ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی، به گزیده‌ای از چالش‌های اوکراین در جنگ مقابل روسیه پرداخته و تاکید کرده است که این کشور با وجود حمایت‌های غرب، با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این خبرگزاری آمریکایی، با گذشت نزدیک به ۳۰ ماه از جنگ روسیه و اوکراین، مشکلات کی‌یف در میدان نبرد حتی با وجود حمایت‌های کلیدی آمریکا به دلیل تغییر احتمالی در جهت گیری‌های سیاسی ایالات متحده (امکان روی کارآمدن دونالد ترامپ) رو به افزایش است.

این خبرگزاری تاخیر ۶ ماهه در کمک نظامی از سوی واشنگتن به عنوان بزرگترین حامی اوکراین را از جمله نکات کلیدی عنوان کرده که در پیشروی چشمگیر نیروهای روسیه نقش بسزایی داشت. از همین رو نیروهای اوکراینی اکنون در حال نبرد برای دستاوردهایی آهسته اما تدریجی مقابل ارتش بزرگتر و مجهزتر روسیه هستند. مایکل کافمن تحلیلگر نظامی اندیشکده شناخته شده کارنگی از همین رو دو یا سه ماه آینده را سخت‌ترین ماه‌های سال جاری میلادی برای اوکراین ارزیابی کرد.

آسوشیتدپرس علاوه بر این، تداوم حمایت غرب از اوکراین را که برای نبرد این کشور مقابل روسیه حیاتی است، ابهامی دیگر برشمرده و اضافه می‌کند: روز دوشنبه دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سناتور جی. دی ونس از ایالت اوهایو را به عنوان معاون خود برگزید؛ شخصی که معتقد است آمریکا باید به جای جنگی هزاران مایل آنسوتر، بر روی چالش‌ها و مشکلات خود تمرکز کند.

به عقیده نویسنده این مطلب، دیدگاه ونس کاملا با نگاه ترامپ به جنگ اوکراین مطابقت دارد. ترامپ بارها پیش از این اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، تا پیش از مراسم تحلیف در ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) به این جنگ پایان می دهد. نگارنده در ادامه به برخی از مهمترین چالش‌های کی‌یف در جنگ مقابل مسکو پرداخته است؛

میدان جنگ

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی، در ماه مه میلادی (اردیبهشت) اعلام کرد که روسیه اکنون ۱۸ درصد از خاک اوکراین را در اختیار دارد. این اندیشکده اضافه کرده است که مسکو اگرچه از زمان تصرف شهر شرقی «آودیوکا» در ماه فوریه (بهمن) تاکنون به پیروزی بزرگی در میدان جنگ دست نیافته، اما نیروهای آن در حال پیشروی در مرزهای شرقی هستند و خارکف در شمال شرقی، دونتسک در شرق و زاپروژیا را در جنوب تحت فشار قرار داده اند.

تحولات سیاسی آمریکا، چالشی تازه برای اوکراین
از سمت راست رنگ صورتی، پیشروی نیروهای روسیه به داخل خاک اوکراین را نشان می‌دهد

در این میان، اوکراین با استفاده از یک راهبرد دفاعی انعطاف پذیر برخی از قلمروها را تا زمان رسیدن تدارکات غربی واگذار کرده است. اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که روسیه بدون شک در یک جنگ فرسایشی طولانی پیروز می‌شود، مگر آنکه اوکراین بتواند حمله غافلگیرکننده‌ای انجام دهد.

شبکه برق

ناتوانی اوکراین در تامین برق خود یکی دیگر از اهداف کلیدی حملات بی‌امان موشکی و پهپادهای دوربرد روسیه است. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید بمباران‌های مسکو تاکنون ۸۰ درصد نیروی حرارتی اوکراین و یک‌سوم نیروی برق آبی را از بین برده است. تحلیلگران از همین رو اعلام کرده اند که اوکراین احتمالا زمستان سختی پیش رو دارد.

این خبرگزاری خاطرنشان می‌کند که باتوجه به گستردگی جغرافیایی اوکراین، این کشور برای محافظت، به دفاع هوایی عظیمی نیاز دارد. زلنسکی نیز روز دوشنبه گفت که کشورش برای دفاع کامل از حریم هوایی خود به ۲۵ سامانه دفاع هوایی پاتریوت نیاز دارد.

تسلیحات

نویسنده در بخشی دیگر، با اشاره به ارسال محموله‌های مهمات از سوی کشورهای غربی به اوکراین می‌افزاید: فرستادن تسلیحات و مهمات به اوکراین اگرچه از ضعف سنگین کی‌یف در بخش گلوله‌های توپخانه‌ای می‌کاهد و به آن اجازه می‌دهد تا دفاع را در خط مقدم ثابت نگهدارد. اما پر شدن ذخایر ارتش اوکراین مساله‌ای زمان‌بر است.

تحولات سیاسی آمریکا، چالشی تازه برای اوکراین

از همین رو تحلیلگران نظامی تخمین می‌زنند که اوکراین تا اواخر سال جاری قادر به انجام یک ضد حمله نخواهد بود. این در حالی است که روسیه با صرف هزینه‌های دفاعی بی‌سابقه در حال تامین جنگ است.

استحکامات

به ادعای نگارنده این مطلب، یکی از تاکتیک‌های روسیه در جنگ مقابل اوکراین این است که روستاهای اوکراین را یکی یکی در هم بشکند و آنها را غیرقابل زندگی کند و مانع پوشش دفاعی اوکراینی‌ها شود.

در این میان مقامات اوکراینی نیز اذعان داشته اند که روسیه همچنان و با وجود رسیدن مهمات و تجهیزات و سامانه های دفاعی از غرب، پیشروی‌های قابل ملاحظه‌ای در جبهه‌های شرقی و جنوبی داشته است.

افزایش خدمت سربازی

اوکراین در ماه آوریل (فروردین) یک قانون افزایش اجباری خدمت سربازی را تصویب کرد که هدف آن تکمیل نیروهای خسته و فرسوده از جنگ بود. زلنسکی در سخنرانی روز دوشنبه خود با اشاره به همین قانون اعلام کرد که عملیات به خوبی پیش می‌رود. وی در عین حال تاکید کرد که اوکراین زمین آموزشی کافی برای نیروهای جدید ندارد.

جنگ افزار

در ماه جاری میلادی، کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقداماتی را در پیش گرفتند تا اطمینان یابند که اوکراین همچنان کمک های امنیتی طولانی مدت و آموزش نظامی را دریافت می کند.

رهبران این ائتلاف نظامی، هفته گذشته در نشستی در واشنگتن، توافقی را برای ارسال بیشتر موشک‌های استینگر، یک سامانه دفاعی زمین به هوا و قابل حمل امضا کردند. اوکراین همچنین خود را برای دریافت جنگنده های اف-۱۶ آمریکایی که از سوی کشورهای اروپایی اهدا شده، آماده می سازد. اما زلنسکی باوجود دریافت تمامی این سامانه ها و تجهیزات ناامید است و تاکید کرده که اوکراین نمی‌تواند در جنگ پیروز شود مگر آنکه آمریکا محدودیت‌های خود را در استفاده از تسلیحات این کشور برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه لغو کند.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha