۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85541392
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پزشکان و داروخانه‌داران گلستانی بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند

گرگان- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه بیشترین مالیات در استان را پزشکان و داروخانه‌داران پرداخت می‌کنند، گفت: پارسال سرانه مالیات یک پزشک در گلستان ۳۲۶ میلیون ریال بود.

به گزارش ایرنا، قربان حاجی‌مشهدی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: برخلاف تصور خیلی از مردم و داده‌های فضای مجازی، پزشکان و داروخانه‌داران بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند و پس از آن رستوران‌داران و کافه‌داران و طلافروشان به ترتیب بیشترین مالیات را می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بیشترین فرار مالیاتی در مالیات مستغلات دیده می‌شود، افزود: برخی افراد با قولنامه و اجاره‌نامه صوری از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند، درآمد مالیاتی از مستغلات تنها ۲ درصد از ۱۰۰ درصد است و سازوکار هوشمندی برای دریافت مالیات از مالکان و مستاجران وجود ندارد.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه پارسال ۵۷۰ میلیون ریال مالیات از خودروهای لوکس در گلستان دریافت شده است، تصریح کرد: میزان دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت در گلستان نیز بسیار ناچیز است.

حاجی‌مشهدی با بیان اینکه شناسایی واحدهای مسکونی‌گران قیمت بر عهده اداره‌کل امور مالیاتی نیست، یادآور شد: تاکنون هیچ کدام از مراجع ذی‌ربط برای شناسایی و معرفی خانه‌ها و خودروهای لوکس اقدام نکردند و از ارائه آمار پرهیز می‌کنند.

وی به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد و توضیح داد: در مرحله اول پنج هزار واحد خالی در گلستان شناسایی شد که این میزان واحد مسکونی به دلیل ثبت نکردن اطلاعات در سامانه اسکان املاک، به عنوان واحدهای خالی شناسایی شد اما پس از بررسی دقیق، تعداد خانه‌های خالی در گلستان به ۵۳۹ مورد رسید و میزان مالیات طلب‌شده از این واحدها نیز ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان افزود: احتمالا نیمی از ۵۳۹ واحد خالی شناسایی‌شده در گلستان هم به دلیل ثبت‌نشدن در سامانه اسکان املاک به عنوان واحد خالی معرفی شده که مالکان باید اصلاح کنند با این وجود مبلغ مالیات طلب‌شده از واحدهای خالی ۱۰۰ میلیارد ریال است.

پزشکان و داروخانه‌داران گلستانی بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند

حاجی‌مشهدی با بیان اینکه در دریافت مالیات از خانه‌های خالی تاکنون ۱۹ پرونده در گلستان قطعی شده که ۱۲ پرونده به مرحله وصول مالیات رسیده است، یادآور شد: هدف دولت از دریافت مالیات از خانه‌های خالی، درآمدزایی نیست بلکه هدف اصلی آن بازدارندگی و جلوگیری از سوءاستفاده سوداگران املاک است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد درآمدهای استان از مالیات تامین می‌شود و گلستان درآمدی دیگری جز درآمد مالیاتی ندارد، یادآور شد: درآمد مالیاتی گلستان در سال ۱۳۹۸، پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال رسید.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه با استقرار دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰، درآمد مالیاتی استان گلستان به ۱۵ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۱ هزار میلیارد ریال و پارسال به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسید، تصریح کرد: درآمد استان گلستان در سال گذشته ۳۴ هزار میلیارد ریال بوده که با این اوصاف، ۹۵ درصد درآمد استان مربوط به درآمد مالیاتی بوده است.

حاجی‌مشهدی با بیان اینکه در سه ساله دولت شهید رئیسی درآمدهای مالیاتی استان افزایش یافته و فشار از روی دوش تولیدکنندگان کم شده است، خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۶۰ هزار مودی جدید مالیاتی شناسایی شدند که این افراد ۱۰ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت کردند.

وی از پیگیری پرونده‌های مهم مالیاتی در استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: پارسال ۲۵۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی با کمک دستگاه‌های قضایی و امنیتی وصول شد.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با بیان اینکه پارسال خوداظهاری ۸۵ درصد مودیان مالیاتی در گلستان پذیرفته شده است، افزود: ۱۵ درصد مودیان گلستانی که جزو مودیان پرریسک بودند مورد بررسی قرار گرفتند که در این جمع فرار مالیاتی ۵۰۰ مودی محرز شد و در حال حاضر پرونده آنها در دست بررسی است.

حاجی‌مشهدی بیان کرد: سامانه ۱۵۲۶ برای دریافت گزارش تخلفات مالیاتی شناسایی شده و مردم می‌توانند موارد مربوط به این بخش را به ما گزارش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha