تنش‌آبی فسا ؛ از گلایه شهروند تا تدبیر متولی

شیراز - ایرنا - شهرستان فسا که در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده در حال حاضر با مشکل تنش‌آبی و قطعی‌های مکرر آب منازل مواجه است که به گفته متولیان امر برای حل این مشکل حفر ۲چاه و ترمیم و بازسازی خط انتقال آب در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوا به شدت گرم است، «انگار از زمین و آسمان آتش می‌بارد»، این جمله اغلب مردمی است که ناچارند ساعتی از روز را در کوچه و خیابان‌های شهر فسا تردد کنند.

گرما و تابش شدید نور خورشید از یک طرف و قطعی‌های مکرر آب از طرف دیگر امان شهروندان در مناطق مختلف این شهرستان را بریده و موجبات گلایه آنها را فراهم کرده است.

گلایه شهروندان: از قطعی‌های مکرر آب کلافه شده‌ایم

میلاد فیروزی یک شهروند فسایی است در اعتراض به قطعی مکرر آب به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون سه ماه است که آب مصرفی مناطق مختلف فسا، برای ساعات طولانی قطع می‌شود و در این مدت مسئولان هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکرده‌اند.

احسان کرمی شهروند دیگر معتقد است چند سالی است که هوا زودتر از موعد خود در فصل تابستان گرم می‌شود و شهرستان فسا که در حال تجربه کردن این گرمای بی‌سابقه است با مشکل قطعی آب نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

او می‌گوید این روزها که دمای هوا بسیار بالا است، متولیان امر نه تنها فکری برای حل مشکل بی‌آبی نکرده‌اند بلکه ساعات قطع آب طولانی‌تر هم شده ، لذا نیاز است سیاست‌های بلندمدت و راهگشاتری برای رفع این مشکل اتخاذ شود.

فاطمه شکوهی از دیگر شهروندان فسا نیز گفت: متولیان شرکت آبفا مدام می‌گویند شهروندان می‌بایست مخزن ذخیره آب و پمپ آب داشته باشند در حالیکه بسیاری از خانواده‌ها که به نان شب محتاج هستند توانایی خرید مخزن و پمپ آب را ندارند؛ ای کاش تدابیر دیگری برای حل این مشکل اتخاذ می‌شد.

الهام کی منش نیز که سالهاست در شهرستان فسا سکونت دارد با گلایه از وضعیت کنونی آب در برخی مناطق این شهرستان گفت: تکلیف شهروندان در این‌گرمای شدید هوا و بی آبی چیست؟ تکلیف ما که پولی برای خرید مخزن نداریم چیست؟ در این مدت مسئولان فکر اساسی برای حل مشکل بی‌آبی شهرستان نکرده‌اند، مردم این شهرستان از تشنگی و گرمای شدید کلافه شده‌اند؛ ما هیچ دادرسی نداریم.

در پی اعلام برخی شهروندان فسایی مبنی بر قطع و افت فشار آب در برخی نقاط این شهرستان این مشکل از طریق آبفای این شهرستان پیگیری شد.

پاسخ مسئولان: ۲ اقدام برای حل مشکل کم‌آبی در دستورکار است

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان فسا درباره مشکل کم‌آبی در این شهرستان گفت: خشکسالی‌های پی در پی در شهرستان فسا سالهاست که این شهرستان را با بحران کمبود آب مواجه کرده؛ سال گذشته هم خشک شدن سد رودبال که تأمین کننده بخشی از آب شهرستان فسا بود موجبات افزایش معضل کم‌آبی را در این شهرستان فراهم کرد.

بابک نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر منابع آب زیرزمینی تنها تأمین کننده آب شهرستان فسا به شمار می‌روند اما خشکسالی و کاهش بارش در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ هم موجب افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی آب چاه‌ها شد.

وی ادامه داد: طی یک هفته گذشته شهرستان فسا به دلیل گرمای شدید و بالارفتن بی‌سابقه دمای هوا و همچنین افزایش مصرف آب و قطعی برق با مشکلات بسیاری مواجه شد؛ این مشکلات سبب شد با کمبود ذخیره منابع و مخازن اصلی شهر مواجه شویم و برای مدتی مردم شاهد قطعی و افت فشار آب باشند.

مدیر امور آبفا شهرستان فسا گفت: در حال حاضر مشکلات در بخش برق برطرف و وضعیت نیز تا حدود زیادی بهتر شده؛ اگرچه هنوز هم در نقاط مختلف افت فشار آب وجود دارد اما این شرایط در حال مدیریت شدن است.

تدابیر؛ حفر ۲چاه و بازسازی خط انتقال آب

وی که معتقد است شهر فسا از منابع آب سطحی و سد بی‌بهره است به بیان تدابیر اتخاذ شده برای حل مشکل کمبود آب در این شهرستان پرداخت و گفت: برای حل مشکلات کم‌آبی این شهرستان حفر چند حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته؛ بر همین اساس تجهیز ۲حلقه چاه در حال انجام است که تا هفته آینده این ۲چاه وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

آن طور که نیکزاد می‌گوید این شهرستان از ۱۸حلقه چاه بهره می‌برد که به فواصل حدودیکصد کیلومتر از یکدیگر واقع شده‌اند و یکی از مشکلات این شهرستان خطوط انتقال فرسوده و طولانی آب است.

او بازسازی و تعویض خط انتقال آب را از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای حل مشکل کم‌آبی در فسا قلمداد کرد و افزود: در حال حاضر بازسازی و اصلاح خط انتقال فرسوده چاه‌های مهدی‌آباد در دستور کار قرار گرفته که تا ۱۰ روز آینده نیز این خط تعویض و وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

مدیر امور آبفا شهرستان فسا در پاسخ به این پرسش که پروژه‌های آبرسانی افتتاح شده در سال ۱۴۰۲ تا چه اندازه به حل مشکل کم‌آبی در این شهرستان کمک کرد گفت: پروژه‌های آبرسانی که در سال گذشته افتتاح شد توانستند بخشی از مشکلات ناشی از خشک شدن سد رودبال را برطرف کنند اما همان‌گونه که اشاره شد کاهش بارندگی در سال زراعی و افت آبدهی در چاه‌های مهدی آباد موجبات کمبود آب را در سال جاری فراهم کرد.

وی آبیاری نکردن درختان و عدم شستشوی حیاط منازل و ماشین با آب شرب، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف را از روش‌هایی بسیار ساده برای صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف دانست و گفت: هر مشترک که بتواند ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهد کمک شایانی به حل بسیاری از مشکلات تأمین آب می‌کند.

چه اقداماتی برای معضل کم‌آبی فسا در سال ۱۴۰۲ انجام شده؟

شهروندان فسا در حالی با مشکل افت فشار و قطعی آب در این شهرستان رو به رو هستند که سال گذشته نیز قطعی‌های پی در پی آب در مناطق مختلف شهرستان فسا باعث نارضایتی برخی از شهروندان و گلایه آنان از مسئولان شده بود.

متولیان امر در آن زمان تلاش کردند این مشکل را از روش‌های مختلفی حل کنند، از جمله اقداماتی که برای حل این مشکل انجام شد بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ آبرسانی در هفته دولت بود؛ در هفتمین روز از هفته گرامیداشت خدمات دولت در سال ۱۴۰۲، طی مراسمی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس، ۲ طرح بزرگ آبرسانی شامل ۶ پروژه با صرف اعتباری بالغ بر ۵۷۵ میلیارد ریال گشایش یافت.

همچنین وزیر نیرو ششم تیرماه سال ۱۴۰۲ در بازدید از طرح‌های تأمین آب شرق فارس نوید برطرف شدن تنش آبی در شهرهای داراب، فسا، زرین‌دشت و استهبان را تا پایان همان هفته داد و گفت: این شهرها به علت بروز اختلال در سامانه انتقال آب از سد رودبال امسال دارای مشکلاتی شده‌اند اما تنش آبی در این شهرستان‌ها تا پایان هفته برطرف می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha