یادگارهای شهید خدمت در خراسان‌شمالی؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت «رباط قلی»

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی میراثدار بسیاری از طرح های نیمه تمام از سد و آبرسانی گرفته تا میراث فرهنگی بود که تکمیل آنها از نگاه عدالت محور شهید جمهور دور نماند و موجی از امید را در این خطه از شمال شرق کشور آفرید.

به گزارش ایرنا، گرچه برخی از منظر سیاسی با رییس جمهور شهید اختلاف نظرهایی داشتند اما بعید به نظر می رسید، منتقدانش هم بر پرکاری این رییس جمهور خستگی ناپذیر در محرومیت زدایی از استان ها مهر تایید نزنند.

محرومیت زدایی از مناطقی که رییس جمهور شهید شخصا در آن حضور می یافت و از نزدیک مشکلات و مطالبات مردمی را بررسی می کرد تا فاصله بین مردم و حاکمیت را کم کند و امید را در جامعه ایرانی گسترش دهد.

امیدی که با تکمیل طرح های مهم در بخش های آب و فاضلاب، بهداشت و سلامت، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و راهسازی ایجاد شد و بی تردید کار رییس جمهور منتخب را که کمتر از هشت روز دیگر مراسم تنفیذش برگزار می شود، سخت خواهد کرد.

تکمیل طرح های نیمه تمام رییس جمهور شهید در خراسان شمالی نیز محدود به یک حوزه خاصی نبود به گونه ای که هم سلامت و آبرسانی این خطه از نگاه عدالت محور دور نماند و هم در راستای حفظ گنجینه های تاریخی و رونق گردشگری برای نخستین کاروانسرای رباط قلی در بازه زمانی فعالیت شهید خدمت در یونسکو ثبت شد.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

تکمیل فار نخست بیمارستان رازوجرگلان

کلنگ احداث نخستین بیمارستان در این شهرستان مرزی سال ۹۹ بر زمین زده شد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز مجری این طرح شد ولی بعد از گذشت ماه ها هنوز پیشرفتی در اجرای این پروژه درمانی رخ نداد تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه عدالت محورش در توزیع امکانات درمانی و با تصویب ۸۰۰ میلیارد ریال برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان در بیست و ششمین سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی، بار دیگر نور امید در دل مرزنشینان استان روشن شد.

در سفر دولت ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان مصوب شد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از آن جذب و اکنون فاز نخست این بیمارستان ۶۴ تخت خوابی تکمیل شده است.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

بهره برداری از تنها مرکز درمان ناباروری

یکی از اقدامات شاخص دولت در حوزه جوانی جمعیت، بهره برداری از مرکز تخصصی درمان ناباروری ( آی وی اف) در خراسان شمالی بود.

راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد یک اتفاق بزرگ برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی است به گونه ای که این افراد برای انجام آی وی اف نیازی برای مراجعه به سایر استان ها را ندارند.

این مرکز پیش از این خدمات ابتدایی و آی یو آی به زوجین نابارور ارایه می داد و مجهز به تجهیزات آی وی اف نبود.

با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

تکمیل سند گلمندره

سد «گلمندره» از نوع خاکی با هسته رسی در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر واقع شده است که این پروژه نیمه تمام با تزریق چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسید و در مهرماه امسال مجوز آبگیری دریافت کرد و فاز دوم این طرح نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل می رسد.

برای ساخت سد گلمندره شهرستان گرمه این استان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تاکنون هزینه شده است که از این میزان چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم اختصاص یافته است.

گلمندره سدی خاکی سنگریزه ای با هسته رسی، ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۷٫۸ میلیون متر مکعب آب با توان تنظیم ۱۲٫۸ میلیون متر مکعب آب است و طول تاج این سد ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر و عرض تاج ۱۰ متر است.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

رفع دغدغه آبی ۱۹ روستا

رفع تنش آبی در روستاهای خراسان‌شمالی که پیش از این کمتر مورد توجه قرار گرفته بود از نگاه عدالت محور شهید جمهور دور نمانده و در قالب طرح جهاد آبرسانی به این مناطق در حال اجرا است و تاکنون ۱۹ روستا در این خطه از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند شدند.

یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در ۲ سال اخیر برای اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای دارای تنش آبی استان هزینه شده است.

هزینه کل اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای خراسان شمالی پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه اجرا می شود.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

ثبت «رباط قلّی» در یونسکو

ثبت رباط قلی در فهرست میراث جهانی یونسکو گرچه از مدت‌ها پیش مورد توجه بود اما اقدامات جدی برای جهانی شدنش از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و پس از ۲ سال دوندگی در میان فهرست میراث های جهانی جای گرفت.

کاروانسراهای ایران شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی ۲۶ شهریورماه سال ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

در این میان پرونده کاروانسرای رباط قلی جاجرم نیز در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد، با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

رباط قِلّی مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست، بین روستاهای قِلّی و گازان واقع شده است.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

هدیه‌ اینترنت به ۲۱ هزار خانوار روستایی

سال ها بود که مشکل آنتن دهی در بسیاری از روستاهای خراسان شمالی به ویژه در مناطق مرزی جرگلان، مردم را کلافه کرده بود و اقدام قابل توجهی نیز برای بهبود آن انجام نمی شد.

هنوز یادمان نرفته است که دانش آموزان روستایی خراسان شمالی هنگامی که کشور با ویروس کرونا درگیر و تدریس به فضای مجازی کشیده شد، کتاب به دست راهی تپه ها ها می شدند تا شاید ارتفاعات به داد آنها برسد و از غافله آموزشی دور نمانند.

اما با نگاه عدالت محور شهید جمهور ۱۶۷ روستای خراسان شمالی در قالب ۲۱ هزار خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شدند.

یادگارهای شهید خدمت؛ از تکمیل سد «گلمندره» تا ثبت جهانی «رباط قلی»

۱۵۰۰ میلیارد ریال برای جاده بجنورد- جنگل

طرح چهارخطه محور بجنورد-جنگل گلستان ( موسوم به جاده مرگ ) به عنوان تنها محور ارتباطی اصلی خراسان شمالی با استان‌های شمالی کشور با گذشت ۱۳ سال به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود که این طرح با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان تخصیص یافت و تکمیل این طرح شتاب می گیرد. این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.

محور چهار خطه بجنورد - جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است. این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha